Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 920 ggr
Anonym
Anonym
2016-06-04 01:36

Frågor om babyskydd

Måste fråga, räknas "selen" i ett babyskydd som säkerhetsbälte? Får man ha babyskyddet på golven och fastspänt i stolarna (lätt lastbild som man hyr på macker m b behörighet)?

Annons:
Sparven88
2016-06-04 10:28
#1

Selen i ett babyskydd är bältet för bebis ja. Men sen måste ju babyskyddet sitta fast i sin tur, antingen med bilens säkerhetsbälte eller en bas som i sin tur sitter fast med säkerhetsbältet. Förstår inte riktigt vad du menar med att ställa det på golvet?

[TanatosNyx]
2016-06-04 10:50
#2

Babyskydden ska endast användas på säte och spännas fast med 3-punktsbälte, antingen direkt i stolen eller i en basenhet som man sedan klickar fast skyddet på. Allt annat är helt förkastligt och innebär livsfara för bebisen.

Anonym
Anonym
2016-06-04 18:39
#3

Ja, ställa den på golvet och sätta fast skyddet med spännband i stolen, eftersom lastbilen ej har tillräckligt med sittplatser. Ursäkta att man frågade och är dum i huvudet.

fluffis
2016-06-04 19:25
#4

Till babyskydd och bilbarnstolar följer det med en fordonslista, där man kan se vilka modeller av fordon och var i fordonet som babyskyddet/bilstolen är godkänd. Har du någon sådan lista så föreslår jag att du kollar där.

Anonym
Anonym
2016-06-04 20:35
#5

#4 bilmodellen finns inte med. Men eftetsom det är en lastbil, får man inte köra med babyskydd då? För om man sätter skyddet i sätet så blir det ju en glipa i mellan stolen och instrumentbrädan.

fluffis
2016-06-04 20:56
#6

Om inte bilmodellen finns med så hade inte jag vågat använda babyskyddet i bilen. Om inte det är så att bilmodellen är ny och det är därför som bilen inte finns. I så fall kanske det går att hitta en fordonslista online. Du kan också titta på godkännandemärket på babyskyddet. Står det "universal", "semi-universal" eller något om att det är fordonsspecifikt?

Annons:
Anonym
Anonym
2016-06-04 21:36
#7

Det är en Renault master. Det står att den är universal. Men jag får lämna bebisen hos barnvakt eftersom vi är tre som ska åka och det bara finns tre säten (där av frågan om man fick ha skyddet på golvet fastspänt).

[TanatosNyx]
2016-06-04 21:41
#8

Du kan väl inte mena att du jämför ett spännband med ett bilbälte säkerhetsmässigt? För mig går det liksom bortom horisonten att liksom ens fundera på om det kan funka. Det är ingen stapelvara i bagaget du ska frakta.

Pontiac57
2016-06-05 00:34
#9

Jag kan ta iden om spännband då dom tar 4 ton och är hållbarare än bilbältena. Men det är ju så att ska det vara godkänt bälte/fästanordning av bilstol så ska det vara speciella anordningar för just säkerhetsbälten. Det är inte lagligt att spänna såpännbandet i ett säte tex då fästanordningen ska vara förankrad separat i golv och sidostolpe eller 2 punkter i golvet:)

Velinga1984
2016-06-05 07:18
#10

#8 Varför skulle det inte fungera menar du? Vi, och andra som vi känner som kör jänkare har spännband på bilbarnstolarna eftersom de inte har bälten fastmonterat.  Och nej, polisen säger inget om spännband i jänkare eftersom de är bältesfria bilar i vanliga fall. Men i vanliga bilar kan det säkert vara olagligt och absolut inget jag rekommenderar. 

Däremot skulle jag aldrig ens komma på tanken att ha spännband om det finns bälte, det är liksom sista utvägen.

densomundrar
2016-06-05 19:43
#11

Spännband fungerar ju som nödlösning, som när man åker fordon utan säkerhetsbälte som ovan nämnt, tror absolut att spännbanden håller om man köper de grövre och inte dom tunna. Däremot skulle jag aldrig transportera mitt eller andras barn på detta sätt i en bil där bälte finns, finns det inte plats är det fullt helt enkelt :-) Är det ett bältat fordon och alla platser är upptagna är det nog bäst att försöka hitta barnvakt eller ett någon stannar hemma med bebisen. För att hårddra det och göra en smått överdriven liknelse skulle man ju tex inte spänna fast barnet i skuffen på den moderna kombin bara för att alla säten var upptagna.

[TanatosNyx]
2016-06-05 22:28
#12

Hurm, jag må vara enkelspårig men jag skulle aldrig sätta en bebis i en bälteslös bil (nej vi åker inte buss heller för den delen om någon känner sig lockad att fråga). Men jag ser poängen med spännbandet. Det går väl kanske att göra så, men för mig är det personligen helt otänkbart :)

Ria74
2016-06-06 17:10
#13

Babyskyddet fastspänt på golvet tror jag inte är lagligt och inte trafiksäkert heller. Finns det ingen plats i sätet måste bebis stanna hemma med barnvakt.

Sen måste babyskyddet spännas fast ordentligt med säkerhetsbälte även i lastbil.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Upp till toppen
Annons: