Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 3934 ggr
[VinterMaran]
2016-05-16 11:59

Trafikfarligt babyskydd:(

Jag och pojkvännen har köpt två Brio primo infant carrier. Igår tänkte vi provmontera en av dom i vår Volvo S70 från 00 för att se så att vi visste hur det ska gå till när barnen sen kommer. Bilen saknar isofix eftersom den är så pass gammal men vi monterade babyskyddet med bältet enligt instruktionsboken, bakvänd i baksätet bakom förarsätet. Problemet är att babyskyddet sitter hyfsat stabilt vid en eventuell frontalkrock (vi drog i skyddet för att se hur hårt det sitter), men vid en eventuell kollision bakifrån kommer babyskyddet att flyga mot sätet med bebisen i, det sitter alltså helt löst när man drar i babyskyddet mot sätet till, vilket medför att hela babyskyddet kraftigt lutar mot baksätet. Inte så kul om det ligger en baby i. Vi har kollat igenom instruktionsboken flera gånger om men det är tydligen så här man ska montera babyskyddet vilket gör mig väldigt förvånad, det räcker ju med en liten krock för att bebisen ska få en kraftig hjärnskakning. Nästa steg nu är att (eftersom det verkar helt omöjligt att montera isofix i så här gamla bilar) köpa något som kallas för Brio Bas Basenhet som ska "säkra" babyskyddet ännu mer. Nu är min fråga om någon annan har haft problem med vingliga babyskydd och vad ni har gjort för att få dom mer stabila?Måste man ha Isofix för att köra någorlunda trafiksäkert med sina bebisar eller det går att få ett babyskydd som sitter fast med dessa attiraljer? Tack på förhand:)

Annons:
fluffis
2016-05-16 13:04
#1

Ojdå, det låter inte bra! Bra att ni är förberedda och upptäckre detta innan. Jag är en isofixförespråkare helt klart! :) En bas som fästs med bälte är bättre än ingen bas alls. Dessutom slipper man att klydda med bilbältet varje gång man ska sätta fast bebisarna. Har ni kollat bäst-i-test.se? Det står lite om varför man ska ha bas och annat matnyttigt. http://www.bäst-i-test.se/Babyskydd

fluffis
2016-05-16 13:10
#2

En annan sak är att bilbarnstolar som ni behöver sen i nästa steg efter babyskydden, är också allra säkrast med isofix, så om det är läge att byta bil någon gång så är kanske det läget nu… Bara ett tips och jag har full förståelse för att det inte bara är att byta bil hur som helst :)

[VinterMaran]
2016-05-16 13:52
#3

Tack för länken!det stod mycket matnyttigt där. Jag har beställt hem två brio bas nu som vi ska sätta fast med bältena i bilen så jag hoppas verkligen att barnstolarna kommer att sitta bättre med dom! Som det är just nu är det för bedrövligt!jag har lite panik för jag vet inte vad vi ska göra om stolarna inte kommer att sitta bättre med brio bas. Vi måste ju kunna ta barnen från sjukhuset (som är en timme hemifrån). Och jag tänker inte sätta dom i trafikfarliga babyskydd. De var ju inte särskilt billiga heller så man känner sig lite lurad! Och vi har tyvärr inte råd att köpa en nyare bil heller. Volvon är jättebra och barnsäker ur alla synvinklar förutom att den inte har Isofix!

Pontiac57
2016-05-16 13:53
#4

Vi kör på bältesbas och den sitter jätte stadigt. Betydligt säkrare än utan och mycke mindre bältesåtgång :)

[VinterMaran]
2016-05-16 14:01
#5

#4: då har ni också en lite äldre bil?låter ju jättebra, vilket sorts babyskydd har ni?

Sarah
2016-05-16 14:15
#6

Har ni verkligen dragit ut säkerhetsbältet så att det inte kan rubbas? Man måste rycka i det så att det låser sig. Vi lämnade basen hemma, men tog med skyddet när vi åkte utomlands. Satt som berget. Känns konstigt att skydden skulle sitta osäkert. Vi har också brio, vet ej modell, men jag aldrig känt att det är osäkert när vi inte haft basen. Det låter mer som problem med bältet.

Annons:
fluffis
2016-05-16 16:03
#7

Jag tänker också lite i Sarahs banor. Sitter bältet ordentligt fast så att det inte går att rucka på? Har för mig att man brukar få dra ut hela bältet för att få den här funktionen, men osäker på om den finns i alla bilar.

[WickedAlly]
2016-05-16 16:17
#8

#2 nackdelen är väl att Isofix bara funkar upp till 18 kg? Sen får man likväl använda bältet? Eller är det ändrat nu?

[VinterMaran]
2016-05-16 16:44
#9

6# & 7#: ja det har vi gjort, tills det låste sig. Vi drog också ut hela bältet för annars gick det inte att få dit den. Sambon säger att problemet är att bältet går bakom ryggen på babyskyddet så det drar fram babyskyddet och välter den mot sätet…

Sarah
2016-05-16 17:02
#10

Fast bakom ryggen går det ju på alla stolar om man inte har bas.

fluffis
2016-05-16 17:11
#11

#8 Ingen tillverkare har än så länge lyckats tillverka en så pass lätt bilbarnstol med isofix/i-size så att man kan väga mer än 18,5 kg. Det är en nackdel. Men det kommer nog eftersom det är den nya standarden :) Jag tycker det är värt det ändå, särskilt om man ändå har flera stolar :) Bältet brukar man inte använda tillsammans med isofix, men jag har såklart inte stenkoll på alla modeller så jag kan inte säga helt säkert :) Däremot finns det stolar som har isofix men där man kan använda bilbältet istället om man vill. Kan ju vara bra om man t.ex. behöver använda bilstolen tillfälligt i en annan bil som inte har isofix. Förresten så har jag upptäckt att det finns i-size på babyskydd också. Coolt ju :) Det var inget som jag trillade över när vi letade babyskydd för bara drygt ett år sedan så det känns nytt.

Pontiac57
2016-05-16 17:20
#12

#5 vi har både nya och veteranare så ville kunna spänna stolen i alla. Vi har acta gracos men principen på basen är samma som brios :)

[VinterMaran]
2016-05-16 17:32
#13

#10: Ok!Ja det blir inte bra när babyskyddet välter mot baksätet trots att den är fastspänd. Håller tummarna att det blir bättre med brio bas som jag har beställt hem! #5:Ok, verkar bra med bas:) Hoppas verkligen att det kommer att fungera:)

Annons:
[VinterMaran]
2016-05-16 17:33
#14

#12 menar jag;)

typjessica
2016-05-16 19:45
#15

Vi har brio primo babyskydd vi har bas i ena bilen och använder bältet i andra, har aldrig haft problem att den är ostadig. Vi trycker ner stolen k sätet och drar åt bältet som satan, sen sitter den.

JazzBass
2016-05-17 08:16
#16

Vi hade/har också ett Brio babyskydd och två baser, en till vardera bil. Ena bilen har isofix men inte den andra. Hade aldrig något problem med att den inte skulle ha suttit stadigt i någondera av bilen. Basen har ju en stor "platta" som ligger och trycker mot ryggstödet, som förhindrar att den lyfts upp. Dessutom har den ju ett ben som stöder från golvet. Vi tyckte absolut den satt tillräckligt stadigt, men vi använde aldrig babyskyddet utan bas.

Mot sensommaren blir det att ta fram det igen då nummer 2 förväntas komma ut. Sen har vi ca 9 månader tid på oss att hitta en ny bil, för ingen av de nuvarande bilarna vi har rymmer två bakåtvända bilstolar… 😕

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VinterMaran]
2016-05-19 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Liten uppdatering!nu har vi brio bas i bilen, vi köpte två som nu är installerade i baksätet. Nu sitter babyskydden som berget, det känns så skönt! Så det som behövdes "för oss" var brio bas. Tusen tack för alla kommentarer och tips!

fluffis
2016-05-19 14:51
#18

Härligt att höra att det blev bra :)

[VinterMaran]
2016-05-19 14:52
#19

Ja jag blev riktigt nojig ett tag att vi hade köpt dyra babyskydd som vi inte kunde använda och att barnen inte skulle kunna åka med i bilen, så det känns toppen:) Ska föda imorn är det tänkt så det känns skönt att ha detta fixat också:)

Upp till toppen
Annons: