Annons:
Etikett10-amning
Läst 1526 ggr
Mara-Bell
6/17/16, 2:52 PM

Äter mycket ersättning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon mer som har en liten bebis som äter jättemycket? Vår dotter blir 7 veckor på söndag och äter ca 1200 ml/dygn. Hon växer som hon ska och följer sin kurva, är mest nyfiken på om det är vanligt att de äter så mycket mer än rekommendationen. Kan vara bra att tillägga att vår Alicia är en stor tjej, vid sex veckor var hon 60 cm lång och vägde 6 kg. Att hon får ersättning beror på att min mjölk inte räckte till och det blev för jobbigt att både amma och ge flaskan vid varje mål.

Annons:
Velinga1984
6/17/16, 3:04 PM
#1

Oja, alla mina tre barn har ätit mer än vad som står på rekommendationerna :P  Vid 6 veckor vägde min äldsta son 5445 gram till 60 cm, mellanpojken vägde 8090 gram till 63 cm och yngsta sonen vägde 6680 till 58,7 cm vid 5 veckor och 2 dagar.

LoAEmma
6/17/16, 3:13 PM
#2

Ja bara att låta henne äta på! De har ju växtspurter också :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[WickedAlly]
6/17/16, 3:25 PM
#3

Pratade med svägerskan om detta idag. Deras minsting är sex veckor på söndag och äter 150 ml var tredje timme. Vad blir det? 1200? Och sen en skvätt däremellan när andan faller på. Och han är liten av sig, väger runt 4 kg. Svägerskan bara skrattar och skakar på huvudet :p

Pontiac57
6/17/16, 3:42 PM
#4

Se det bara positivt att hon äter bra och har lite och ta av om hon skulle bli sjuk :)

[TanatosNyx]
6/17/16, 4:08 PM
#5

Alvin åt 180-210ml var 3e timme vid 6 veckors ålder (född v.35) och han är långsmal.

[Thiah]
6/17/16, 5:01 PM
#6

Joel åt också minimum 150ml var 3 timme när han var 2-3 månader. Men senare åt han fulla flaskor(250ml) varje måltid

Annons:
[Thiah]
6/17/16, 5:03 PM
#7

Och ett tillägg.; Här inne och på gravid.ifokus behöver du aldrig försvara/förklara ersättningen. Bara så du vet :) (Själv enbart gett ersättning)

Pontiac57
6/17/16, 7:14 PM
#8

Hmm känns som att min å andra sidan äter för lite :o han äter 185 ml (färdigblandat) 6-7 ggr om dan 😛

[Thiah]
6/17/16, 7:32 PM
#9

#8 alla barn är olika 🙂

Pontiac57
6/17/16, 8:47 PM
#10

Ja visst äre så :)

Mara-Bell
6/18/16, 10:22 PM
#11

Vad skönt att höra att det är såpass vanligt, blev lite osäker då BVC sköterskan reagerade på det även om hon sa till mig att bara fortsätta mata så länge hon fortsätter följa sin kurva. I dag måste hon haft någon växtspurt, hon har ätit med två timmars mellanrum och mellan 150-200 ml per mål och varit jättetjurig. Hoppas inte hon är lika tjurig i natt, och att hon är på bättre humör i morgon :-)

Pontiac57
6/18/16, 10:36 PM
#12

Hon ser väldigt välmående ut och det sägs ju att man ska mata så mycket bebis vill ha. Bvc reagerar på allt känns det som -.- Det kommer jätte hungriga perioder emellanåt men min erfarenhet har varit att äter dom mycket på dagen sover dom bättre på natten :)

[TanatosNyx]
6/19/16, 12:09 AM
#13

Ja här får du vara beredd att slå till dövörat då många bvc ger sig på flaskbarn och drar kortet om fetma senare i livet. Barn blir inte feta av ersättning, punkt. :) tillfälligt hull får många bebisar, det springer dom av sig sen. Det är sunda matvanor sen som avgör, och motion. Så flaska på och låt bebis vara mätt och glad.

Annons:
[Thiah]
6/19/16, 8:46 AM
#14

#13 pratar dom fetma redan i den åldern?

[TanatosNyx]
6/19/16, 9:48 AM
#15

Jo, en del gör det. Visst att man ska passa sig med välling, men inte ersättning, där är det fri tillgång som gäller :)

Velinga1984
6/19/16, 9:50 AM
#16

#14 Jajjemen, mitt äldsta barn åt alldeles för mycket enligt BVC i den åldern och skulle absolut inte få äta som han ville. Ersättning blev dom feta av och då tog hjärtat stryk.  Så 20 år gammal och förstföderska så fick jag panik och gav sonen mindre mat och mer sällan = hungrig/ledset barn.  Provade några dagar och sen bestämde mig för att följa min egen instinkt. 

Bytte BVC i samband med en flytt, och nuvarande BVC-sköterska bara skrattar när jag kommer med mina tungviktare. Likaså även läkarna på BVC, väger man över 5 kg vid födseln så är vikten hög.  Men det finns en BVC-sköterska som jag haft nån gång vid sjukdom , och sen dess vägrar henne till mina barn!  Enligt henne så blir flaskbarn feta och man ska kritiskt följa rekommendationerna på ersättningen  - och givetvis är mina tungviktare feta eftersom de är rejält tunga för åldern samt äter mer mat än rekommendationerna säger.   BVC-sköterskan är runt min ålder så hon är inte från någon gammal skola precis.

[Thiah]
6/19/16, 9:56 AM
#17

Åh herregud! Vad är det för folk som jobbar på BVC? Vår "tant" har aldrig klagat men sen är Joel väldigt långsmal. #16 förstår att du som ung, förstföderska fick panik. Just därför är det så hemskt att dom får säga sådär.

Velinga1984
6/19/16, 10:26 AM
#18

#17 Ja, efter den incidenten så säger jag till alla föräldrar att lyssna på dig själv, känns det rätt så är det förmodligen rätt :)

[TanatosNyx]
6/19/16, 10:44 AM
#19

#16 Mmm precis såna skräckexempel som du råkade ut för tänkte jag på. Det är den "moderna skolan" i ett nötskal. Det ska vara diet/lätt/light på allt nuförtiden. Barnen ska dricka lättmjölk/vatten och matas med margarin senare när det blir fast föda. Bedrövligt..

Pontiac57
6/19/16, 10:56 AM
#20

Känns som att många bvc sköterskor har dålig koll vad gäller mycke.. ville ha laktulos utskrivet men hon tyckte bara att jag skulle ge mer olja (hjälpte ingenting) å det slutade med att en läkare på 4 månaderskontrollen på neo skrev ut det..

Annons:
[Thiah]
6/19/16, 11:10 AM
#21

#19 ah de älskade diet produkterna… Urk På dagis fick vi ett sådant äckligt margarin att barnen slutade äta knäckebröd. Dom ändrade tillbaka efter ett tag. Nån jäkla måtta får det nog vara…

Upp till toppen
Annons: