Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 595 ggr
tlover
2016-05-19 09:38

Ska man inte uppmuntra sparande hos barn?

När Herbert 3 år skulle sätta in sina pengar från sin spargris på Skurups sparbank så fick han betala pengar för att sätta in dom.

Förr så (ska det visst) fick barnen ballonger eller liknande för att uppmuntra sparande men så är det inte nu. Ett resultat av ambitionen av kontantlöst samhälle eller för att lån är så vanligt kanske?

Jag tycker att det ska uppmuntras att barn sparar även om jag kan komma på några saker för att undvika avgiften.

http://www.expressen.se/kvallsposten/herbert-3-fick-betala-avgift-for-sin-spargris/

l'm back

Annons:
tlover
2016-05-19 09:43
#1

Om ni undrar vad jag kom på så kan man antingen sätta in pengarna oftare (upp till 500:- så var det ingen avgift att sätta in pengar) eller så får mamma eller pappa agera bank (mamma/pappa får pengarna och sätter in motsvarande summa på barnets konto med en banköverföring. Pengarna kan ju användas för att handla mat eller liknande sen).

l'm back

Ria74
2016-05-19 10:51
#2

#1 Så gör jag. Banken här tar betalt hur små summor man än sätter in så jag agerar bank till dottern.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2016-05-19 11:22
#3

Vi får sätta in gratis. Har en spargris åt Joel där vi sparar alla små slantar. sen när den är full sätter vi in på ett fondkonto. Helt idiotiskt att det ska kosta att sätta in pengar

[TanatosNyx]
2016-05-19 21:43
#4

???????

Vi betalar inget för alvins sparkonto!

LoAEmma
2016-05-22 12:27
#5

Är kontanta insättningar som kostar Tanatos, bankerna vill inte hantera kontanter…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Tibonnanj]
2016-05-22 12:52
#6

Vi kommer göra så att vi har pengarna på mitt eller min sambos konto i ett separat konto utan kort kopplat till. Där även presentpengar förs in, som vi tar emot på våra konton först.

Men för att barnet ska få en uppfattning av "pengar" och något att känna på så kommer vi ha glaskulor eller fina stenar som symboliserar pengar. Som sedan läggs till när han får pengar eller tas bort när han vill köpa något. Då övar vi lite enkel matte samtidigt också :)

Annons:
[TanatosNyx]
2016-05-22 13:15
#7

Vi betalar inget för kontantinsättning heller :s

Upp till toppen
Annons: