Annons:
Etikett10-amning
Läst 2683 ggr
[postmortum91]
2016-05-15 14:10

ojämn mjölkproduktion

i mitt högra bröst har jag tidigare haft mycket mjölkstockning men det avtog som tur var för 1 månad sedan snart. Dock är det så att jag har jättemycket mjölk i vänstra bröstet nu och i högra bröstet är det nästan tomt. I vänstra bröstet känner jag hur det rinner till hela tiden och det är sprängfyllt efter 5 timmar. Det högra bröstet är inte ens sprängfyllt efter 12 timmar, om det nånsin blir det. 
Jag försöker amma mer på det "tomma" bröstet men det är lite svårt när det andra bröstet fylls hela tiden. Dessutom har jag inte direkt gjort något för att det ska bli så ojämnt vilket jag tycker är konstigt. När Clara var 2 månader och mjölkstockningen slutade komma konstant så blev det också stooor skillnad i hur mycket mjölk det är i brösten.

Spelar det egentligen någon roll eller borde jag kämpa för att få tillbaka mjölken i höger bröst? hur har ni och varför tror ni att det har blivit så här?

Annons:
[TanatosNyx]
2016-05-15 14:23
#1

Du kan välja att amma på det bröstet som har mycket mjölk, det går alldeles utmärkt. Det blev så naturligt för mig också efter massa stockningar (som minskar mjölken). Vissa ammar uteslutande på 1 bröst.

För mig bytte det bröst ett par vändor pga sår efter bett med tänder längre fram som gjorde att det bitna bröstet behövde vila och läka.

[postmortum91]
2016-05-15 14:30
#2

blir det någon skillnad på storleken sen när jag slutar amma? eller blir brösten lika stora och lika hängiga? så inte ena bröstet hänger 3 cm mer än andra eller är mycket större pga att jag endast ammat med ena bröstet

[TanatosNyx]
2016-05-15 14:37
#3

Jag har hört olika. Mina var ojämna i någon månad men nu har de återhämtat sig helt.

[WickedAlly]
2016-05-15 15:53
#4

Jag ammar bara på väster bröst och har gjort med båda barnen. Med Wille gick det bara på vänster pga hans torticollis och sedan när David kom tätt därpå satt vanan så djupt, så även om jag såklart fick mjölk i båda så blev det automatiskt vänster. Kan få fram ett par droppar på höger om jag klämmer men inget mer. Skiljer flera kupstorlekar på dem nu under Amning men under den korta amningspaus jag hade mellan barnen gick de tillbaka och blev lika stora. Fast vänster bröstvårta är större än högra nu men det stör mig inte. De blev förövrigt inte hängigare efter första omgången i alla fall. Efter andra graviditeten kan jag inte svara på dock, lilleman ammar fortfarande.

frejaspluto
2016-05-15 19:52
#5

Jag hade så bara i en period hade jättemkt mjölk i Ena bröstet. det räckte bara att min dotter tittade på mig sprutade brösten. Jag slutade amma 4-6 månader( tvungen och börja jobba) men pumpade jättemkt sen slutade det efter 8-10 månader.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: