Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3789 ggr
Litenloppa
2016-07-05 08:24

Bebis som har svårt att somna

Min son på 3 månader sover bra, vi har tydliga kvällsrutiner med pjamasen på sen dämpad belysning, lägre ljudnivå osv. Han ammas tills han sover/nästan somnat och läggs sedan över i sin säng, en bedside crib som är fäst bredvid min sida av sängen. Och då börjar krånglet. Han ÄR trött men börjar genast man lägger ner honom att sträcka på sig, sparka med benen och gnugga runt i ansiktet med händerna. Jag får hålla i hans armar(försiktigt såklart)medan jag sjunger godnattvisor och sedan släppa mycket försiktigt när han somnat om. Släpper jag för tidigt så börjar allt om igen… Detta kan ta allt från 10 min till 2 timmar…Det här kan upprepa sig ett par gånger under natten också om han störs av ljud, gaser i magen eller sånt. Gör jag helt galet som håller i armarna? Gör jag det inte så väcker han sig själv och är klarvaken igen gång på gång… Fler barn som gör såhär?

Annons:
Marvel-lous
2016-07-05 08:35
#1

Min son hade otroligt svårt att sova när han var mindre (kan även ha så än idag) och vi provade allt men inget funkade så tyvärr är jag inte en att ge några tips. 😕
Det enda som funkade till slut var att ha honom i vagnen, det var bara där han kunde somna och jag trodde att han aldrig skulle vänja sig av med det - men se det gjorde han till slut.
Han började sova bättre när han blev runt 1 år, men därmed inte sagt att samma gäller för er såklart. ;)

OlgaMaria
2016-07-05 08:55
#2

Finns många som lindar sina barn i en sjal (googla på det) och det verkar uppskattas av bebis och få dem att sova gott. Så jag tror inte det är tokigt att du håller armarna. Men mitt råd är att gå och lägg dig tillsammans med bebis, amma och låt bebis somna och stanna bredvid så att tryggheten får finnas kvar. Minns med mitt första barn att jag kände press att lära henne sova själv och det var så svårt. Sen när hon var fyra månader så funkade det plötsligt för henne att sova själv många timmar. Då kändes det knasigt att jag kämpat så mycket innan. Jag borde bara ha accepterat hennes signaler och gett henne mer tid att bli redo. Men det här med lindning hade jag testat om jag haft en liten idag. Jag brukade lägga en filt mellan mig och barnet när jag ammade. Då var det lättare att lägga ner sen. Filten följde med barnet så det blev inte lika tydligt att våra kroppar skildes åt så att säga. Blir nog ännu bättre med en riktig lindning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Litenloppa
2016-07-05 09:34
#3

Han somnar vid 21 ca,riktigt så tidigt kan jag inte lägga mig eftersom jag inte blir trött förrän vid 23 ungefär. Och han sover jättebra när han väl somnat, vaknar inte ens för att äta på nätterna mer än nån enstaka natt ibland. Vaknar 06-07 och då går vi upp. Får han bara somna ordentligt, slippa magknip och ha mörkt och hyfsat tyst så sover han. Men just det där att somna… Har funderat på lidning men det känns som att det är stor risk att linda fel eller för hårt..?

JossanH
2016-07-05 09:39
#4

I den åldern har våra barn somnat med/på oss i soffan och följt med oss upp när vi sedan gått och lagt oss. Att bära i sjal kan också vara en idé fram tills ni ska gå och lägga er.

Sajtvärd på Iller.ifokus

frejaspluto
2016-07-05 09:52
#5

Jag tror att ni behöver ändra sovrutinen? Eller bara En utvecklingsfas, ? Övertrött vill bara bli av med energi? Jag har alltid låtit min dotter springa av sig på kvällen ( det behövs) hon va så i nga veckor jag ändrade sovrutinen helt enkelt. Köpte in ny madrass till sängen insåg att den va lite för hård, har alltid haft ljud på inte superlågt inte lågt utan vanlig. Ljudnivå, inget smygandes , och vi pratar som vanligt. Jag provade släcka lampan helt. Det gick! Det lilla som man inte tänker på? Varför har man pyjamas? För att du vill ? För han vill? Bara för att? Frusen av sig ? Om inte prova utan pyjamas det är varmt och kvavt där jag bor. Min dotter har aldrig haft pyjamas , nattlinne, det finns men hon använder det aldrig hon är varmblodig…. Prova nytt med små nyanser, detaljer som inte du tänker på själv.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

OlgaMaria
2016-07-05 10:42
#6

#3 Förstår att du inte vill somna då, men du kan ändå ligga bredvid tills han somnat ordentligt.

Här hittade jag en länk som förklarar hur man ska linda. Och har också läst att man inte får använda en fleecefilt, då de inte släpper igenom luft. Man ska använda en tunn filt.

http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/infant-and-toddler-health/multimedia/how-to-swaddle-a-baby/sls-20076006?s=5

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Velinga1984
2016-07-05 11:06
#7

Måste han somna helt själv? Mina 3 barn har alltid fått somna i famnen när de varit övertrötta oavsett ålder. Minstingen på 4 månader kunde bara somna i min famn fram till 3 -3,5 månad och vaknade när jag la ner honom. Jag löste det genom att linda en bebisfilt runt honom som han sedan fick ha kvar i sängen lite över sig samt att han lades ner på sidan. Nu är han 4 månader och kan somna själv, men när han är övertrött så får jag ibland återgå till linda filt och vagga i famnen. 

Säger också prova sjal annars, så länge minstingen kunde ligga i vaggposition så accepterade han sjalen och jag kunde försiktigt knyta av mig den så han fick behålla även den i sängen. Observera dock att vaggposition kräver 100 procent uppmärksamhet då det finns risk att de kvävs.

Ria74
2016-07-05 11:17
#8

Dottern stördes väldigt av mororeflexen när hon var riktigt liten, minns inte när den försvann helt men jag fick ofta hålla hennes armar mjukt såklart för att hon inte skulle väcka sig själv när hon just somnade.

Sen samsov vi så hon fick oftast somna i soffan med mig och sen bar jag med henne till sängen när jag skulle lägga mig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

LoAEmma
2016-07-05 11:41
#9

Haha, känns väldigt bekant!
Min tjej håller precis på lära sig få koll på armar och händer och det är mycket fladdrande när hon är så där trött och ska sova, och gnuggar ansiktet så nappen far ur osv och väcker sig själv.
Jag lägger henne på sidan, det är mitt magiska trick! Ligger i ett babynest så hon kan inte rulla över på mage utan lägger sig snarare på rygg efter en stund. Samt att jag också håller lite/parerar med händerna. Men jag ger henne också en tygleksak som hon kan hålla i och fingra på liksom, alternativt mitt hår, då blir det lugnare när händerna är sysselsatta.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Litenloppa
2016-07-05 11:46
#10

Ja jag lämnar ju självklart inte honom vaken ensam i rummet. Jag funderar mest på om det är olämpligt att (mjukt)hålla i armarna? Om det är vanligt att det behövs eller nåt att oroa sig över? Mororeflexen är det inte utan han gnuggar runt med händerna i ansiktet halvt i sömnen.

Litenloppa
2016-07-05 12:02
#11

I övrigt tycker jag våra kvällar funkar jättebra. Väntar till jag ser att han faktiskt är trött, byter till ren blöja,lite bus om han inte är för trött, pjamasen på och lite mys i soffan. Sen ammas han i soffan och somnar oftast då. Bärs till sängen och vaknar då till när man lägger ner honom och sen börjar det gnuggas i ansiktet. Jag lägger mig bredvid i sängen och sjunger/nynnar vaggvisor plus då håller i armarna. När han verkar sova lugnt tar jag försiktigt bort handen från honom och ligger kvar minst en kvart för att vara säker på att han verkligen sover. Sen smyger jag ut ur sovrummet och lämnar dörren på glänt. Men som sagt, många kvällar så flyger armarna upp i ansiktet när jag släpper trots att han sover och så väcker han sig själv… Det är alltså inte så att jag vill ha honom att somna på egen hand. Det verkar bara så hopplöst för honom att väcka sig själv hela tiden när han är trött och precis har somnat. Och då blir jag förstås orolig att jag gör galet som håller i honom. Det känns ju inte så snällt men gör jag det inte blir han ju alldeles övertrött och får härdsmälta och då funkar inget för honom.

Litenloppa
2016-07-05 12:06
#12

#9 sidan sov han alltid på förr, jag har provat igen men han vaknar alltid efter ett tag då. Ska nog testa igen med litet mjukdjur kanske. Hur gammal är din dotter? Jag är rädd att han ska kvävas av mjukdjur.. Men nåt att hålla i kan nog vara en god idé, han älskar att ligga och hålla i mitt finger och pilla lite.

Pontiac57
2016-07-05 22:34
#13

Så va min grabb ett tag också,skulle gnugga sig i ögonen men det blev lätt att han slog sig själv och blev ledsen. Jag gjorde som du fast att han själv nöp tag i mina tummar och då blev still i armarna

Annons:
LoAEmma
2016-07-05 23:26
#14

Min tjej är 4 1/2 månad. Har en slags typ gose-skallra som består av bara ett huvud o sen en tygbit…haha låter inte klokt men så är den utformad. Jo så tygdelen är perfekt för henne att hålla i medan hon somnar, sen har hon släppt den och jag kan ta bort den efter en stund. Ja både armar o ben får mindre plats att veva runt om hon ligger på sidan, får henne snabbt lugn! Efter några minuters sömn så släpper hon som sagt gosedjuret o ligger på rygg.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

PerhapsimAnna
2016-07-06 00:37
#15

Jag har detta problemet ibland med min dotter när hon blir övertrött för då kan hon inte alltid komma till ro vid bröstet och då håller jag henne antingen i famnen med ett stadigt grepp om armarna (inte hårt) och sjunger så brukar det ta max 5 minuter så somnar hon eller så ligger vi i sängen o jag håller om henne och hennes armar så kan hon slappnar av. Annars är det som du säger, hon viftar med armarna och sparkar och gnuggar, ända sättet då är att snällt och stadigt hålla om henne och sjunga tills hon somnar. Är det vad som fungerar för dig tycker jag inte du ska oroa dig, du gör det som du känner är bäst för ditt barn!

Litenloppa
2016-07-08 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#16

Fick i senaste paketet från Goboken en "snutte" kanin. Efter tips i den här tråden provade jag att låta sonen ha den i famnen när han skulle sova och han verkar gilla den! Även när han vaknar till lite så pillar han på snuttens huvud och somnar sen om. Underbart! Men jag vågar bara låta honom ha den på dagarna när jag är i samma rum (han sover middag på soffan)och kan ha koll så han inte drar upp tygdelen över ansiktet. Men nu ikväll tog jag en napphållare och fäste i snutten och i spjälskyddet så att han inte kan dra den högre än till hakan. Hade ni vågat lämna honom ensam i rummet så? Det är en rejäl klämma så han kan inte dra loss den själv.

LoAEmma
2016-07-09 17:57
#17

Ja jättebra! Smart med klämman också :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Velinga1984
2016-07-10 16:54
#18

#16 Jag hade lämnat rummet med den smarta lösningen :) Minste sonen har två filtar som han myser med, när han somnat så lägger vi de sedan under midjan som en filt.

Upp till toppen
Annons: