Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1745 ggr
tlover
6/27/16, 12:51 PM

Fästingar och små barn?

Jag behöver lite "fästingar for dummies". Vi flyttar snart till södra Sverige och där finns ju fästingar. Jag och min man har bott i Norrland hela våra liv så vi har aldrig ens sett en Fästing på riktigt men jag gissar att det snart ändras. Vi kommer ju inte att undvika att vara ute då vi alla gillar att vara ute och särskilt dottern (1 1/2 år) som blir jättesur om hon inte får vara ute. Vad ska man tänka på? Som jag förstår så är det stövlar och långbyxor som gäller men blir inte det hemskt varmt? Hur hittar man dom? Hur tar man bort dom? Ja som sagt fästingar for dummies

l'm back

Annons:
Åsa S
6/27/16, 12:59 PM
#1

Vaccinera säger jag. Och nej man måste inte klä sig i skyddsdräkt för att gå i naturen. Riktigt små barn kan man mest bara låta krypa på klippta ytor vilket det brukar vara gott om i söder. Men sedan när de springer runt och leker kan man inte hålla på och släpa in dem och sätta på skyddsdräkten hela tiden. Var i stugan under midsommar och min systerson sprang runt i sin blöja och lekte med sin flugsmälla runt huset och det är naturtomt i ett av de fästingrikaste områdena + han leker regelbundet med hundarna med. Han har trots det aldrig haft någon Fästing som satt sig fast det är bara att inspektera ungen ofta.

Den enda gången jag fått en Fästing (trots ca 30års knatande i skogen ofta med shorts) så hade jag både stövlar och långbyxor eftersom det var höst och jag plockade svamp.

Jag tycker de där plockarna som ser ut som en kofot funkar bäst bara att dra bort dem med den (inte snurra) den funkar även att ta bort riktigt unga och små fästingar med.

tlover
6/27/16, 1:21 PM
#2

Dum fråga men kan man vaccinera mot fästingar?

l'm back

Cragan
6/27/16, 1:34 PM
#3

#2 är mot sjukdomar dom kan bära man vaccinerar sig emot

Åsa S
6/27/16, 1:36 PM
#4

Man vaccinerar mot TBE vilket är den farligaste sjukdomen man kan få från fästingar. Borrelia går inte att vaccinera sig mot.

Maria
6/27/16, 1:38 PM
#5

Man kan vaccinera sig mot TBE som är en fästingburen sjukdom men borrelia däremot finns inget vaccin emot då det är en bakterie.

Jag har alltid använt naglarna för att ta bort fästingar. Det tycker jag funkar bäst.

Det bästa är, precis som redan skrivits, att inspektera ofta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Intehärutandär
6/27/16, 3:40 PM
#6

Ska Ni till skogen - bär vitt eller ljusa kläder, då ser Ni dem lättare. Plocka bort dem med pincett bara. Och vaccinera. 

Jag har sett 2 i hela mitt liv, för 20 år sedan sist. Men min bror jobbar i skogen och har hunnit dra på sig borrelia. Det var inte kul!

Annons:
Maria
6/27/16, 4:03 PM
#7

#6 Man behöver inte få fästingar just i skogen. De finns i gräs bland annat. Jag bor i Göteborg och har haft borrelia som satte sig i nervsystemet. Jag vet inte ens om att jag fått en Fästing. Eller varit i något större grönområde.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tibonnanj]
6/27/16, 4:16 PM
#8

Naglar är bästa fästingborttagarna. Varje gång jag tagit med pincett eller en sån fästingborttagare med ögla så lossnar kroppen från huvudet och huvudet sitter kvar. Huvudet dör och faller bort så småning om men ganska äckligt att ha ett Fästing huvud kvar i huden.

Fästingar kan sätta sig överallt på kroppen, inte bara i veck och dolda ställen som det oftast står i faktatexter.

Ria74
6/27/16, 5:07 PM
#9

Jag bor mitt i skåne i rena fästingmeckat 😓

Har själv haft ett par i år, tack och lov har dottern klarat sig.

Det man kan tänka på är att kolla igenom sig och barnen när man kommer hem/in oftast ser man dom små rackarna som kryper runt på en innan dom hinner sätta sig.

När man ska ta bort en Fästing som sugit sig fast ska man ta tag vid huvudet, inte i kroppen och försöka få in naglarna under alla benen och sen dra rakt upp. Inte vrida eller snurra på den och inte sätta något som matolja eller tvål på den eftersom den då kan kräkas och man lättare kan bli smittad av fästingburna sjukdomar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
6/27/16, 5:25 PM
#10

#7 Nej, det är jag medveten om, men jag tänkte mer på frågan om stövlar och heltäckande. Det brukar man ha i skogen. Är det inte fästingar så är det en massa annat äckel man drar hem. Hu!

densomundrar
6/27/16, 9:17 PM
#11

Jag tror inte att man behöver vara så överdrivet rädd, har varit skogsmulle och rört mig massor i skog och mark samt haft hund i hela mitt liv, första gången jag fick en Fästing som bet sig fast var jag över 20 år och hade inte längre hund. Risken finns ju så fort man rör sig bland växtlighet, använt "vanligt sunt förnuft" vad gäller kläder och skor så går det nog bra :-) Heltäckande kläder är dock inte ett skydd mot fästningar även om det kan sakta ner dom, dom är ju experter på att ta sig in och lirkar sig in o byxlinningen, byxbenen, under tröjan, genom kragen ect vare sig man vill eller ej. Håll lite koll, dom kittlas oftast när dom kryper ikring och dom kan krypa ikring länge innan dom sätter sig, håll extra utkik på ställen som är varma och fuktiga som armhålorna, i nacken, ljumsken och knävecken :-) Lycka till och hoppas att ni kommer att trivas längre ner i landet :-)

tlover
6/27/16, 9:20 PM
#12

#11 Min man hade hört att man skulle ha stövlar och långbyxor som antingen har dragsko eller göra som när vi är till bina att tejpa så att fästingarna inte kommer in.

l'm back

densomundrar
6/27/16, 9:31 PM
#13

#12 det sinkar dom helt klart men lämnar inga garantier tyvärr, fästingar är små och platta, kommer in i princip vart som helst där textilen slutar eller vänder. Oftast upptäcker man, eller jag iallafall, fästingen innan den är innanför kläderna och då "knäpper" man lätt bort dom :-) Det kommer gå fin fint ska du se, det är olika fästingtätt på olika ställen, ska ni bo i hus så se till att hålla gräsmattan kortklippt och fin, då minskar fäsringbeståndet. Det märks snabbt här hemma när gräsmattan varit lång ett tag eller vi slarvat med att klippt den, får då hittar vi betydligt mer fästingar än när gräsmattan är kort.

Annons:
frejaspluto
6/27/16, 9:34 PM
#14

Jag tycker inte att man ska vara så orolig för fästingar . Det är inget roligt och få det heller. Självklart tänker man på dom i vissa ställen man är på, men man kan ta en extrakoll på kroppen. När vi är på landet så kikar vi morgon och kväll. Duschar extra, har håret mer uppsatt mer än vanligt.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

tlover
6/27/16, 9:47 PM
#15

#13 Fast tejpar man igen alla öppningar som då man har bidräkt så kommer dom inte in (silvertejp är en biodlares bästa vän). Men jag kan säga med erfarenhet att det är varmt i såna dräkter

l'm back

Sarah
6/27/16, 11:34 PM
#16

Gå igenom barnet noga efter ni varit ute. De sätter sig inte direkt, så man hinner ofta få bort dem innan de satt sig. Vaccinera mot tbe och om barnet får en, håll koll på området och att hen inte blir dålig 1-4 veckor efter bettet. Tbe smittar direkt då de biter, borrelia kan ta lite längre tid, så kan minskar risken lite om man hittar dem tidigt. Vi bor i fästingtätt område, men är inte speciellt oroliga, trots att jag har haft borrelia. Vi hittade en som satt i Es öra häromdagen, förmodligen låg den i sängen efter katterna varit där. Nu håller vi koll på henne, men är inte överdrivet orolig trots att både borrelia och tbe finns inom några mils radie. Köp även en plockare, de med ögla tycker vi är bäst.

Sarah
6/27/16, 11:35 PM
#17

Och, de finns i olika storlekar, nymferna är jättesmå, ca 1mm.

Pontiac57
6/27/16, 11:40 PM
#18

Jag skulle inte oroa mig för mycket, bor själv i ett fästingtätt område och har både katt och hundar men har endast haft 3 st som bitit sig fast. Vaccinering av barn är lite olika rekomendationer men oftast inte innan 3 års ålder. Inspektera en gång extra efter utelek men oroa dig inte för mycket :)

densomundrar
6/28/16, 4:48 AM
#19

#15 åh, skrev ett långt meddelande som försvann för att jag var klantig :-( Förutsatt att du inte tejpar från kläderna direkt mot huden, dvs tejp direkt på huden, så kommer det inte vara en garanti för att fästingarna ej kommer in, för klistret på tejpen är väl en av de få grejer de inte rår på :-) Men du behöver nog inte vara så orolig, fästingar är jobbiga och äckliga men jag kan personligen tycka att det är lite lätt hysteri kring dom ibland.

tlover
6/28/16, 9:19 AM
#20

#19 Nej man tejpar direkt mot stövlarna så det finns ingenstans dom kan ta sig in (Alltså det är så man gör då man har bin och det var så min man fick förklarat att man gör).

l'm back

Annons:
densomundrar
6/28/16, 10:20 AM
#21

#20 jaha, ja, då borde dom inte komma in där iallafall :-)

Em_
6/28/16, 2:49 PM
#22

Som jag förstår så är det stövlar och långbyxor som gäller men blir inte det hemskt varmt?  Jo, tror inte någon har det enbart pga av fästingar.

Hur hittar man dom? 
Jag gissar att du vill ut på fästingskådning här i södern 😃 Är man ute mycket lär man sig var de trivs. Där jag bor finns det t.ex. en fin stig genom en sänka. Fuktigt, mycket undervegetation, rådjurslegor = rena fästingparadiset. Får plocka 10-20 fästingar per hund om vi går där. 50 m från den går en annan stig, men där är det tallskog, torrt och sandigt. Där får hundarna någon enstaka Fästing bara.

Sen på kroppen brukar det kittla lite när de kryper, eller så ser man att de. Det kliar lite när de biter. Man brukar ha tid på sig också, kan plocka fästingar som inte hunnit bita timmar efter att vi kommit in. De panikbiter inte heller som en del insekter utan det är bara att att ta de med fingrarna eller en bit papper.

Farfar eldade alltid upp de där papperstussarna i vedspisen. Jag spolar ner de i toaletten. Tycker det är svårt och lite äckligt att mosa de, speciellt om det skulle vara smitta i. Vis av erfarenhet rekommenderar jag att inte skölja ner de i vasken, de små liven hittar nämligen upp igen 😮


JossanH
6/30/16, 11:06 PM
#23

Jag fick precis lära mig att det tydligen vara är honorna som biter och hanarna letar honor. Honorna är mer bruna och hanarna svarta. Tycker oftast man ser svarta, krypande fästingar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

densomundrar
7/1/16, 1:13 AM
#24

#23 det har du rätt i, att jag tycker mig sett många svarta krypande fästingar, kan inte minnas att de som suttit fast varit svarta utan med gråa, bruna eller röda.

Honestyisdead
7/1/16, 9:09 AM
#25

Min mor plockade bort en liten svart som satt fast igår.

Sarah
7/2/16, 9:36 AM
#26

#25 de små svarta är nymfer. Hanarna biter inte.

JeFo
7/2/16, 11:26 PM
#27

Vi tillhör inte riskområdena men gränsar till dom. Som liten levde jag och syskonen i skog och på åkrar utan att vi fått någon på oss. Nu är det annat…. Haft en på knät och en på halsen. Ju fortare man upptäcker dom desto bättre. Senast i förrgår när jag gick under äppelträdet fick jag en på mig. Ramlade ner på handen. Satt i kassan en gång och är 100 på att jag fick en på handen av en kund! Har tagit bort mina med händerna och tar nog bort 1 om dagen på katterna. Lättast att komma åt dom så tycker jag. Bara att dra rakt upp så följer allt med. Brukar låta rätt högt när de släpper, det knäpper till typ… Äckliga saker men man får inte vara för nojjig. De gillar inte oss människor egentligen då vi saknar päls och därför brukar det ta ett tag för dom och sätta sig på oss, de letar nämligen… Bodde jag i riskområde skulle jag vaccinera. De pratas väl om att införa det redan under första året på bebisar? Som grundvaccin om jag inte är helt ute och cyklar… Klockan är ju rätt mycket!

Annons:
Honestyisdead
7/3/16, 1:47 AM
#28

#26 Ja jag bara ville säga att det även finns svarta dom sätter sig.

Upp till toppen
Annons: