Annons:
Etikett10-amning
Läst 1657 ggr
[Tibonnanj]
2016-06-06 17:06

påslakan/lakan som matta

Vi börjar med att säga att jag hatar mattor. Mest av praktiska skäl för att de är oftast galet jobbiga och tunga att dammsuga, dessutom blir de snuskiga och fulla med damm om de inte rengörs ordentligt regelbundet.

Vi ska inreda en liten bebis/lek/barnsäker hörna i vardagsrummet och då är det klart att man vill ha något roligt, mjukt, fint och helst lite ljuddämpande på golvet. Vi bor i hyreslägenhet och har ett gammal parketträgolv med millimeter breda glipor i var och varannan bräda.

Hittar inga fina mattor med kort lugg eller som är slätvävda ( slätvävd kan nog dessutom gå hårt åt på knäna på en liten som kryper om kring när den tiden kommer). Jag vill ha en färgladmatta men inget barnsligt. Är jättekräsen, kan tilläggas.

Så jag tänkte om det gick att ha ett lakan eller påslakan med halkskydd under på golvet istället för en riktigt matta.

Kommer ni på något negativt eller bra att tänka på tips ang detta? :)

Annons:
[Thiah]
2016-06-06 17:08
#1

Jag hade ett gammalt täckte i ett gammal påslakan som Joel låg på i början. Sen när han började krypa var han ändå överallt så då kvittadr underlaget.

Ria74
2016-06-06 17:08
#2

Det enda jag kan tänka mig är att den lätt flyger omkring och trasslar in sig i en liten krypande bebis. Annars borde de fungera fint :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[postmortum91]
2016-06-06 22:00
#3

Sy en egen dyna att ha på golvet. Då får du exakt det du vill ha :)

[Tibonnanj]
2016-06-07 10:42
#4

Vi kommer inte lämna bebisen obevakad när hen ligger/leker där. Men vi kommer förmodligen placera låga byråer som inramning och kan ställa dem på hörnen av lakanet så det håller sig på plats och inte trasslar in sig i armar och ben.

Vi vill ha en ganska stor "matta" som ska vara stadig att gå på, hård men inte hårt som ett trägolv. Kan tänka mig att en dyna kan bli ganska ostadig, lite "glidig", om man inte använder någon form av skum som stoppning. Men en dyna kommer finnas också fast inte så stor att den täcker hela ytan.

🙂

JazzBass
2016-06-07 12:51
#5

Sladdriga mattor har jag inget till övers för, speciellt inte med halkskydd under. När både halkskydd och matta genast korvar ihop sig när de borde ligga vackert som två skikt, är helvetet löst. Så där bildligt talat. Ännu värre blir det med all sannolikhet med ett påslakan på halkskyddet. Det kanske skulle hjälpa att tejpa fast skiten med dubbelsidig tejp längs alla kanter, men jag tror inte det skulle hålla så många dagar. Eller timmar. Inte ens nitar tror jag skulle funka nåt vidare. Fastskruvade lister som klämmer åt runt kanterna borde däremot göra det så länge skruvarna sitter tillräckligt tätt. 

Skämt åsido, så finns det många ganska styva och snygga mattor tillverkade av nån slags rep eller liknande. De hålls hyfsat bra på stället bara nån möbel står på ena kanten, är ganska lätta att rengöra från fläckar och ännu lättare att dammsuga.  I vardagsrummet har vi just en sån matta. Ganska hård, men mjukare än ingenting.  Tricket med att dammsuga mattor är annars att köra med tillräckligt låg effekt. Om det inte står nån möbel på mattan hålls den bra på plats bara man står på den i ena kanten medan man dammsuger.

Om man kan acceptera att den samlar lite mer damm så kan också en tjock yllematta vara ett bra, men dyrt, val. De är mjuka och sköna och hålls bra på stället av tyngden, och tjockleken gör att den inte korvar ihop sig. De ska man dessutom inte piska utan det räcker med att dammsuga. Om bebisen kräks mycket så skulle jag dock inte satsa på en sån. 

En matta med gummibeläggning undertill är säkert billigast och bäst. Tyvärr är de ofta ganska fula. Men måste man kompromissa med nåt kanske det är utseendet i första hand.

Det jag inte rekommenderar nånstans i hemmet, speciellt när man har småbarn, är renodlade plastmattor. De är ofta gjorda av mjukgjord PVC. PVC är inget farligt material i sig men ftalaterna man har som mjukgörare vill man inte att barnen ska få i sig. Jag fick information från Asko (en av Finlands största möbelkedjor) att en plastmatta vi nyss hade köpt innehöll ftalater, så jag fick byta den. Tyvärr fick jag aldrig svar på frågan om hur mycket ftalater de innehöll, men det finns stränga regler för hur mycket ftalater produkter som barn kommer i kontakt med får innehålla. Märkligt nog verkar det som att plastmattor inte räknas som en sådan produkt, med tanke på att barnen kryper mycket på golven och ska smaka på allting.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[TanatosNyx]
2016-06-07 15:50
#6

Vi har ett vanligt hederligt vintertäcke med skojigt påslakan på. Händer en olycka så går hela rasket in i tvättmaskinen. :) 

Vi har en hårdvävd matta under vardagsrumsbordet, den är väldigt illa omtyckt av sonen som river ovansidan fötterna och skaver på knäna på den.

Annons:
[Tibonnanj]
2016-06-08 13:08
#7

#5 De där med mjukgörare i plast, tror jag är mest reglerat när det handlar om saker som kommer vara i kontakt med livsmedel. Då räknas inte inredning eller ens leksaker, vilket är riktigt dumt :(

Det finns ju mattejp men vill inte använda det eftersom vi bor i hyreslägenhet och det sätter sig fast rejält både i tyget och golvet.

En riktig matta är nästan helt uteslutet om vi inte hittar en som är siktigt mjuk/len. Även om det tar några månader för bebisen att börja krypa så kommer ändå vi vuxna kryp omkring med våra knän på mattan och på köpet få extrem exfoliering om det är för grovt underlag.

Vi kommer köra på påslakan ev med ett täcke i. Syr man några rader tvärs över så borde det bli hyfsat stabilt och ställa möbler på kanterna så den håller sig på plats :)

Amoz
2016-06-12 21:58
#8

Jag har en lekmatta i sonens rum som är vattenavstötande och lätt att rengöra :) lite tjockare så det blir mjukt när de kryper. Hittar ingen bild på liknande nu… men det är lite skumgummiaktigt, lite som pusselmattorna som finns men inte riktigt lika tjock och går inte att ta isär som pusslen :P

[Tibonnanj]
2016-06-13 11:16
#9

#8 Det är en bra grej att införskaffa :)

Men lekhörnan kommer vara i vardagsrummet. Hade vi haft ett eget rum till honom så skulle det varit en annan sak.

Jag skrev är jag riktigt kräsen med inredningen i vårat hem och vill inte ha barnsliga mönster och möbler. Men jag vill ha något med mycket färg och ett snyggt mönster så bebisen ändå kan uppskatta det så det inte är för tråkigt för honom.

Vet ni hur det är med "yogamattor", träningsmattor i skum typ. Hur giftiga är de?

Amoz
2016-06-13 17:10
#10

Såg att det fanns skumgummimattor i typ "parkett"imitation om det är något :P

[Tibonnanj]
2016-06-13 18:18
#11

#10 var finns dessa? :)

Amoz
2016-06-13 22:32
#12

Jag sökte bara lite efter "skum matta" och liknande på google X'D här var en sida som har såna http://b2b.bridgat.com/sv/eva_foam_mat_non_toxic_eco_friendly_exporting_to_usa_and_europe-o441746.html

[Tibonnanj]
2016-06-14 09:35
#13

#11 Tack :) Vågar nog inte beställa från en sida som är okänd för mig. Men det va bra att det stod att EVA-skum va giftfritt, undrar om det gäller alla  saker gjort av EVA-skum?

Annons:
fluffis
2016-06-14 10:58
#14

Skönt att höra att det inte bara är jag som inte gillar mattor! :) Är det första barnet? Du verkar ha bra koll på vad du vill ha! :) Å andra sidan kan det kännas helt annorlunda när man plötsligt är förälder, och då kanske man omvärderar sina val. Det är inte alls ovanligt. Jag känner dessutom att du har gott om tid och inte behöver skaffa detta nu. Bebisar brukar dröja ganska många månader innan de börjar krypa, om de gör det alls… Hemma hos oss har ett babygym och den här lekmattan från Ikea varit oumbärliga mellan 3-4 och 7-8 månader (de första 3-4 månaderna låg bebisen i famnen eller babynest), http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00266245/ Jag har lagt en stor extra filt under för att få det mjukare.

[Tibonnanj]
2016-06-14 21:02
#15

Du är inte ensam fluffis!

Ja, första barnet. En av de få fördelarna med att inte ha ett fast jobb är att jag haft mycket tid att tänka igenom vad jag vill och vad som passar oss inför bebis. Sambons uppdrag va att fix spjälsäng och iso-fix till babyskyddet, som vi fått, annars hänger han mest bara med på mina beslut ( väldigt bekvämt :) ).

Möjligheten finns ju alltid att jag gör en totalvändning när vi väl har en liten här. Fast mina åsikter om dammsugning och vård av mattor kommer nog  förbli oförändrade.

Har spanat in ett lakan från IKEA för 149 eller 249kr för "dubbeltäcke", det är kanske lite tråkigt men har färg och lite blommor på sig. Lekmattan va lite dyrare men vi kanske ändrar oss och köper en ändå :)

Upp till toppen
Annons: