Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2702 ggr
Zelmabus
7/3/16, 2:24 PM

Magliggande

Min dotter blir 5 månaders på fredag (oj vad tiden går…). Hon verkligen avskydde att ligga på mage i början, först nu sen hon blev 4 månader som det är ok, men hels ska det vara på mig. Det började förra v att jag hittdr henne sovandes på sidan , i natt har jag hittat henne 3 gg på mage! Hur orolig ska man vara? Och om ni skulle se att era barn sov på sidan, vänder ni den till rygg igen eller låter dem vara?

Annons:
Niini
7/3/16, 2:50 PM
#1

Jag har låtit båda sova som de vill. Lillebror har kört på sidan sedan han var 1 månad :)

frejaspluto
7/3/16, 3:02 PM
#2

Jag har låtit mitt barn vara så länge dom kan rulla fram och tillbaka, det är ju en utav deras utveckling. Runt den månaden är fullkomligt normalt

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[postmortum91]
7/3/16, 3:18 PM
#3

Jag låter min dotter sova på sidan men ser till att hon lutar mer bakåt än framåt.hon är för 4 månader. Om hon skulle vänta sig på mage hade jag börjar få henne sova på mage.

[WickedAlly]
7/3/16, 5:43 PM
#4

Jag har låtit dem ligga men sett till att det inte finns något i närheten de kan få för näsa och mun. När de väl kan vända sig själva så finns det nog inte så mycket mer att göra. Finns visserligen specialkuddar som liksom låser fast barnet i en viss position men de är ju för dem som har någon sjukdom eller annat problem med kroppen.

LoAEmma
7/3/16, 8:59 PM
#5

Tror det står så att när dom väl kan vända sig själva så kan man "låta dem vara" liksom och att risken för PSD då är så liten. Typ nåt med att dom då kan vända sig tillbaka också.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Zelmabus
7/3/16, 9:16 PM
#6

Ok. Men man blir ju klart orolig… Kommer nog vända tillbaka om hon ligger på mage iag ett tag till

Annons:
Sparven88
7/4/16, 11:04 AM
#7

Vår son sov alltid på sidan, vi brukade lägga honom på sidan, och sen bulla upp med typ filt eller liknande så att han inte skulle tippa över på mage. Å när han sen ville byta sida, så brukade han jämra sig lite och så fick vi gå upp å hjälpa honom.. Nu är han 10 månader och far runt som en propeller i spjälsängen.. :p

Intehärutandär
7/4/16, 11:43 AM
#8

Det är alltid en risk. Med dessa kokonger alla köper /syr numer så är det svårt för barnet att vända sig i sömnen. Som sagt så är Psd utanför magen störst upptill 6 månader, men existerar upptill 2 års ålder. Även större barn har avlidit i psd. Man får ställa sig frågan vad som är jobbigast, att ordna så barnet har svårare att vända sig i början och att inga mjukisar, filtar m.m finns i säng och att madrassen andas eller hitta sitt avlidna barn och leva i en ny värld med bottenlös sorg.

Zelmabus
7/4/16, 2:48 PM
#9
Zelmabus
7/4/16, 2:51 PM
#10

Så bör man ta bort hennes kudde? Hon vänder sig typ hela tiden och hon sover med ansiktet verkligen rakt ner i madrassen!

tlover
7/4/16, 4:07 PM
#11

Enligt mitt BVC så är det inte (rekativt) farligt för barnet att sova på mage om dom kan vända sig själv men man ska inte medvetet lägga dom på mage.

Kudde ska barn inte ha förrän 1 års ålder enligt 1177

l'm back

Intehärutandär
7/4/16, 6:51 PM
#12

#10 Bäbisar ska inte ha kudde, så bort med den.

frejaspluto
7/4/16, 7:02 PM
#13

Jag har haft babykudde som man kan köpa och det köpte jag från Jysk eller haft mjuk vikt filt. Sen vi sig att hon hade behov av större kudde så har vi köpt in det.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
tlover
7/4/16, 7:32 PM
#14

#13 även babykudde är inte bra

l'm back

frejaspluto
7/4/16, 7:54 PM
#15

Jag har många syskon många kusiner , i familjen finns det erfarna både yrke och många barn utav behov kan man det och det är bra viss del. Det kommer alltid finnas i barnskötare, barnmorskor, läkare,mm som inte kommer säga samma sak. Jag går på min instinkt och testar ser på mitt barn mm. Det är inte farligt och testa.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Intehärutandär
7/4/16, 8:55 PM
#16

#15 Är de forskare ? En bm, bvcsköterska osv är inget att lita på. Inte heller en mor med massor av barn eller generationer av mödrar. Läs forskningen istället. Spädbarnsfonden är ett bra ex.

Zelmabus
7/4/16, 10:24 PM
#17

Har plockat fram babynestet så nu får hon sova i det ett tag. Är kanske lite litet så benen hänger utanför men hon kan inte vända sig iaf

frejaspluto
7/4/16, 10:30 PM
#18

#16, Det spelat ingen roll tog dom som exemplar, och forskare oavsett ska man testa sig fram och det finns babykuddar för barn vid behov och om man vill ha det som ett exempel, dom är mjuka platta skönt för huvudet bara. Jag går på min instinkt , personer jag litar på och vi kan inte ha fel eller rätt utan vi gör det bästa vi kan som förälder. Så är det bara, det finns ingen handbok. Som du är perfekt, ?det finns ingen som är perfekt och gör allt som det borde vara. Här ger man råd tips och annat . Man måste testa sig fram och se vad som behövs eller inte. Säger inget mer kommer inte svara mer från dig eller från annan. Vet inte om du va sarkastisk ? Så svarade på Samma sätt min tolkning.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Velinga1984
7/5/16, 11:12 AM
#19

Jag har bara låtit mina barn sova/ligga på mage under uppsikt,  så när de har börjat vända på sig även när jag sover så har jag lagt filtar som gjort att de inte kan vända sig till mage. Först när de är lite mer "kroppsmedvetna" har de fått sova som de velat även när jag sover :) 

Mitt mellanbarn hade bebiskudde, den fick han redan på neonatalen. Men den plockades bort så fort han kunde vända på sig själv.  Men han är också den enda av mina som haft det.

[Wickedwoman]
7/15/16, 4:12 PM
#20

Jag har lagt båda mina barn på sidan eller på rygg i babynestet när de va bebisar. De sa att de inte skulle ligga på sidan men de har båda somnat direkt då, sovit jättebra. Jag har vänt på dem då och då.

Annons:
[TanatosNyx]
7/15/16, 4:57 PM
#21

Alvin fick bestämma själv, han sidosov mycket. Men han lyfte huvudet redan på neonatalen och har alltid haft fritt för ansiktet. Filtar och kuddar tar han undan på reflex. Får han inte bort dem flyttar han sig själv. Ett barn som sover med ansiktet ner i madrassen skulle jag bokstavligen slita upp ur sängen utan att ens fundera. Aldrig okej, vare sig det är en 3 eller 13 månaders.

Zelmabus
7/17/16, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Är detta ok eller ej…

LoAEmma
7/20/16, 1:26 PM
#23

Jag skulle nog inte våga…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Zelmabus
7/20/16, 2:17 PM
#24

Nä vi kör babybestet nu, är lite litet men då ligger hon still eftersom hon somnar med huvudet rakt ner annars men utan nestet så vänder hon sig…

Velinga1984
7/22/16, 12:52 PM
#25

#22 Jag hade inte tillåtit det, igår vände sig sonen till mage för första gången så nu är vi extra noga med hans sovorm på nätterna. På dagtid stoppar ännu babygymmets kanter honom om man lägger honom "rätt", vilket vi gör om han sover där medan vi är ute i trädgården tex.

Zelmabus
7/23/16, 1:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nä hon får sova så här nu (ursäkta att bodyn har knäppt upp sig)

mollyt
7/23/16, 12:18 PM
#27

Vår tjej (4månader) sover på rygg, sida ibland om hon ligger mot mig. Hon lyckas inte vända sig riktigt ännu och jag skulle nog lägga tillbaka henne på rygg om hon vridit sig till mage fram tills att hon är så kroppsmedveten att hon enkelt kan vända fram och tillbaka. För nu tänker jag att hon skulle hamna på mage och inte kunna ta sig tillbaka till rygg… Nu har vi henne i babynest igen efter att ha haft en paus från det. Ingen filt och ingen kudde. Bara lakan på kroppen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: