Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1891 ggr
[GråHäxa]
2016-06-12 23:41

Ögongojs på 9 veckors bebis

Dottern på 9 veckor har nu på kvällen fått ljusgult ögongojs i vänstra ögat. Det rinner lite från ögat och är allmänt klibbigt. Ögonvitan är inte röd och hon verkar må bra annars. Hon har dock sovit mycket idag men är glad och pigg när hon väl är vaken. Skall ringa bvc i morgon. Men tänkte höra med er så länge. Vad kan detta vara? Något farligt? ögoninflamation? Läste någonstans att man kan tvätta ögat med bröstmjölk, vad tror ni om det?

Annons:
[Thiah]
2016-06-13 05:25
#1

Det är jättevanligt att små barn får ögonmojs pga att deras ögonkanaler är lite trånga. Tvätta bort med ljummet vatten. Ögoninflammation ger röda, kliande ögon + ögongojs.

fluffis
2016-06-13 07:20
#2

Håller med Thiah, jättevanligt. Vår son hade massor. Torka med fuktad bomull utifrån och in sa barnsjuksköterskan, så det har vi gjort.

[Thiah]
2016-06-13 07:58
#3

Utifrån och in är det som alltid gäller vis ögonen. Bra att Fluffis kom ihåg att säga det.

[GråHäxa]
2016-06-13 17:31
#4

Vad skönt att höra man blir ju orolig för så lite nu för tiden :P Tack för tipset har testat att tvätta utifrån och in under dagen och det ser redan mycket bättre ut :)

mollyt
2016-06-17 13:08
#5

Jag jobbar på ögonsjukhus. 

Jag skulle säga att det där med ögonklit är helt normalt! Så länge som ögonvitan fortfarande är vit och hornhinnan är klar. Undvik annat än koksalt eller vatten när du tvättar bort kletet. (Alltså INTE med bröstmjölk eller något annat (däremot kan man droppa bröstmjölk i näsan vid nästäppa/snorkråkor).) Det är dessutom bra att påpeka att det är huden runtom man ska tvätta - inte själva ögat. Jag är själv noga med att dottern blundar ordentligt för att inte få in något i ögat när jag tvättar rent med en fuktad bomullsrondell. Undantaget skulle vara om bebisen får in ett hårstrå i ögat som behöver sköljas bort - då är det koksalt som gäller och inte vanligt kranvatten för det innehåller för mycket bakterier/amöbor som kan göra skada.

Utifrån och in stämmer, bra tumregel alltid! 🙂

Bebisar har generellt trånga tårkanaler och i regel tar ögonläkare inte emot barn för de här rinnande ögonen fören barnen är över 10 månader (bra riktlinje för vad som är normalt).

[GråHäxa]
2016-06-18 23:54
#6

Tack för infon mollyt! Nu är ögat helt bra igen men skall lägga detta på minnet, för framtida ögongojs :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: