Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1546 ggr
[postmortum91]
2016-07-01 12:27

Tittar på tv

Är det hemskt att jag låter min 4 månaders ligga på en filt och titta på tv en stund? Hon kanske tittar sammanlagt 1 h om dagen. Nu tittar vi på familjen annorlunda. Ibland grejar jag för det är så lätt när hon ligger helt fokuserad på tvn samtidigt känner jag mig hemsk. Jag var HELT emot innan jag fick barn. Resterande tid av dagen sjunger vi, kryptränar, jag läser för henne och hon får vara en stund i babygym och ännu kortare stund i hoppgungan men då sitter jag med hela tiden. Vad tycker ni?

Annons:
[LarssonA]
2016-07-01 13:27
#1

Det kommer säkert dyka upp massa protester mot detta. Men jag gjorde detsamma som du… Hon är 11 år och väldigt intelligent idag. Hon lär inte tagit någon skada av det!

Velinga1984
2016-07-01 13:29
#2

Personligen så får inte vår 4 månaders se på tvn, har ingen av mina barn fått i den åldern. 

MEN det är upp till varje förälder att bestämma själv, och många gör som du så känn dig inte som en dålig förälder. Det är ofta mycket man ändrar när man väl får egna barn :)

frejaspluto
2016-07-01 15:05
#3

Haha, näää, låt barnet ha den stunden. Jag beställde Disney junior , inga konstigheter i det programmet Musse och hänget, pedagogiska program idag har vi alla barnkanaler, för att min dotter är äldre hon kan få välja själv. Beroende på vilket humör min dotter är på kan hon välja tv: n , hon har alltid varit pysslig och kreativ så tv är bara som sällskap i bakgrunden. Du är inte dum eller ska känna dig skam eller vad det kan vara. Min dotter är intelligent , kreativ, pysslig, social, glad, koncentrationsförmåga , matglad, mm jag kan inte begära mer som förälder. Hon förtjänar stund med tv !

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
2016-07-01 15:07
#4

Glömde tillägga , jag hade mitt barn tidigt vid tv i babysittern. Hade saker vid sidan om också. 

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Sparven88
2016-07-01 15:10
#5

Äsch det gjorde vi också med vår son. Trots att BVC sa "Absolut inget tvtittande", varpå jag sa att det är svårt att hindra honom eftersom tvn är på och han tittar. Bm menade att det är så många synintryck för barnen på tvn, så de hinner inte ta in alla vilket skapar kaos i huvudet för de små. Men vår son fick "kolla" på tvn, däremot hade jag honom en bra bit ifrån tvn. Nu vissa kvällar sitter vi och myser framför Bolibompa. Sonen är 10 månader och älskar Mamma Mu :p

frejaspluto
2016-07-01 15:13
#6

Haha mamma mu är cool!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
[WickedAlly]
2016-07-01 16:41
#7

Ha henne inte för nära bara, och det utgår jag ifrån att du inte heller har :)

Det är mycket man är emot och aldrig ska göra innan man får barn, det är väldigt lätt att vara en perfekt förälder innan man väl sitter där med sin lilla.

densomundrar
2016-07-01 20:01
#8

Ser inget märkligt med det, ibland behöver man fixa och i den åldern är det nog stimulerande i sig att "se nya saker", vad skulle hon gjort annars, tänker jag? Babygym? Man kan helt enkelt inte underhålla barnet 24 timmar om dygnet. Om men sedan sätter ett äldre barn framför tv som barnvakt istället för att ge dom en syssla, aktivitet eller annat är ju en annan sak, vilket jag inte tycker att det handlar om här.

Amoz
2016-07-01 20:39
#9

Eftersom tvn ofta står på så tittade han ju på den liksom men inte direkt intresserat… mer intresserad är han av datorn i så fall när sambon spelar. Nu händer det att han tittar på babblarna eller liknande via tvn eller på mobil men jag försöker undvika det. Hans favorit "program" på tv verkar för övrigt vara reklam :P Zalando är tydligen en av de bästa

Sparven88
2016-07-01 22:00
#10

#9 Haha min son är helt såld i Keno… :p

[postmortum91]
2016-07-01 22:50
#11

Min dotters favorit verkar vara Simpsons

fluffis
2016-07-02 09:35
#12

Jag tycker inte heller det känns som en jättestor grej att dom små gluttar lite på dumburken ibland. Min egen son spenderade en del tid i babygymmet vid fyra månaders ålder vill jag minnas. Tror inte ens han tittade åt TVns håll om den var på. Dock har nog flimrandet från TVn gjort mig lite förskräckt ändå. Det var en kväll när jag skulle natta sonen och han somnade inte så jag gick in till honom. Han bor i ett rum parallellt med vardagsrummet där vi har TVn. När det var mörkt i hans rum så studsade Tv-flimret från vardagsrummet, ut i hallen på väggen och i sonens rum var ljuset som rena rama diskot. Det var ganska läskigt och sedan dess är jag mer försiktig med TVn, särskilt när det är mörkt och läggdags. Prova själva om ni tror jag överdriver :)

[Thiah]
2016-07-02 12:42
#13

Joel fick nog glo vid enstaka teven vid den åldern. Var svårt att undvika när han låg på golvet i vardagsrummet och jag hade teven på. Svårt att undvika. Det vi märkte dock var att han snart började uppfatta vad han faktiskt såg. Så då fick man vara noggrannare med vad som var på teven(inga nyheter eller YouTube klipp från spel) men annars har det gått bra.

Annons:
Lilolizeit
2016-07-06 12:35
#14

Jag undvek teven helt med min son tills efter han fyllt 1, nu får han titta vääldigt väldigt sällan, just för att jag fått höra att det kan bli för mycket i huvudet på dom små med alla blinkande bilder och synintryck. Hur vida det är så eller ej vet jag inte. Jag tittar extremt sällan på teve själv, så det var ingen stor grej för oss att inte ha teven igång/ det var inget att undvika egentligen.

Dock tror jag som Thiah att de ganska tidigt uppfattar vad de tittar på, så jag hade varit noga med vad jag hade igång..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah
2016-07-06 17:01
#15

De flesta mammor sitter väl i tv-soffan och ammar en stor del av tiden. Är ju inte speciellt stor skillnad på att sitta där själv med barnet som att låta barnet titta lite själv. 

Hoppas att kvinnor kan sluta fråga sig själva om de är dåliga mammor. Sunt förnuft räcker oftast liksom. Vi ska inte hålla på och döma oss själva för att vi inte uppfyller den perfekta påhittade mallen hela tiden.

mollyt
2016-07-06 19:34
#16

Jag har inga barnprogram för henne att titta på, men jag har oftast Nyhetsmorgon på TV:n på morgonen och dottern sitter ofta i mitt knä. Så visst ser hon TV:n, men jag tänker på att det inte ska bli för mycket för alla intryck.

frejaspluto
2016-07-06 20:16
#17

#15, jag håller med dig, idag har min dotter sund förnuft just nu med tv. Hon har det som sällskap av musik eller barnprogram . Hon har fri tillgång till tv . Men hon vet att det är vi som bestämmer när vi ska titta. Jag är tv människa i perioder . Har alla kanaler plus extra kanaler.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[TanatosNyx]
2016-07-06 21:14
#18

Vi var sådär först att "när vi får barn ska han aaaaldrig få se på tv innan han blir större" jo j*vlar vad vi höll det. Eller inte. Han älskar tv:n kopiöst mycket, så den står på i bakgrunden på dagarna så varvar han själv lek och tv-tittande beroende på om det är något spännande för stunden eller ej. Dock har vi bara program som lämpar sig för de minsta igång när han är vaken.

densomundrar
2016-07-06 21:15
#19

#15 kunde inte sagt det bättre själv. Jag kommer nog att vara med bebis ganska mycket framför tv och tv är alltid på här hemma som "sällskap" typ, även fast vi inte kollar, och inte tror jag att det kommer skada mitt barn för det. Vad jag kan minnas så stod tvn alltid på när jag var liten och på alla bebisfilmer på mig som barn så hör och ser man alltid tven i bakgrunden, ändå vart jag fullt normal :-) Man behöver nog inte analysera så mycket, använder man sunt förnuft så löser sig det mesta och att vara förälder är ett svårt jobb, man är inte mer än människa.

Sarah
2016-07-06 22:55
#20

Vi har aldrig märkt av att Elva reagerar på vad vi ser. Vi äter ofta ett mål om dagen framför tvn, om vi är lediga. Då sitter hon i sin stol och äter och tittar. Hon är inte speciellt intresserad, om det inte är musik, men hon har sett allt från barnprogram till game of thrones… Får väl bli andra program sen när hon förstår mer :p Hon kan vara lite mer intresserad om det är tecknat, men det är marginellt. Var mer intresserad när hon var yngre, nu vill hon hellre pilla med ngt på golvet om vi tittar vidare efter hon har ätit klart.

Annons:
sunflower185
2016-07-07 08:06
#21

Jag har ofta tv'n på här hemma om dagarna. Ibland tittar hon på det, men oftast inte. Kommer det några lustiga ljud kan hon titta upp för en kort stund, sen fortsätter hon pilla på med annat. Vissa reklamfilmer reagerar hon på iaf :) Har ofta igång Netflix med barnprogram så då vet man ju att det inte är något dåligt hon tittar på :) Jag var också petnoga i början med att hon aaabsoluut iiintee får kolla på tv. Men men… Jag tror inte man bör analysera för mycket.

frejaspluto
2016-07-07 14:52
#22

Min dotter lärde sig otroligt mkt genom oss föräldrar hur vi kommunicerar och tv hon kan läsa smått och skriva , Tv har mkt fördelar även nackdelar set beror ju på hur vi hanterar och vad det är för program vi tittar på. Jag är noga Om jag hill titta på tex. Hannibal, action mm. Då är hon i sitt rum med sitt eller så sover hon. Det är sällan hon är vaken när vi tittar på barnförbjudna tv,. Nu har hon fått titta på Star Wars. Det är inte äckligt, inte läskigt, inte ens blodigt. Jag tittade mkt på Starwars i yngre ålder. Plus det är så jag är inte den enda som gör såhär att barn får titta på Star Wars.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Litenloppa
2016-07-10 20:59
#23

Min son får också se på tv då och då. Jag tror egentligen inte att det är särskilt nyttigt men när man är ensam hela dagarna med honom så måste jag ibland hålla honom upptagen. Bara så att jag kan gå på toa eller göra nåt hushållsarbete som innebär att jag har svårt att bara släppa det jag har för händer och ägna mig åt honom. Det handlar bara om kanske tio minuter då och då men det dåliga samvetet gnager ändå…

SoeN
2016-09-10 21:25
#24

Nu närmar sig vår lille 4 månader och han vrider liksom huvudet (när vi bär honom i närheten) för att kunna se tv:n, haha. Hur långt ser de vi den här åldern?

mollyt
2016-09-11 21:20
#25

#24 Små barn ser väldigt dåligt. Näthinnan hos en nyfödd bebis har bara 5% av den celltäthet som ögat har när det är färdigt. I liknelse kan man tänka att den största bokstaven på en syntavla när man testar syn motsvarar 10%, så tänk dig att du ska ha en dubbelt så stor bokstav för att en bebis ska kunna urskilja den = de ser dåligt! 

Barn är oftast lite lätt översynta, genomsnittet är +2 med sd +/-2 då ögat är lite "för runt" men det ändras i takt med att ögat växer och då ändras synfelet.

mollyt
2016-09-11 21:32
#26

#25 för att tillägga: barn ser dåligt på alla avstånd egentligen. De ser alltså suddigt oavsett till en början. För att vi ska kunna urskilja vad vi ser så behöver vi ha en ostimulerad tapp (cell i den centrala delen av näthinnan) mellan varje stimulerad för att vi ska kunna se. Vilket gör att ögat bäst uppfattar starka kontraster och stora objekt (alltså förslagsvis breda ränder i svart och vitt) för att antalet tappar är så få i början.

Upp till toppen
Annons: