Annons:
Etikett19-utflykter-resmål
Läst 2126 ggr
Loris M
2016-05-18 10:16

Kinderägg förbjudna i USA

Visste du att det är förbjudet att ta in Kinderägg i USA?

"2011 beslagtogs över 60 000 ägg med motiveringen att ”överraskningen” i ägget kan kväva barn. Det är den kanadensiska tidningen The Mercury Guelp som skriver om ett par som fastnade i tullen eftersom de hade sex kinderägg i bilen. Efter ett två timmar långt förhör släpptes amerikanarna – efter en uppläxning om hur farliga chokladägg med ”överraskningar” är. På grund av att små barn riskerar att kvävas om de sväljer den lilla leksaken i ägget är nämligen kinderägg förbjudna enligt lag i USA."

Källa

Det här är verkligen underhållande, speciellt som det kommer från USA. Ett land där det är exempelvis helt legitimt att gå runt med vapen eller att ordna skönhetstävlingar för småbarn.

Annons:
Hells Angel
2016-05-18 10:18
#1

Men, alla små leksaker kan väl fastna i halsen? Det är ju inte något speciellt med dem i kinderäggen?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Loris M
2016-05-18 10:30
#2

#1 Jag vet inte hur de tänker. Överraskningen i kinderägget är knappast "farligare" än några andra småsaker/delar.

fluffis
2016-05-18 11:46
#3

Skumt. Och man vet ju om att det finns en överraskning i ägget så det är ju ingen överraskning 😃

[Thiah]
2016-05-18 12:22
#4

Jag tycker det där är så sjukt komiskt.

densomundrar
2016-05-19 07:36
#5

Blir förvånad varje gång, Sverige blir mer och mer likt USA där man inte behöver ta något eget ansvar och allt som händer är alltid andras fel, suck. Det är väl upp till var och en vad man ger sitt barn och då har man ju även eget ansvar över att se till att barnet inte sätter i sig sakerna, oavsett om det kommer från ett kinderägg eller annat. Det är väl dessutom åldersgräns/rekommendation på äggen, om jag inte missminner mig?

[Thiah]
2016-05-19 08:15
#6

#5 3 års minimi ålder just pga smådelarna

Annons:
densomundrar
2016-05-19 09:32
#7

#6 då hade jag inte fått det om bakfoten iallafall :-) Var ju ett tag sedan man köpte kinderägg men ville minnas att dom levereras med en "överstruken bebis" :-)

Upp till toppen
Annons: