Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1415 ggr
sunflower185
2016-06-07 08:09

Axkid Minikid vs Duofix?

Jag kollar på bilstolar och har nu fastnat för axkids minikid och duofix.

Jag har en liten bil och behöver en mindre stol, dock ändå rymlig med bra benutrymme. Axkids stolar verkade fylla dessa krav men nu kan jag inte bestämma mig för vilken av dessa två vi ska köpa!

Jag gillar Minikid för att den är "liten", men verkar ändå väldigt rymlig och har fått mycket bra kritik. Jag var helt inne på denna stol innan jag såg Duofix.

Jag gillar Duofix för att den har Isofix fäste upp till 18 kg. Vi flyttar över stolen till gubbens bil lite nu och då, därför vore Isofix så behändigt och att inte behöva krångla med bälten hit och dit. Dock är Duofix lite större.

Vilken skulle ni satsa på?

Annons:
fluffis
2016-06-07 19:38
#1

Jag kollade lite på minikid också när jag letade efter en bilstol som tar liten plats. Många verkar nöjda med den. För mig föll det på att man måste fästa om förankringsbanden för att ändra lutningsläge. Vi hade ju redan en Maxi cosi mobi med fenomenalt enkel ändring på lutningsläge och det går liksom inte att byta ner sig från det, haha. Dessutom ville vi ha bättre säkerhet, och då blev det en maxi cosi pearl, som du säkert redan vet :) Men det beror ju såklart på vad man är ute efter. Såg i andra tråden att du tyckte att pearlen verkade liten att sitta i jämfört mot mobin, men asså jag tror inte det. Vi har ju båda och jag har inte märkt någon skillnad på dom på det viset. Å andra sidan kan jag inte påstå att jag har det vassaste ögonmåttet :) Duofix känner jag inte direkt till men om den har isofix utan att ha i-size så går den bort direkt om jag får bestämma. Den standarden med isofix kommer att försvinna om bara två år och det känns som onödiga pengar att slänga ut tycker jag. Då är det bättre att satsa på i-size som ger mer säkerhet. Det absolut enklaste och säkraste hade varit en Maxi cosi pearl med två baser, en i varje bil, och flyttat själva stolen, men det kostar ju därefter också tyvärr :)

sunflower185
2016-06-07 22:12
#2

Tack fluffis, du är mycket hjälpsam med detta :) Jag har kollat på pearlen som du tipsade om, och nog verkar den ju helt bra. Dock känns Minikid som om det vore ett bra val åt oss. Dock undrar jag bara om man blir galen på monteringen ifall man ofta flyttar mellan bilar? Kanske blir det en vanesak vartefter man börjar kunna det, men i början sliter man kanske håret, fastän många säger att den ät lätt att montera :) En extra bilstol vore ju inte fel, men inte aktuellt i nuläget (vi ska se hur det går sen när jag monterar stolen och vrålar åt gubben att vi ska köpa en till så vi slipper montera varje gång vi byter bil :D)

fluffis
2016-06-08 20:46
#3

Vill ni inte lägga pengar på en pearl så låter en minikid som ett vettigt val, tycker jag. Att flytta och fästa bilstolen lär man sig nog rätt snabbt. Själv tycker jag det känns värre med ATT det ska göras. Någon ska ta sig ut och göra det så att det blir gjort. Den här årstiden känns det lite lättare men på vintern känns det inte lockande att behöva gå ut i kylan och börja dra i remmar etc. Och så ska man komma ihåg det också :) Vad gör man om den ena av misstag kör iväg till jobbet med bilstolen på morgonen och den som är hemma med bebis måste iväg? Eller om den som ska iväg till jobbet kommer på det och rycker ur bilstolen och sticker iväg. Och så står den andra och måste montera stolen utan att veta hur man gör, eftersom det alltid är den ena som gör det :) Fast har man bara viljan så brukar det gå bra :) Börja med en stol och se hur det känns. Det gjorde vi. Ett tag gick det men sen köpte vi ändå en stol till efter ett tag :)

Upp till toppen
Annons: