Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 6756 ggr
SoeN
6/27/16, 5:06 PM

Skriker vid blöjbyte

Vid nästan varje blöjbyte skriker vår lille hysteriskt, ibland går det bra att byta utan att han är helt förtvivlad, men oftast blir han mer och mer ledsen. Ganska stressigt med andra ord. Han är drygt 1 månad gammal. Vad kan vi göra för att bytstunden ska bli bättre och varför blir han så ledsen? Vi har testat att sjunga, ge napp osv. Ibland fungerar det bra men oftast blir han så ledsen. Vi tar inte av alla kläder så frysa kan han ju inte göra?

Annons:
mollyt
6/27/16, 6:02 PM
#1

Skriker han när ni lägger ner honom i andra sammanhang? Skriker han direkt eller kommer det en stund in i bytet? Vår dotter (3månader) har snarare varit så att på stötbädden är hon tyst och lugn men om vi lägger henne i soffan t.ex. så blir hon ledsen. Märkligt!

LoAEmma
6/27/16, 6:35 PM
#2

Vissa hatar ju att ligga på rygg :(

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

SoeN
6/27/16, 6:38 PM
#3

Det är som en fördröjning, sen skriker han mer och mer (på vår nedervåningen har vi en mobil skötbädd som vi kan lägga på köksbordet, på soffan eller golvet och byta där). Han sover på rygg med huvudet åt sidan, kan också ligga på rygg om han inte är alltför uttråkad (vill gärna vara med hela tiden). Han skriker hysteriskt om man lägger ner honom när han inte vill (gjorde så på Neonatal också och då sa de att han kommer vara bestämd och vill han äta skulle det helst ha skett igår, haha). Men detta när man ska byta har blivit en grej, man vågar knappt. Ibland fungerar det bättre som sagt.

[Thiah]
6/27/16, 7:01 PM
#4

Han kanske helt enkelt inte gillar att bli kall om snoppen/rumpan och därför skriker. Har tyvärr ingen erfarenhet av sådant då Joel började bråka/skrika först när han blev större.

[GråHäxa]
6/27/16, 7:45 PM
#5

Vår tjej skrek massor vid blöjbyte för ett tag sedan men misstänker att det berodde på att hon hade envisa blöjeksem och det var obehagligt. Vi gav henne nappen för att lugna henne under tiden, sedan blev det trösttutte direkt efteråt. Det är inget sånt att han är lite röd eller så?

SoeN
6/27/16, 8:25 PM
#6

#5, Nej han är inte röd (var det lite grann men lade inotiol så det borta). Testade att klä av honom och klä på pyjamas i vagnen och det gick ganska bra. Jag har ingen aning om varför han blir så ledsen. Han kan som sagt sova på rygg men verkar liksom inte gilla när man lägger honom raklång på skötbordet.

Annons:
frejaspluto
6/27/16, 9:57 PM
#7

Är det kallt på den platsen eller drar det kallt kanske? Jag tror också att han känner en suck och osäkerhet när ni ska byta blöja det är nog En kombo med osäkerheten plus nått som inte han tycker om just vid blöjbyte, ( barn, bebisar känner sådan , radar! ) Jag har inte haft så, men liknande , just vid blöjbyte så va min dotter alltid hungrig, lät henne äta lite sen bytte jag blöja då blev det lugnt ingen hungrig dotter. Efter det fortsatte vi äta. Inga problem efter det.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[TanatosNyx]
6/27/16, 10:49 PM
#8

En del känner sig helt enkelt blottade och sårbara. Den där lilla överlevnadsinstinkten igen… Bebisar är bra på den. Prova med filt/handduk över så gott det går. När han blir större går det att distrahera bättre. Vi hade det likadant, men när han började upptäcka så hängde vi en sängmobil över skötbordet som han älskade. Sen blev skötbordet favoritplatsen där man kunde lägga honom när han var otröstlig.

SoeN
6/27/16, 11:20 PM
#9

Ja han verkar bara inte gilla det, sen kan han bli jättearg om man inte gör som han tycker, typ "ta upp mig nu", haha. Vi testade nu ikväll att dels byta när han sov (låg vid bröstet och hade ätit), samt att ha täcke runt honom i kombination av att sambon sjung/höll i honom medan jag fixade. Det gick bra. Får hoppas att det ger med sig sedan. Tack för era svar :)

Sarah
6/27/16, 11:26 PM
#10

Ngt att titta på? De ser bäst i svartvitt och en del rött i den åldern. Vi hade en tidningsvägg som E stirrade på. När vi tog bort väggen sparade vi en bit tapet och hade vid skötbordet, funkade jättebra, men utan var det jobbigare och mycket gråt.

SoeN
6/27/16, 11:33 PM
#11

Ja kanske. Får försöka sätta upp något som hänger/syns :)

Lilolizeit
6/27/16, 11:40 PM
#12

Vi hade samma problem här en tid å har ännu i perioder. Vi har satt upp en mobil över skötbordet å dekaler på kaklet omkring så de finns grejer att titta på.. Sen gillade han inte materialet på skötbädden heller tror jag, så måste alltid ha någon mellan bädden och huden..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Pontiac57
6/27/16, 11:45 PM
#13

Om jag minns rätt så har jag läst att det är ganska vanligt att det kan bli så i perioder? Min kille blev helt hysteriskt en period men det hjälpte jätte mycket att pussa och blåsa lite på magen :)

Annons:
SoeN
6/28/16, 9:41 AM
#14

Idag när vi var på bvc så skrek han inte utan låg där så gulligt. Sa precis till sköterskan innan att vi brukar ha problem med att han blir så ledsen, men inte då. Så söt. Det berodde väl på den sköna värmen (från deras infra) men vi brukar ju inte ta av honom alla kläder. Hon sa det här med att han kan känna sig utlämnad och vill ha det ombonat runt sig (med filtar), vilket var vanligt. Vi skulle bara fortsätta (såklart) så skulle han lära sig. Tack för era tankar :)

frejaspluto
6/29/16, 7:26 PM
#15

Varsågod! 🌞🌟🌟

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

SoeN
7/6/16, 6:56 PM
#16

Det blir liksom inte bättre utan förvärras, han skriker så han tappar andan emellanåt och då har vi testat att byta på olika ställen, lägga varmt runt honom osv. Vi var också på 1månads-kontroll igår och berättade detta för läkaren, och hur han får panik, men hon sa att det inte var någon fara. Men alltså ska han ligga så och gallskrika, visst det är för en kort stund, men ändå. Lillkillen har en del gaser i magen, inte så han skriker jämt (bröstet hjälper) men hon sa att det kanske är därför han inte vill ligga så, men å andra sidan sover han på rygg, tycker om att bada och sova naken (med varma handdukar efteråt) och det är aldrig några problem. Detta med att skrika så de tappar andan är otroligt stressande (och det skär i hjärtat) men hur mår de av detta själva?

Sarah
7/6/16, 7:08 PM
#17

Byta i famnen ett tag? När E var så liten bytte jag ofta med henne i knät, la ut froteplast och la henne med huvudet mot mina knän och fötterna mot min mage.

Sparven88
7/6/16, 8:24 PM
#18

När du byter på andra ställen än på skötbordet, typ golvet, funkar det bättre? Har inte läst alla kommentarer men ditt första inlägg fick mig att tänka på när jag vickade på en förskola en gång. När det var dags att byta blöja på kidsen "slängde" jag som vanligt upp en av pojkarna på skötbordet och han blev hysteriskt jätteledsen. När vi nästan var färdiga kommer en annan ur personalen och säger "men NEJ! byt inte på honom där. Han är jättehöjdrädd"… Sen bytte vi alltid hans blöja på golvet, då var det inga probs!

SoeN
7/6/16, 9:03 PM
#19

#17, Jag har också tänkt på det, kan ju testa. Än så länge får han nog plats på mina ben, annars kör vi på sambons :) #18, Golvet just har vi inte testat, däremot sängen, soffan, barnvagnen. Men det ska vi försöka med också :)

Upp till toppen
Annons: