Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2397 ggr
[Tibonnanj]
2016-05-13 19:39

bunkra blöjor?

När kan man börja bunkra upp med blöjor? Har bf i September. Ska man vänta tills bebisen är ute för att "se" rätt storlek eller kan man köpa på sig lite då och då?

Har heller ingen aning om vilket typ. Har hört att blöjor från ett visst märke luktar illa ( sett det i en äldre tråd men va lite för lat för att leta) men minns inte vilket märke.

Annons:
Tjeja
2016-05-13 19:46
#1

Det är nog bäst att vänta tills bebisen kommer.. väger den lite eller mycket kan det skilja sig rätt bra åt i blöjstorlekar.

Större blöjor kan du kanske bunkra förstås eftersom bebis kommer att växa i dem förr eller senare i alla fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Tibonnanj]
2016-05-13 19:53
#2

#1 Perfekt svar! Tack :)

[Thiah]
2016-05-13 20:00
#3

Jag skulle inte bunkra. Risken är stor att du köper blöjor barnet inte tål. Tex så kan min son ha allt utom pampers medan Wickedallys son nästan enbart kunde ha pampers…. Vet att Tanatosnyx son kissar igenom det mesta så många märken går inte att ha osv…

[Tibonnanj]
2016-05-13 20:06
#4

#3 oj tänk att det är så mycket att tänka på :S  nyss tagit mig ur vagnsdjungel men snart ska det dykas in i blöjdjungel låter det som!

[GråHäxa]
2016-05-13 20:27
#5

Vi köpte några paket i den näst minsta storleken innan födseln men annars skulle jag säga att det är bäst att vänta också. Vår tjej kunde aldrig ha den minsta storleken tex.

Slänger in en länk också, kan vara värt att ta ett titt på :) Sen är det ju inte säkert att man håller med testet om vilka blöjor som är bäst. Vi gillar inte pampers tex för dom har ett konstigt nät i blöjan som fastnar. 

http://www.gp.se/livsstil/konsument/billig-blöja-nästan-lika-bra-1.489659

[TanatosNyx]
2016-05-13 20:50
#6

Libero är det som funkar för oss hehe :) pampers pampiga baby dry pissade han rätt igenom så kläderna blev blöta…. Ja vi provade olika paket och även andra sorter från pampers. Samma visa. (och de luktar puderskunk). Liberos luktar förvisso nåt knepigt när det är kiss i blöjan också. Lite fränt.

Annons:
Pontiac57
2016-05-13 21:55
#7

Vi fick ett "startpaket" både hos bm och på bb där det fanns ett paket pampers och ett paket libero så man kunde prova på båda. Dock va strl 1 för stort så vi fick köpa på oss prematur blöjor också

soundtrack
2016-05-13 23:03
#8

#6 tycker du? Vi kör bara libero, både comfort och up&go, tycker inte att dom luktar något speciellt.

[TanatosNyx]
2016-05-13 23:10
#9

Jo, vi har också båda två, men det är inte alltid det luktar. Men ibland förväxlar jag det med bajs, så illa kan de lukta.

fluffis
2016-05-14 07:24
#10

Jag håller med övriga. Passa på och köp något paket av olika märken om affären har erbjudande, men bunkra inte några stora lager :) Vår son har aldrig varit känslig eller kissat genom eller liknande, men det är lätt att själv få en favorit.

[Tibonnanj]
2016-05-14 11:14
#11

Kollade testet. Vet inte om det sa mig så mycket tyvärr :S

Har jobbat som förskolelärare och bytt många blöjor men det är ju blöjor som föräldrarna till barnen tagit med till skolan så aldrig tänkt på märket, dumt nog.

TanatosNyx vet ni varför han kissade igenom pampers? mycket vätska eller satt de inte bra på honom?

Finns ju många gratis babypaket som man kan få från apoteken, den innehåller ju oftast någon/några blöjor men de innehåller så mycket annat , för mig, krimskrams som vi aldrig kommer använda. Hudkrämer, oljor, schampo osv. Vi kommer köra på svensktillverkad eko ringblomssalva, kokosolja och andra produkter som vi redan har hemma för att jag och min sambo använder det. Så känns så onödigt att ta hem de där paketen. Kanske kan köpa/få lite olika blöjor av släkt och vänner med barn så vi inte behöver köpa en stor förpackning, som sen inte fungerar.

[TanatosNyx]
2016-05-14 11:34
#12

Pampers sitter bättre på honom. Han kissar dock igenom på 1 omgång kiss, mitt fram på blöjan, rakt igenom den. Helt värdelöst.

tlover
2016-05-14 12:02
#13

Jag skulle vänta. Vi fick ett helt libro paket och ett helt pampers på BB och det var det vi började med att testa. Alla dessa läkte däremot och ger dottern exem om hon använder förutom tygblöjor eller icas blöjor nån gång då och då + natten nu när hon är större (och sover hela natten, känns inte rättvist att dra upp henne och byta om hon sover, hon vaknar om man försöker byta nämligen).

Pampers och Libro är absolut värst för oss både läkagemässigt och exemmässigt, coop och ica funkar väl men bäst är tygblöjor.

Men då är alla bebisar olika, bara för att pampers och Libro är katastrof för oss så betyder det inte att det måste vara katastrof för er.

l'm back

Annons:
frejaspluto
2016-05-14 12:11
#14

Jag bunkrade upp två månader innan. Med barnkammare och allt. Libero och Pampers hade jag. Kollade hur det var och tyckte om Libero mest. Dom blöjorna för nyfödda barn är billiga så för nyfikenhetens skull ha ett pkt var.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Ria74
2016-05-14 14:34
#15

Jag köpte ett paket blöjor innan dottern föddes, sen fick vi 2 paket på bb.

Libero har funkat bäst för oss, pampers funkade inte alls. Hon kissade igenom dom på nolltid.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

soundtrack
2016-05-14 20:59
#16

Vi testade både pampers och libero i början, fastnade för libero och har fortsatt med dom. Har aldrig haft problem med läckage mer än nån handfull gånger när hon var spädis och hade newborn-blöjorna. Inga blöjeksem heller.

mollyt
2016-05-16 12:08
#17

Jag gjorde som de flesta här redan sagt, jag köpte enstaka paket från både Libero, Pampers och Naty (eko-blöjor). De skilde mycket(!) i storlek mellan märkena och därför satt de väldigt olika på dottern. Vi fick börja med Libero, sedan Naty och sist Pampers i storlek. Jag föredrar Libero av dessa då de sitter bra och inte har lotion i sig som Pampers tydligen har (det hade jag missat när jag köpte dem). Naty gillar jag men klarar inte att hålla tätt med lika mycket kiss i sig, så de orkar inte med en hel natt - men fungerar bra som hemma-blöja på dagtid när det bajsas och byts lite oftare.

probiotica
2016-05-16 21:26
#18

Jag och min sambo bunkrade lite innan vår son kom. Vi köpte några paket newborn 1 samt några oaket newborn 2. Var skönt att ha de hemma redan då vi kom hem så slapp man springa ivägen och handla de första man gjorde. Så bunkra du om du tycker de känns bra!

[Miiika]
2016-05-16 23:06
#19

Vi använder både Pampers och Libero, dottern är nu sju veckor gammal och har storlek tre. Storlek ett växte hon ur väldigt fort (ett paket fick vi till och med ge bort för de var för små) så köp inte för mycket i för små storlekar:-)

JazzBass
2016-05-17 08:39
#20

#6 - Jag vet vad en kissfylld Liberoblöja luktar. Precis samma sak som en brustablett med C-vitamin. 😃

Vi har kört med Libero nästan hela tiden. Vi har testat lite Muminblöjor också, det är finska (för oss alltså inhemska) ekologiska blöjor. Helt bra de också, speciellt Baby-serien. Sambon som jobbat på dagis flera år hade ganska bestämd syn på vilka märken som var bra och vilka som var sämre (och är samtidigt extremt känslig för olika dofter och avskyr allt parfymerat), så vi har kört på Libero. Pampers gillade hon inte, inte heller Naty. Libero har dock inte alltid hållit tätt, och speciellt nattetid kan det vara problem då blöjan ofta blir sprängfylld under natten. (Att byta på natten är ingen hit, det har vi gjort enbart under riktiga problemnätter, eller om blöjan läckt).

TS: Håller med de andra om att det inte är nån idé att börja bunkra blöjor redan. Ett paket i minsta storleken (ej prematurstorlek) kan man nog köpa hem när BF börjar närma sig, om man inte förväntar sig en ganska stor bebis. I början växer de ur blöjorna så snabbt att man bara behöver nåt enstaka paket av en storlek innan det är dags för nästa…

Jag vet inte vad de delar ut på BB:na i Sverige, men vi fick en liten grön väska med blöjor och en massa andra barnartiklar från Libero därifrån. Bra marknadsföringstrick av Libero. 🙂 Dessutom fick vi ju mammalådan, moderskapsförpackningen, som är ganska unik för Finland. Om du vill ha en checklista på saker som ni kommer att behöva eller åtminstone är bra att ha, kolla dess innehåll: http://www.kela.fi/web/sv/moderskapsforpackningen

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
2016-05-17 09:03
#21

ja faktiskt, det har du rätt i Jazzbass. Bortsett från eventuell fruktarom, bara det kemiska. 🤦‍♂️

Hehe jag har lärt mig att byta blöja som en ninja på nätterna, sonen vaknar aldrig 😃

JazzBass
2016-05-17 09:23
#22

#21- Oj, hur sjutton lyckas du med det? Nå vi har mest bytt då han av nån orsak har vaknat och haft svårt att somna om, eller om blöjan läckt. Har nog aldrig ens provat byta då han sovit djupt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[TanatosNyx]
2016-05-17 09:29
#23

Det är ganska enkelt, eftersom vi haft ett neobarn har vi alltid plockat med honom medan han sover, så det sitter i hans vana och vilja att sova vidare, inte i min skicklighet ;)

soundtrack
2016-05-17 10:16
#24

Läcker blöjor lättare på pojkar? Vi har som sagt inte haft blöjläckage sen hon var pytte och då kan blöjorna vara rejält tunga på morgonen nu (libero Comfort, byter aldrig på natten) men dom har aldrig läckt. Dom luktar inte brustabletter heller :P

Pontiac57
2016-05-17 10:41
#25

Jag tror att pojkar har en tendens att flytta pillevinken åt sidorna och att det därför oftare läcker. Hade det problemet när Henry va nykläckt att den gätna for runt om man inte la den tillrätta ordentligt när man bytte :)

[TanatosNyx]
2016-05-17 10:53
#26

ja man får vara väldigt noga med placeringen helt klart ;) vi har dock haft 1 ynka läcka pga det, och då sprutade det rätt upp på magen, blöjan blev knappt ens våt 😂

malinroth
2016-05-17 12:10
#27

Vi har aldrig haft desto mer läckage direkt förutom med gamla varianten av pampers byxblöjor som satt så löst runt midjan så det kom bajs upp på ryggen.. Har inte heller haft något problem alls med rumpa odyl.. Som liten provade vi både pampers, libero och coop. Tyckte pampers är mjuka och smidiga men dom stank så det blev libero vi använde mest. När han använde stl 3 blev det att prova pampers igen och de större storlekarna tycker jag bäst om pampers faktiskt, både actice fit (tejpblöjor) och byxblöjorna. De nya byxblöjor är också toppen tycker jag. Nu använder han bara blöja på natten ibland. Blöjor är egentligen ingen idé att bunkra desto mer innan man får barnet tycker jag, det är så olika med passform, storlekar och tycke och smak osv så det är bättre att prova. De olika proven man kan få är bra tycker jag. Jag hade ett paket innan och sen lite prover.

Annons:
frejaspluto
2016-05-17 15:47
#28

#21, 23. Fortsätter med meningen. Det är jättelätt och byta blöja mitt i natten 😀, jag gjorde det alltid innan vi gick och sov. Efter midnatt bytte jag hon kissade istortsett omkring, den tiden. Fick aldrig vänta länge. Då bytte jag. Jag var inte som en ninja hon sov som en stock. Hon låg på rygg, tog av försiktigt , samma sak med på blöjan under rumpan drar upp lite utan lyfta för mkt på benen. Klart. 🤗

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

JeFo
2016-05-17 17:22
#29

Jag köpte hem ett paket för nyfödd. Fick en stor nr 3 bebis på 4,7 kg och det var inga problem att ha dom mista fastän hon var stor.

Har alltid kört libero med nr 3. Dels för att det fungerat och dels för att vi har fått rabattkuponger hela tiden vilket gjort att det blivit billiga. Har testat runt med andra och bara pampers har luktat illa för oss. Coops egna, icas och sånt har varit bra. Läckt har det bara gjort nån gång för oss och det nattetid. Tror det varit gånger då blöjan hamnat snett.

Med första bytte jag blöja så fort hon kissat. Tog ett bra tag innan jag fick reda på att man inte behövde byta efter varje gång…. 😉Slöseri bigtime där!

[Tibonnanj]
2016-05-21 18:27
#30

Oj så många nyttiga och bra svar jag har fått :D Ni får gärna fortsätta prata blöjor här, gör mig inget :)

Ska fråga min bm nästa fredag om man får med sig blöjor hem från bb eller om vi ska fixa allt själva. Sen blir det förmodligen ett paket Libero i någon av de minsta storlekarna.

Upp till toppen
Annons: