Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 873 ggr
[postmortum91]
2016-05-20 11:27

Livskris?

Jag har sedan jag gick på dagis haft existentiell dödsångest. Ångestattackerna har kommit väldigt varierande men vi kan säga mellan 1-2 ggr/månad till 1-2 ggr/år. Jag har försökt få bukt med det via flera olika psykologer men inget har hjälpt. Under graviditeten hade jag inte dödsångest en enda gång, så jag hoppades på att det skulle försvinna helt. Nu sedan Clara var 1,5 månad så har jag istället haft dödsångest 5-6 kvällar i veckan. Jag har aldrig haft det så ofta förut. Det går inte så långt så det blir en ångest attack varje kväll men det är för att jag ligger och kämpar som en galning att försöka slå bort tankarna som kommer dock ligger jag ändå med ångest och är nära att tippa över till panikläget. Någon som varit med om liknande? Jag hoppas att det kommer lugna ner sig snart så jag inte är dömd att ha så här resten av mitt liv. Det beror ju säkert på att jag fått barn som det eskalerar fullständigt.

Annons:
Tride
2016-05-20 11:43
#1

Har du provat mindfulness - som är en form av koncentration - eller att meditera på andningen?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[postmortum91]
2016-05-20 11:50
#2

Nej, var kan jag läsa om det?

Aleya
2016-05-20 15:51
#3

Jag fick så när jag blev otroligt mer deprimerad. (Dock har jag aldrig haft dödsångest innan vill jag säga) Har du någon bm att prata med? Eller så kanske du t o m själv skulle ta kontakt med kurator på vc. (Om du nu inte vill träffa en psykolog exempelvis) Men jag skulle nog föreslå att söka vård.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

LoAEmma
2016-05-20 18:18
#4

Det händer ju JÄTTEMYCKET i både kropp och knopp när man fått barn alltså.

Jag tycker du ska se till att få prata med någon vettig terapeut! Man kan även få amnings/förlossningsdepression och då är det bra att ta tag i det direkt så du inte behöver gå och må dåligt.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Tibonnanj]
2016-05-21 18:39
#5

Jag vet inte hur dödsångest känns men jag har haft/har ångest attacker. Jag tar mig igenom dom genom att analysera vad jag känner fysiskt och försöker hitta varför det känns så. Tex svårt eller att det inte alls går att andas= musklerna runt bröstkorgen är spända detta gör även så att jag hör och känner mina hjärtslag, Den snabba rytmen i mina hjärtslag gör mig mer stressad och jag ska istället fokusera på långsamma andetag, om jag sträcker ut armarna och lägger händerna bakom huvudet kommer jag tvinga bröstmusklerna att strecka ut sig och hjärtat kommer få mer utrymme och inte märkas lika mycket.

Det finns tusen olika saker som kan sätta igång mina ångestattacker men symptomen är alltid desamma och genom att analysera dom så har jag lärt mig att motverka eller iaf lugna ner dom.

frejaspluto
2016-05-21 20:10
#6

Kommer PM dig under kvällen 🌸🌷

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Tride
2016-05-22 19:22
#7

#2 Googla på mindfulness, så får du upp en massa olika sajter och förslag. Mindfulness är en form av meditation, som har ursprung i buddhismen. Det finns privata kurser, men tillämpas också i psyk-vården.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: