Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 1583 ggr
Soleii
2016-06-15 07:19

Föräldraledig deltid - röd dag?

Hej! Denna vecka blrjar jag jobba 75% och föräldraledig 25%. Tänkte i den mån det går vara ledig på fredagar, men det är inget jag dealat med min chef eller så. Men hur blir det nästa vecka när det är midsommar? Är det sniket/rätt att ta föräldraledigt på torsdagen istället och nyttja att det är röd dag på fredag? Alltså vara ledig 2 dagar istället för ca 1….

Annons:
Bara Anna
2016-06-15 07:38
#1

Hur du tar ledigt har chefen inte med att göra. däremot kan hen vägra ledighet om den inte kommit in tillräckligt god tid.  Beror ju på hur pass flexibelt jobb och chef du har. Tänk på att det är mitt i semesterperioden etc. På mitt jobb skulle det inte ha fungerat att anmäla ledigt en vecka i förväg t.ex

Tänker du ta ut pengar från fk också? Då skulle antal dagar jag har kvar av föräldraledigheten och hur länge jag vill kunna fortsätta vara ledig  avgöra. En extra dags ledig ger ju en dag mindre att ta ut senare….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Soleii
2016-06-15 07:43
#2

Alltså, jag är ju på kontrakt nu på 75% så att jag är ledig 10 timmar i veckan vet hon ju om, det är mest det att vi aldrig bestämt vilka dagar jag ska vara ledig. Själv har jag tänkt fredagar de veckor det passar, och när det inte passar så någon annan dag. Jag har varit sparsam med föräldradagar och tänkt att jag vill vara ledig så mycket jag kan med sambo och dotter nu i sommar :)

fluffis
2016-06-15 09:38
#3

Jag tycker det borde gynna barnet mycket mer att jobba varje dag men komma hem tidigare. Då blir inte dagarna på förskolan så himla långa.

Soleii
2016-06-15 12:15
#4

Hon är inte på förskola utan hemma med sin pappa :)

fluffis
2016-06-15 14:40
#5

Aha :) Men tar han föräldraledigt då? För då kan ju inte du göra det. Man kan inte ta dubbeldagar olika mycket av en dag, om jag har förstått det rätt. Alltså att en tar 100% föräldraledigt hos försäkringskassan och den andra 25 % för en och samma dag. Fast han kanske tar fyra dagar i veckan och du en? Det går ju :) Eller om man delar upp dagarna så att en t.ex. tar 75 % och den andra 25 %. Om det är sniket eller ej där vid midsommar är upp till dig att känna, tycker jag :) Jag antar att du har bra relation med din chef redan, annars ska ju helst föräldraledighet anmälas två månader i förväg (för att vara säker på att man verkligen får ledigt från jobbet) .

densomundrar
2016-06-15 15:15
#6

Men om man jobbar 75% innebär det väl huvudsakligen att man ska jobba 75% på en vecka och inte vara ledig 25%? Bara en tanke, är inte säker på hur det där fungerar :-/ Men det dör löser sig nog på något bra sätt, i "värsta fall" får du en föräldradag till övers, sparad :-)

Annons:
Sarah
2016-06-16 09:30
#7

Många gör så, går in och får lön röda dagar. Inte uppskattat av arbetsgivaren, men fortfarande din rätt. Dock är inte midsommarafton en röd dag :)

Upp till toppen
Annons: