Annons:
Etikett10-amning
Läst 1800 ggr
SoeN
2016-06-20 18:50

Reagerar på vad jag äter?

Att barn som ammas kan bajsa sju gånger om dagen, som var sjunde dag har jag hört (ska vara helt normalt) och vår kille gör det förstnämnda, det går åt många blöjor :) och till min fråga. Jag har ätit gul lök de senaste dagarna (vet att de kan reagera med magont) och sonens bajs är lite mer löst samt att han inte blir lika nöjd av att bara bäras utan vill gärna vara vid bröstet oftare. Imorse hade det dessutom kommit utanför blöjan, fast bakåt upp mot ryggen. Tror dock blöjan satt för löst för det var inte mycket bajs. Kan de reagera så på lök (alltså mer löst)? Inte rinnande som vatten men inte lika kornigt. Kan inte komma på något annat "konstigt" jag ätit, mer lök än tidigare, annars verkar han inte reagera på vad jag äter. Annars är han som vanligt, äter, sover och ligger och tittar :)

Annons:
Fridaaaa
2016-06-20 18:53
#1

Nu har inte jag barn men som jag fått lära mig så ja det du äter  & dricker, påverkas ut i bröstmjölken så inte helt omöjligt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SoeN
2016-06-20 19:02
#2

Jo det man äter/dricker passerar över till barnet, tänkte bara om de reagerade på lök på något speciellt sätt :)

TjockaBerta
2016-06-20 19:10
#3

Min dotter gjorde också så. Det visade sig med åren att hon inte tål laktos. 

Just sju gånger om dagen. Nästa bajsade en gång var sjunde dag 😃

>>>Malum domesticum<<<

SoeN
2016-06-20 19:18
#4

Oj, menar du att de kan reagera på mjölk via modersmjölken också? Jag dricker en hel del mjölk. Kanske ska testa att inte dricka det?

TjockaBerta
2016-06-20 19:25
#5

4

Jag vet inte men så var det i alla fall. Jag drack/dricker också mycket mjölk. 

Sen hade vi mycket mjölk till och i maten men när hon var 12 slutade hon helt med mjölk själv och drack bara vatten. Då tyckte jag det var konstigt men nu förstår jag bättre. 

Testa om du vill och det kan vara bra att ha det i minnet även längre fram. 

Varje namnsdag förgiftade jag henne med gräddtårta. Jag visste ju inte bättre.

>>>Malum domesticum<<<

[TanatosNyx]
2016-06-20 19:41
#6

Ja komjölk om något går över i bröstmjölken, däremot brukar bebisar väldigt sällan vara laktosintoleranta. Snarare proteinallergiker, och då får de vansinnigt ont i magen och utslag.

Mjölkbajs varierar naturligt, vissa dagar är det väldigt blaskigt och det kan variera i färg utan att det är fel.

Bebisens amningsmönster förändras ju också, de har faser när de är missnöjda och beställer mera mjölk. Sen utvecklingssprången förstås. :)

Annons:
SoeN
2016-06-20 19:45
#7

#5,

Ja men det är ju inte lätt att veta om man inte vet säkert. Du fick ju i alla fall god tårta :)

#6,

Ja han verkar växa mycket nu och sen när jag skrev att han sov mycket, ändrade han det under dagen igår och var mycket vaken istället :) Idag sover han mer igen, men vill gärna ammas. 

Ska testa att inte äta lök i alla fall :)

OlgaMaria
2016-06-20 20:30
#8

Precis som med alla intoleranser och allergier är alla olika känsliga. Man måste inte ha vansinnigt ont i magen och ha utslag för att det ska röra sig om mjölkintolerans/allergi. Du kan ju mycket väl testa att dra ner på mjölken. Kanske låta bli att dricka mjölk, men använda mjölkprodukter som vanligt i övrigt. Och se om det blir bättre. Sen rekommenderar jag även Sempers magdroppar. Det är probiotika som är väldigt bra att tillföra när de är små för att hjälpa deras magar på traven.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[GråHäxa]
2016-06-20 22:46
#9

Enligt amningshjälpen så är det ganska ovanligt att dom reagerar på något man ätit. Men man tror ju lätt det när dom får ont i magen. Tarmarna börjar ju trots allt inte mogna förens runt 3 månader. Jag tycker också sempers magdroppar hjälper, till viss del iaf.

jackiejohn
2016-06-22 08:28
#10

Min dotter slog bakut total de gånger jag åt lök (rå) i tex sallad eller dyl. Så hon reagerade absolut på det. Det här med allergier och intoleranser kan också göra debut när du börjar med fast föda. Min lillasyster är född med glutenallergi men så länge mamma ammade gick det hyfsat trots att hon konsumerade gluten. Hon var så mager och eländig när hon äntligen fick sin diagnos (strax över året) så storleksmässigt kunde man tro hon var 6 månader… Hon är idag 18 år och fortfarande extremt känslig och kommer fortsätta vara resten av livet.

SoeN
2016-06-24 11:11
#11

#8, Han verkar inte ha magknip eller något, tycker också han har velat ligga mycket mer vid bröstet. Läste att det kunde vara en sådan fas runt 4 veckors ålder. #9, Ja just det, amningshjälpen finns också. Vet att de kan reagera på starka saker iaf? #10, Han verkar ha blivit lite bättre sedan jag inte ätit lök. Jag gluten kan ställa till det.

mollyt
2016-06-26 21:28
#12

Vad jobbigt! Jag har nog ätit det mesta utan att ha fått någon reaktion ännu (peppar peppar!). Men om det är ett återkommande problem så testa att utesluta ett livsmedel i taget och se om det blir bättre? Alltså lök, mjölk osv…

SoeN
2016-06-26 21:50
#13

Jag har undvikit lök och det verkar ha blivit bättre :)

Annons:
[GråHäxa]
2016-06-27 01:00
#14

#11 Det är ju iaf något man hör ofta, att man skall vara försiktig med stark mat när man ammar. Men jag undrar om det verkligen kan stämma. Jag tänker på hur man äter i länder med betydligt mycket starkare mat en här. Jag äter själv ganska stark mat och har inte märkt någon skillnad mot när jag ätit mild mat. Men det kan säkert vara olika. Vad bra att det verkar ha blivit bättre iaf :-)

Marvel-lous
2016-06-27 09:05
#15

Det enda jag märkte av var att han blev ledsen varje gång jag hade ätit lök så jag antog att det hade något samband och undvek det; i övrigt märkte jag inte någon skillnad.

Upp till toppen
Annons: