Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 820 ggr
Pontiac57
2016-06-16 17:32

Pappaledighet

Jag tänkte kolla med er som har erfarenheter att pappan går på föräldraledighet på heltid när barnet är under året? Min man kommer vara pappaledig from att sonen är 7 månader för då måste jag börja jobba och är lite (väldigt) nervös över hur sonen kommer reagera och hur han kommer vara mot mig eller vad man ska säga. Hans pappa är väldigt involverad och är jätte duktig med sonen men han jobbar väldigt mycket viljet har resulterat i att han är ganska mammig. Hur är era erfarenheter? Har barnen tagit det bra? Några nackdelar? Tycker förövrigt att det är jätte bra att pappan också kan va hemma :)

Annons:
[Thiah]
2016-06-16 17:52
#1

Joels pappa och jag bytte när Joel var 10 månader(finska systemet möjliggör egentligen inte tidigare) och det gick sjukt bra. Första 2-3v var lite sisådär med rutiner(mina!) och deras hemma dagar men sen så. Jag var tvungen att inse att Mina rutiner inte var Deras och hans pappa var tvungen att skaffa rutiner. Men min man sa att han uppskattar den tiden dom fick tillsammans. Pappa blev viktig på ett helt annat sätt. Samma sak sa min pappa(han var den första på Eriksson i västra sthlm som var pappaledig, 1983). För min man betydde detta även att han fick en större förståelse för mitt jobb som mamma. Ska vi skaffa ett syskon så skulle jag gärna låta maken vara hemma tidigare(jag ammar inte) men tyvärr går det inte riktigt smidigt i det finska systemet.

Pontiac57
2016-06-16 18:19
#2

Va härligt att det funkade så bra! men synd på systemet att man inte kan välja själv :/ Det är så jag hoppas det blir, att dom knyter an på ett annat sätt där jag inte står ivägen så att säga. För jag tror även att det är som du säger många gånger svårare för mannen att sätta sig in i det som är krävande med barn och inte bara allt roligt. Det känns helt rätt på alla sätt förutom att man kommer sakna ihjäl sig och ha svårt att släppa "mitt sätt" och låta honom göra på sitt :)

Sarah
2016-06-16 18:30
#3

Min kille har varit hemma 60-70% sen 11 var 4 månader. Jag har jobbat 100% sen hon var 5 månader. Har varit suveränt. Hon är lite mammig ibland när jag kommer hem, men aldrig några som helst problem på dagarna. Är ett av de bästa besluten vi tagit runt barnet och det har också gjort vårt förhållande mycket bättre då han verkligen förstår allt jag gjort och vilket ansvar jag tagit.

frejaspluto
2016-06-16 18:38
#4

Det är en vanesak för alla det blir nog nya rutiner låt dom ha sitt och du har ditt. Barnet måste nog ha olika relationer med sina föräldrar. Jag var inte dugg orolig för min make och dottern. Hon är trygg och min make med. Det var ingen oro att jag var borta eller tvärtom. Vi byggde en relation till vårt barn och är idag pappa gris men mamna går 100% också, hon är anpassningsbar, flexibel på det sättet. Det är viktigt och lita på varandra .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Thiah]
2016-06-16 19:06
#5

#2 alltså första veckornas kontrollbehov!!!! Jag fick bilder på whatsapp vilket både gjorde det lättare och svårare. Nuförtiden känns det super skönt att maken faktiskt tog tiden att vara hemma.

Pontiac57
2016-06-16 21:27
#6

#3 låter ju som en kanon lösning! Och roligt att hon är mammig när du kommer hem för det är väl lite det man är orolig för också att man inte ska vara oumbärlig eller vad man ska säga ;) #4 Det har du helt rätt i, pappa måste ine göra allt på samma sätt som mig :) #5 ja det där md kontrollbehov är inte lätt att träna bort ;) Jg tycker det är jätte positivt att männen vill ta sitt ansvar också och lära sig ta hand om sitt barn själv även när dom är små. Jag tror även att det kan främja relationen från barnets sida att få spendera mycket tid med bara pappa :)

Annons:
Sarah
2016-06-17 08:06
#7

Hehe, du behöver nog inte oroa dig för att bli bortglömd. Jag tror stenhårt på att mamma alltid är mamma när de är så små :)

Pontiac57
2016-06-17 15:36
#8

Det är skönt att höra 😊

vallhund
2016-06-17 16:09
#9

När mitt barn föddes så var föräldraledigheten 6 månader, vi delade rakt av. Nemas problemas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pontiac57
2016-06-17 20:50
#10

Oj bara 6 månader :o va roligt att läsa att många har bra erfarenheter :) Inser mer och mer att jag är larvig i onödan speciellt eftersom jag dessutom kommer jobba natt och därmed kunna spendera hela eftermiddan med grabben :)

Amoz
2016-06-17 22:48
#11

Jag och sambon har det lite lyxigt eftersom  båda studerar på distans så vi har varit hemma med sonen båda två men han har ändå blivit mammig :P Jag var på praktik under 5 veckor och kommer nu jobba under sommaren och han är mammig när han ser mig. Är inte jag där är det inga problem men så fort jag kommer hem kan tårarna sättas igång :P

Pontiac57
2016-06-18 11:13
#12

Haha det är lite så det är hemma hos oss nu, är jag hemma gnäller han hos pappa men är jag inte hemma går det jätte bra 😂

Upp till toppen
Annons: