Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2459 ggr
Rwawr
5/20/16, 3:15 PM

Tvättmedel/Sköljmedel

Hur har ni gjort med tvättmedel / sköljmedel med era barn? 
Vilket märke använder ni? Och är det samma eller annat än de ni använde innan bebis? 
Och om ni använde annat än tidigare, när gick ni tillbaka?

Annons:
JazzBass
5/20/16, 3:34 PM
#1

Vi använder mest Enjo tvättmedel, som är ekologiskt och kräver inget sköljmedel. Tyvärr kan det vara svårt att få tag på då det säljs ungefär på samma sätt som Tupperware-produkter, och så är det rätt dyrt (vi har dock fått det gratis då morsan är/var återförsäljare för Enjo) men på samma gång drygt. De gånger vi kör med vanligare tvättmedel, så oparfymerat som möjligt, satsar vi på ett milt sköljmedel som komplement.

På tvättmaskinen lönar det sig att välja extra sköljning om man tvättar barnkläder med vanligt tvättmedel, speciellt om man behöver använda mycket tvättmedel på grund av hårt vatten. Dagens tvättmaskiner sköljer inte så bra då det är viktigare att visa upp låga värden för vattenförbrukning än att få bort alla tvättmedelsrester…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Pontiac57
5/20/16, 4:04 PM
#2

Jag kör pafymfritt tvättmedel och comforts baby sköljmedel, luktar gott och funkar på grabben

frejaspluto
5/20/16, 4:15 PM
#3

Körde oparfymerat sköljmedel ett tag när min dotter va nyfödd, sen köpte jag soflan, comfort med parfym. För oss funkar det,

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Thiah]
5/20/16, 4:24 PM
#4

Jag kör olika ekologiska/svanmärkta och oftast oparfymerat. Joels hy klarar allt.

[Miiika]
5/20/16, 6:00 PM
#5

Vi kör Neutral, både tvättmedel och sköljmedel, när vi tvättar dotterns kläder, handdukar och lakan och så. Annars kör vi med Vias tvättmedel och Softlans underbara sköljmedel:-)

LoAEmma
5/20/16, 6:11 PM
#6

Skona parfymfritt och har slutat med sköljmedel, de små är så känsliga för dofter och det behövs ju faktiskt ändå inte.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
Niini
5/22/16, 12:00 PM
#7

I början använde vi parfymfritt tvättmedel o skippade sköljmedlet då det lämnar i kläderna. Ett tag efter att första sonen kommit blev jag introducerad för Enjo o sedan snart 2½ år tillbaka använder vi bara det :) Klara inte av lukten av alla kemikalier i andra tvättmedel längre 😛

Rwawr
5/23/16, 8:14 AM
#8

Okej! Är det någon annan som haft problem med fläckar som inte vill bort, bajs, morot osv? Oavsett om jag lägger i blöt innan tvätt så försvinner de inte. Riktigt irriterande.

Niini
5/23/16, 8:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Gnugga in fläcken med olivtvål o låt dra åt en stund. Släng sedan plagget i tvättmaskin o tvätta som vanligt :)

Såna här bajsfläckar brukar vi kunna lyckas med för tillfället.. Även fast de inte tvättas bort direkt så är resultatet detta. Har även fått bort 2 år gamla bananfläckar från en body tack vare olivtvålen. Se bara till att det är en "riktig" olivtvål, vissa innehåller typ 10% oliv o resten en massa skit..

frejaspluto
5/23/16, 10:40 AM
#10

Jaa. Gnugga med olivtvål. Eller köp vanish, det funkar!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Thiah]
5/23/16, 4:48 PM
#11

Galltvål eller olivtvål säger jag med. (Ekologiskt, hudvänligt osv…) Vanish har inte funkar på mat fläckar från färdigburkarna och har jag lämnat det på länge är färgen förstörd….

frejaspluto
5/23/16, 6:51 PM
#12

Åh, det funkar inte med Vanish? ,.? Galltvål och olivtvål funkar alldeles utmärkt, 😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

tlover
5/23/16, 10:44 PM
#13

Vi använder såpa till gläder men tygblöjorna tvättas i skona om det är bajsblöjor. Såpan tar bort det mesta som tur är och resten är vi inte så jättebrydd över. Hon är en bebis, det blir fläckar hursom 🙂

Inget sköljmedel alls här heller

l'm back

Annons:
typjessica
5/23/16, 11:34 PM
#14

Vi kör såpa, tvättnötter och parfymfritt. (Inte alla samtidigt såklart)

Rwawr
5/24/16, 12:46 PM
#15

#10: Nä vanish funkar inte alls, därav letar jag andra lösningar. 

Olivtvål och galltvål, vart köper man dessa? Måste be sambon köpa hem direkt! 

Så trist att tvätta för att se samma fläckar efteråt igen..

[Thiah]
5/24/16, 1:44 PM
#16

#15 galltvål fanns bredvid vanishen i min butik. Äkta olivtvål kan kanske vara svårare att hitta.

fluffis
5/24/16, 1:48 PM
#17

Jag är lite bakvänd och började med sköljmedel för bebisens skull :) Det var när jag blivit gravid, hade ömma bröstvårtor, hade duschat och skulle torka mig som jag började gråta så ont det gjorde. Då insåg jag att vi har fruktansvärt hård tvätt. Handdukarna nästan står upp av sig själv. Jag började med Skona sköljmedel men det började lukta jäst. Nu använder jag Comfort sensitive men bara då det känns nödvändigt. Använder Ariel sentitive tvättpulver. Tvättnötter har jag använt en del innan men jag har upptäckt nu när vi har bebis och har börjat få skitiga kläder att de inte gör kläderna rena.

[TanatosNyx]
5/24/16, 2:16 PM
#18

vi har tyvärr också dessa brädhårda handdukar och är piskade att använda sköljmedel. Har också comfort sensitive. (Och nej vanish förstör kläderna, ****skitmedel!)

Niini
5/24/16, 2:54 PM
#19

Vi använder Enjos olivtvål, fås via närmaste återförsäljare vilka du hittar på enjo.se.

Sen kan jag tänka mig att det också kan finnas i hälsokostaffärer.

frejaspluto
5/24/16, 5:40 PM
#20

Olivtvålar , LUSH, The body shop.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
JossanH
5/24/16, 10:40 PM
#21

Vi använder endast eko tvättmedel och har helt fastnat för attitudes flytande tvättmedel. Lätt doft. Snällt mot miljö och huden. Använder inget starkt parfymerat (ekotvålar, inget schampo eller balsam, sällan deo) och det gör att jag fått tillbaka lukten som jag inte visste var så bedövad av alla starka dofter i vardagen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
5/24/16, 10:44 PM
#22

#21 Visst får man sig en chock när man har dämpat alla parfymprodukter ett tag!

JossanH
5/24/16, 10:55 PM
#23

#22 verkligen! Jag kan nästan bli yr när någon har pumpat kläderna med starka sköljmedel. Stor skillnad!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
5/24/16, 11:01 PM
#24

samma här. Man går liksom in i en vägg/ett moln av kemisk doft.

mollyt
5/25/16, 8:32 PM
#25

Vi använde tvättmedel från ocean (http://www.oceanshop.se) för att de finns som parfymfria, och samtliga av deras produkter är utan konserveringsmedel, zeloter och parabener. 

Innan körde vi "vanligt" oparfymerat, tex Grumme, men vi bytte till Ocean strax innan vi fick barn.

mollyt
5/25/16, 8:33 PM
#26

Justja, jag har än så länge inte råkat ut för att inte kunnat tvätta bort någon fläck. Även bajs på vita kläder har inte varit några som helst problem. Tvättar alla hennes kläder i 60 grader.

[Thiah]
5/26/16, 4:53 AM
#27

#26 bajs har jag också alltid lyckats få bort. Däremot barnmatsfläckarna… :/

Annons:
Rwawr
6/1/16, 1:16 PM
#28

Hittade varken olivtvål eller galltvål i matbutiken däremot fanns det i life butiken så köpte en där och än så länge är jag nöjd ! 😁

Juvela
6/4/16, 11:31 AM
#29

Tidigare använde vi såpa att tvätta i. Nu blir det grummes flytande och en ättiksblandning som sköljmedel. Galltvål till fläckar. Galltvåken fick jag av svärmor, men tror att den finns på jordklok.se. Har för mig att dom har tvättnötter också, något som jag funderat på att testa men inte kommit så långt ännu.

Rwawr
6/7/16, 11:22 AM
#30

Ingen aning vad tvättnötter är men de låter kul ! XD

Juvela
6/7/16, 1:34 PM
#31

#30 😁😁

Nilla_93
6/11/16, 5:12 PM
#32

Använder LV som är bra för allergiker och nyfödda. Men funderar det finns bara i Finland. Men inga problem med bajsfläckar eller spyor.

[Thiah]
6/11/16, 5:43 PM
#33

#32 LV finns i Sverige och Finland. :)

Upp till toppen
Annons: