Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 933 ggr
Zvalas
2016-05-25 12:09

Fråga ang ensam vårdnad

Hur stor chans har pappan att få ensam vårdnad om mamma haft ett kortare missbruk (som nu är över), där hon själv för barnens bästa ville att barnen skulle bo hos pappan till hon mår bättre. Barnen har aldrig blivit påverkade eller sett något av missbruket. Det som barnen har upplevt är att de inte träffar mamman lika ofta och det pga att hon vill jobba med sig själv till hon är redo att ha barnen igen. Det finns inget som tyder på att mamman skulle ta några beslut i de juridiska som skulle skada barnen. Mamman och pappan har kunnat samarbeta med pappan anser nu att mamman inte kan det då hon varit inlagd på psyk 4 veckor. Dock har det inte kommit upp nåt som kräver samarbete under den tiden och han har inte gjort försök att kontakta henne. Hade han gjort det hade hon varit fullt kapabel till samarbete.

Ska också tillägga att hon nu får mediciner som gör att hon inte kan dricka, hon har terapeuter och stöd omkring sig. Och är övertygad att hon aldrig kommer dricka igen. Hon har aldrig varit beroende fysiskt.

Hoppas ni kan hjälpa mig lite :)

Annons:
frejaspluto
2016-05-25 12:16
#1

Ensam vårdnad betyder att ena föräldrern tar all beslut. Sannolikheten är att pappan eventuellt får vårdnaden. Mamman måste visa dig nykter och eventuellt ta medecin , gå på AA. För att klara det så låste hon sköta alla sina kort. Det är ju inte att barnen tas ifrån mamman utan pappan tar beslut och om det ör bra föräldrar så kan dom komma överens med träff, beroende på hur gamla dom är. Är form tillräckligt gamla och kan ta beslut själv , utan ngn annan övertalar dom. Jag hoppas att mamman och pappan kan sköta och kommunicera så kommer det funka. Alkoholist är alltid en alkoholist det kallas -nykter alkoholist. Många faller tillbaka och få klarar sig. Det är ett svårt beroende och få bort. Man måste ha nån sysselsättning, bra vänner , familj, om man inte har det måste man ha bra stöd från AA träffarna, psykolog, teurapuet mm. Hoppas att det blir bra! 🌻

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Zvalas
2016-05-25 12:20
#2

Mammans missbruk har pågått ca 5 månader och hon dricker inte nu.
Mamman vill ha samarbetssamtal och är fullt förmögen att samarbeta. När jag läser om ensam vårdnad så kan jag inte se varför och på vilka grunder han skulle få vårdnaden. Speciellt då mamman själv är med på och vill att barnen ska vara hos pappan tills hon mår bättre.

Hon är som sagt lika kapabel som pappan att ta beslut runt barnen. Hur länge kan det ta innan de går upp i tingsrätten? Har för mig att det kan ta månader, mamman hinner ju då även visa att hon är ur sitt missbruk

frejaspluto
2016-05-25 12:28
#3

När man är så skör som mamman är är det nog bäst att pappan kan ta hand om dom. Man behöver ibte söka ensam vårdnad utan kan ha gemensam vårdnad kvar. Utan att göra en stor sak utav det pga barnen. Detta är ingen av i fokus kan avgöra och berätta. Tips och idéer om du vill ha korrekta svar får vara anonym socialtjänsten på nätet finns . Chatttjänst. Kontorstid. Prata med familjerätten , advokat om råd, men någon som vet , verkligen kan ge dig rätt råd

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Zvalas
2016-05-25 12:35
#4

Ok, ja som du säger så vill ju mamman bli stabil innan hon har barnen, så då ser vi ingen anledning att han ska ha ensam.

Okej tack för tipset.

frejaspluto
2016-05-25 13:20
#5

Ingen orsak, ☀️ Trevlig helg

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[postmortum91]
2016-05-25 17:12
#6

Jag tycker det låter bäst om pappan får ensam vårdnad men de kan komma överens om något som funkar bra för dem alla. Han är den med alla besluten men samverkar med mamman. Hon är trots allt missbrukare och något jag lärt mig av missbrukare är att deras ord betyder ingenting. Hon måste bevisa flera år att hon kan vara nykter innan hon skulle få vådnaden på barnen, iaf om jag fick bestämma.

Annons:
vallhund
2016-05-25 17:34
#7

#1 Skäms du inte av att kläcka ur dig sånt svammel?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zvalas
2016-05-25 17:57
#8

#6 känns inte som jag kan hålla med. Hon är inte den "klassiska" missbrukaren. Hon drack alkohol några månader för att döva sin ångest. Hon har aldrig varit beroende. Och jag känner henne och hon kommer INTE dricka mer. Sånt missbruk hade hon inte. De var en tillfällig svacka som hon snart är ute. De på psyk sa tom till henne att hon hade ju inte sånt missbruk att hon kunde vara på missbruksavdelningen. hon är underbar med sina barn och dom har aldrig vetat om missbruket, hon var trots allt den som tog initiativet till att barnen skulle bo hos pappan tills hon är stabil. Hon är utredd som en lämplig vårdnadshavare av soc.

Zvalas
2016-05-25 17:59
#9

Kan tillägga att soc är på hennes bana, hon ska bevisa att hon klarar detta och sedan ska barnen bo varannan vecka som vanligt. Det tycker dom oxå. Men de försvårar ju om pappan drar allt till rätten

Upp till toppen
Annons: