Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 7312 ggr
[Tibonnanj]
6/1/16, 9:05 PM

Brio smile eller Britax smile 2

Har frågat lite om barnvagn tidigare men nu hittar jag inte tråden. Vi ska köpa en Brio smile eller en Britax smile 2. Brion köper vi begagnad och Britaxen köper vi ny.

Har tittat på båda modellerna i butik och både jag och min sambo gillar Britax smile 2 mest p.g.a. lättare att sätta ditt liggdelen, vilket kommer göras varje gång vi använder vagnen då vi bor på 3dje våningen utan hiss, knäppet till selen(?) i sittdelen va mycket säkrare och lättare att sätta fast och lossa. Har för mig att lufthjulen på Britax va större än lufthjulen på Brio.

Så vi behöver hjälp, råd, er erfarenhet med vilken vi ska välja. Borde vi gå på britax för att vi såg mer fördelar i den eller klarar man sig med de nackdelarna som är på brion eftersom den blir mycket billigare när vi köper den begagnad?

Ni som har brio smile, hur ofta klämmer man sig själv eller barnet på spännet i sittdelen?

Annons:
[TanatosNyx]
6/1/16, 9:44 PM
#1

Jag skulle säga att det är helt och hållet en smaksak. Men man ska veta att ryggen är kort på vagnarna och dom har fått en hel del kritik för att barn ofta växer ur dem för fort. Värt att veta ur kostnadsasspekt.

Personligen hade jag tagit brion, men då vet jag ju att jag har ett barn som vid 1 år vuxit ur vagnarna.

[Tibonnanj]
6/1/16, 9:51 PM
#2

Får hoppas att barnet brås på sin pappa ( liten som bebis och kort som barn) Men annars får vi köpa en billigare sulky. Men det är värt att ha i åtanke.

Vi är så trötta på att vara vilse i barnvagnsdjungeln så nu har vi bestämt oss för någon av dessa 2 🥵

[TanatosNyx]
6/1/16, 9:52 PM
#3

enligt mig är det bästa vagnen trots ryggstödet 🙂 men jag skulle ta den billigare.

soundtrack
6/1/16, 10:30 PM
#4

Klämma sig i sele-spännet? Det har jag aldrig ens varit i närheten av att göra? Det skulle vara ett problem alltså? 🤔 tycker inte det var så bökigt att få dit liggdelen heller, men jag har ju aldrig testat Britaxen (vi har alltså en Brio).

Vi har en dotter som följer BVC's mittkurva (hon är 83,5 cm nu, 21 månader) och hon kommer nog inte hinna växa ur vagnen så länge hon är intresserad av att åka vagn.

Lilolizeit
6/1/16, 10:36 PM
#5

Vi har en brio smile, är jätte nöjd. Har aldrig klämt mig i spännet och tycker den är hur lätt som helst att sätta i och ur sitt-ligg delarna..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

typjessica
6/2/16, 6:33 PM
#6

Britrax är brio, eller dom har bara köpt upp brio. Smile 2 är ju en uppdaterar smile. Tyst sufflet på sittdelen osv. Annars samma storlek på måtten, även hjulen. Även ändrat lite på färger osv. Vi har haft smile, var jättenöjda. Vår 2åring fick plats bra men vi har nu syskonvagn. Så vilken du ska välja beror ju på om du vill ha den nyaste eller inte. Men jag personligen tycker inte att uppdateringarna är något som saknas på smile, utan hade fyndat en fin beg.

Annons:
LoAEmma
6/2/16, 9:42 PM
#7

Blivit helt såld på Britax smile 2, nu gäller bara att övertyga mannen om att hjulen klarar snö och skogspromenader!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Tibonnanj]
6/2/16, 9:54 PM
#8

Är medveten om att Britax smile 2 är en uppdaterad version av Brio smile och att Britax köpt upp Brio :)

Problemet är att vi är så sålda på uppdateringarna. Va på babyproffsen i dag men de va slutsålt på Brion så vi kunde inte jämföra med britax. Ska kolla i en annan butik nästa vecka.

Britaxen har ju fått en nästan ljudlös sufflett också, den uppdateringen hade vi glömt. Om man har ett lättväckt barn är det skönt om suffletten inte knäpper högt när man drar upp och ner den.

Men en beg är ju att föredra ekonomiskt. Synd att man inte för välja färg bara. Förstår inte varför alla köper svarta vagnar när den finaste färgen på vagn är grå 😉

soundtrack
6/2/16, 10:22 PM
#9

Suffletten är väl det enda som jag känner verkligen känns som en riktigt bra uppdatering, men om det är värt att lägga några extra tusen på den, det vettitusan.

[TanatosNyx]
6/2/16, 11:01 PM
#10

Alltså om ni inte har en jobbig ekonomi så köp britaxen, vårda den väl och sälj av den begagnad sen, de är skitpoppis 🙂

densomundrar
6/3/16, 4:08 PM
#11

Om jag förstått det rätt så har britax även en högre maxvikt än brio, eller är jag ute och cyklar på den punkten? Fast om sittdelen är så pass kort att barnen snabbt växer ur vagnen kanske de få extra kilorna inte gör så mycket för "fördelen" med högre maxvikt…

[Tibonnanj]
6/3/16, 9:34 PM
#12

#10 Ja, där har du något!

#11 De testade sitt delen för 17kg och den klarade testen men standarden är 15kg på sittdelar ( tror jag) så brion klarar nog samma vikt men är inte testad för det. Va en säljare på babyproffsen som talade om det för oss så är inte 100 att jag minns allt rätt :)

[TanatosNyx]
6/3/16, 11:36 PM
#13

de testar inte för mer än 15 i sverige, då får man kolla vagnen utomlands, men tänk på att försäkring ej täcker om man överskrider gränsen.

Annons:
[Tibonnanj]
6/4/16, 7:23 PM
#14

#13 Jaså, Men Britax smile 2 har i alla fall 17kg som maxvikt.

Både min sambo och jag tyckte att det va riktigt smart att tänka på att sälja vagnen på blocket om det går, när vi är klara med den. Då svider det mindre att köpa en ny och vi får exakt det vi vill ha :)

densomundrar
6/4/16, 7:52 PM
#15

För ovanlighetens skull minns jag nästan vart jag fick infon från, men det var denna sida iallafall. Vart hon sedan i sin tur fått i infon om vikten ifrån vet jag inte men det var där jag fick det ifrån iallafall :-) https://www.blocket.se/stockholm/BabyJogger_F_I_T_joggingvagn_67224094.htm?ma=1

[Tibonnanj]
6/4/16, 7:58 PM
#16

#15 ursäkta,  jag hängde inte med på hur länken hör ihop med det vi pratat om.  Förklara gärna:)

Ang maxvikten för Britax så står det på infobladet som hör till vagnen om man kollar i butik och på deras hemsida om man kikar in där :)

[TanatosNyx]
6/4/16, 9:22 PM
#17

Jo jag har själv en britax som klarar 20kg, men det innebär inte att den är godkänd för det i sverige. :)

densomundrar
6/19/16, 7:15 PM
#18

Utav någon anledning har jag missat att det dykt upp svar i denna tråd och det jag skulle länka till vart istället länken jag kopierade innan i ett annat syfte. Den här länken var det jag skulle länkat till i mitt inlägg #15 http://ombarnvagnar.com/category/britax-smile-2/

[Tibonnanj]
6/19/16, 7:58 PM
#19

#18 Har läst redan. Tack ändå :)

Vi beställde en Britax i dag.

LoAEmma
6/19/16, 8:02 PM
#20

Min Britax kommer imorgon wiiiie!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
densomundrar
6/19/16, 8:50 PM
#21

#19 tänkte bara uppdatera då jag såg att det blivit fel med min länk. En blocket annons har ju givetvis inget med med vikten att göra :-P Tänker oxå beställa britax, tänkte köra på travel paketet, så slipper vi tänka mer på det ett tag framöver. Verkar ju vara en väldigt prisvärd och populär vagn, så den bör ju vara lite bra iallafall :-)

[Tibonnanj]
6/19/16, 10:03 PM
#22

Jag tror vi kommer bli nöjda med våra vagnar :)

Vi fick ett babyskydd av en släkting så vi behövde bara köpa till en isofix men annars hade vi också köpt travel system paketet.

densomundrar
6/25/16, 9:31 AM
#23

Hoppas det är ok att jag frågar här istället för en ny tråd? Nu finns britax smile 2 travelpaket att beställa för 7490 kr, tror ni att man kommer kunna få den mycket billigare eller ska man slå till?

[Tibonnanj]
6/25/16, 9:42 AM
#24

#23 Den kanske finns billigare om man kollar runt på olika hemsidor men med tanke att det är en så pass ny vagn så tror jag inte det blir billigare. Fast det beror ju på hur länge du kan vänta med att beställa :)

Jag blev så besviken igår när vi provade isofixen och babyskyddet från Klippan. Babyskyddet fick vi av en släkting men isofixen kostade ca 1000kr att beställa. När vi hade satt in allt i bilen ( vilket va rejält krångligt på en gammal Renault Laguna, hela sätet fick tas bort…) så upptäckte jag att man endast kan sätta fast babyskyddet med en isofix, inte med bara bälte. Jag åker swebuss mellan Norrköping och Örebro ibland och då går det ju inte att krångla med hela isofixen. Så varje gång vi ska ha babyskyddet i en annan bil så måste vi montera bort isofixen och sätta in den i den andra bilen. Det är ju säkert men väldigt krångligt. Alternativet är att vi köper ett babyskydd från blocket som går att fästa med bälte, om och eller när behovet uppstår.

fluffis
6/25/16, 11:04 AM
#25

#24 Nu blev jag nyfiken för jag fattar ingenting :) Fick ni beställa isofixfästen som tillverkaren monterade i bilen? Eller menar du att ni fick köpa en bas med isofixskenor, att fästa babyskyddet i? Det låter galet att man ska behöva ta bort ett helt säte! Har aldrig hört talas om det. Är babyskyddet verkligen godkänd att använda i den bilen och modellen som ni har?

densomundrar
6/25/16, 11:28 AM
#26

#24 ja, det finns säkert billigare men tänkte om paketet kanske kommer bli billigare på kampanj eller liknande, om jag ska vänta eller slå till. Har ju en stund kvar, till november, så jag kan ju vänta men är detta det billigaste så kanske man ska slå till. Tråkigt att babyskyddet inte var som tänkt :-( Finns det platser i kollektivtrafiken med möjlighet till montering av isofix eller missuppfattade jag dig? Var ju några år sedan man åkte kollektivt sist.. Just att babyskyddet går att montera med både isofix och bälte är något vi måste ha då vi ha en gammal och en ny bil och vi vill inte begränsa oss till bara en. Om jag förstått det rätt så är britax babyskydd som finns i paketet kompatibelt med båda delarna?

densomundrar
6/25/16, 11:30 AM
#27

Kollade upp stället där den var billig, basen (med isofix) ingick ej, det förklarade en del. Tur i oturen, då kan jag släppa den tanken :-)

Annons:
[TanatosNyx]
6/25/16, 11:51 AM
#28

aldrig aldrig aldrig köpa babyskydd/bilbarnstolar ifrån blocket. Okej om det är någon tillförlitlig vän/släkting/whatever, men inte kreti och pleti på blocket.

Pontiac57
6/25/16, 1:26 PM
#29

#26 ka man byta mellan olika bilar är en ren bältesbas smidig. Vi har det och flyttar den på några minuter. #24 skulle absolut inte köpa från blocket och heller inte instalera isofix själv

densomundrar
6/25/16, 2:40 PM
#30

#29 finns det bältes monterade baser? Trodde man spände fast bilbältet direkt i babyskyddet då? Tanken är ju att vi ska ha isofix basen i nya bilen, då är det bara att ställa in babyskyddet i bilen och brumma iväg. Ska vi ha den äldre bilden ställer man babyskyddet i bilen och spänner fast med bälte, på det "gamla hederliga viset" haha :-)

fluffis
6/25/16, 3:10 PM
#31

Det finns bältesmonterade baser. Att ha bas är säkrare än att inte ha bas.

densomundrar
6/25/16, 3:13 PM
#32

Aha, det hade jag ingen aning om :-) Ts, ber om ursäkt att jag kapat din tråd och börjar babbla om sådant som egentligen inte hör hit

[TanatosNyx]
6/25/16, 4:01 PM
#33

Vi hade bältesbas från acta graco :)

soundtrack
6/25/16, 4:26 PM
#34

Basen till brio primo (och antar att det funkar likadant med britax nu) går att både fästa med Isofix och bälta fast.

Annons:
LoAEmma
6/25/16, 11:19 PM
#35

Gissar att Tibonnaj menar basen när hon säger Isofix 👍🏻

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Pontiac57
6/26/16, 10:05 AM
#36

#33 et är precis sån vi har, kanon bra tycker jag :)

fluffis
6/26/16, 11:16 AM
#37

#35 Du har nog rätt i det nu när jag läser inlägg #24 en gång till :) #24 En isofixbas är ju till för att förenkla det för användaren och det brukar vara himla enkelt att klicka av och på det. Anledningarna till att isofix finns överhuvudtaget är just att det ska vara enkelt att montera och minimera risken att man fäster det fel, vilket man lättare kan göra om man fäster med bälte. Jag förstår behovet av att åka buss och att man såklart inte orkar bära med sig ett babyskydd + bas i den situationen :) Då skulle du helt klart haft ett babyskydd som går att använda utan bas och fästas med bälte. Det finns sådana babyskydd. Igen vill jag gärna trycka på att det är viktigt att det babyskyddet man har är godkänt för den bilen och det sätet där man installerar det. Det brukar följa med en fordonslista till babyskydd, där det finns markerat i vilka säten i respektive bil man kan ha babyskyddet. Vet inte om någon redan nämnt det här med åldern på babyskydd. Man ska inte använda babyskydd längre än fem år från tillverkningsdatum, pga att plasten blir skörare med tiden. Dessutom ska man inte använda babyskydd som suttit i en bil som krockat eller om man tappat babyskyddet från högre än en meters höjd. Därför känns det vanskligt att handla begagnat. Hoppas du/ni kommer fram till en bra lösning trots allt!

[Tibonnanj]
6/26/16, 12:32 PM
#38

Ja jag menade basen :)

Isofix fästena i bilen sitter under sätet. Säga och tycka vad man vill om Renault men de har riktig dumma lösningar på mycket i sina bilar… Inte vi som äger bilen. Svärföräldrarna som äger den och vi får ha den, de står för försäkring och enstaka reparationer medans vi står för bensin och de andra reparationerna. Så har ingen möjlighet att byta bil.

Babyskyddet köptes nytt för 2 år sen. Använts av min sambos syster.

Står i instruktionsboken att det ska stå i bilens intruktionsbok om godkännande för montering av bas… blablabla. Så mycket olika termer :/

Kanske blir att vi ändrar vår barnvagnsbeställning till baby travel paketet istället.

[Tibonnanj]
6/26/16, 4:23 PM
#39

Efter en grundlig sökning på Google hittade vi lösningen!

Design fel på sätena…

I Renault Laguna årsmodell 03 finns det inga hål till isofix fästen. SÅ för att få fast isofixbasen i fästena utan att ta bort hela sitsen till sätet MÅSTE man sprätta upp hål i ryggstödet för att komma in till fästena…

Franska sk*tbil….

Så galet förbannad just nu. Hade det varit tillåtet hade diverse svärord varit med i texten.

Vi har haft så mycket problem med bilen så jag skulle kunna betala för att få bli av med den. Allra helst skulle jag vilja ta fram basebollrack och hammare och gå loss på skrothögen tills det bara va glassplitter och metallflisor kvar.

fluffis
6/26/16, 5:32 PM
#40

Men herregud, stackare….

Pontiac57
6/26/16, 7:27 PM
#41

Man ska inte ha franska bilar ;) Isofix började inte standariseras i bilar förän 06 och långt ifrån alla bilar hade det. En installation av isofix efterhand görs säkrast av auktoriserad verkstad då det är lätt att man gör fel och därmed saknas säkerheten, därav är det bättre med bältesbas på dom bilar som är tillverkade utan isofix om man inte har möjlighet att lämna in

Annons:
fluffis
6/26/16, 8:25 PM
#42

#41 Kan man sätta dit isofixfästen i bilen själv? Låter galet.

densomundrar
6/26/16, 9:17 PM
#43

Men fy, vad trist :-(

[Tibonnanj]
6/27/16, 11:34 AM
#44

#41 Det har varit min åsikt sen flera år tillbaka. Tyvärr är svärföräldrarna ( ägarna av bilen) väldigt "ekonomiska" och valde hellre billig Renault än en Volvo. Nu funderar de på att köpa en till bil ( en till Renault) och då kommer vi få deras Renault megane i en nyare årsmodell än vår 03a.

Fästena finns ju där så behöver inte installera/montera några. Bara öppningarna som saknas. Men bilen är som sagt skrot och värdet skulle inte sjunka någon betydande summa om vi sprättar upp hål i ryggstödet.

En till dum sak är att enlg boken till bilen är det endast renaults egna babyskydd och barnstolar som är godkända att ha i bilen. Men tittar man på babyskyddets så är den godkänd att ha i bilen vi har.

densomundrar
6/27/16, 12:10 PM
#45

#44 när det gäller tillverkare så brukar dom sällan lämna några garantier för hur funktion och säkerhet fungerar vid användning/komplettering av produkter från andra tillverkare, då det finns så många olika produkter att använda och skulle något hända är det ju orättvist om biltillverkaren ska behöva stå ansvariga för ett dåligt babyskydd som är tillverkat av någon annan, det ansvaret läggs därför i detta fall på babyskyddstillverkaren och jag antar att dom Iom sin fordonslista lämnar en garanti på att funktion och säkerhet bibehålls. Som tillexempel :-) Tråkigt men sant.

Pontiac57
6/27/16, 11:32 PM
#46

#44 jag läste väldigt illa första gången och förstod det som att ni satte in fästena i sätet, sorry ;)

Upp till toppen
Annons: