Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 857 ggr
mollyt
5/11/16, 8:54 AM

Hur länge gör det ont efter förlossningen?

Jag födde vår dotter för 7 veckor sedan. Sprack lite och fick sys med några stygn.

Stygnen försvann efter ca en månad men när jag känner med fingret så känns det fortfarande "knöligt" som om stygnen fanns kvar. I vilket fall så är det ömt fortfarande - på gränsen till smärtsamt - när jag rör över den inre blygläppen där jag sprack. Detta påverkar vårt sexliv då beröringen här gör ont. 

Hur länge kan det vara såhär? Barnmorskan sa att man har så bra läkekött i underlivet och då blir jag rädd att detta är något som blivit fel och inte kommer bli bättre om det snart gått två månader men fortfarande gör ont. 😢 Någon med liknande erfarenheter? Jag tänker att ni på barn-forumet har större chans att ha varit med om samma sak och kan dela med er av era erfarenheter.

Annons:
mollyt
5/11/16, 8:58 AM
#1

PS: Jag har inte ont annars, alltså inte vid toalettbesök eller sådär. Det är vid beröring som det gör ont. Eftersom jag sprack just där så gör det ont vid penetrerande samlag - vilket känns väldigt jobbigt.

[WickedAlly]
5/11/16, 9:45 AM
#2

Jag sprack jättemycket med lillebror, hade stygn kors och tvärs och upplevde samma sak som du efteråt. Stygnen försvann efter sex veckor men då fanns det sådana små knölar kvar. Jag tänker att det kanske är för att de dragit ihop huden lite? Att huden liksom vant sig lite att vara så? Låter ju asdumt i skrift men jag hoppas du fattar :)
Men i alla fall, runt jul/nyår vet jag att vi hade samlag och att jag inte fick det minsta ont, då var lillebror strax över 4 månader. Om knölarna försvann innan det vet jag inte, det var minst sagt lite torrt på sexfronten, hehe. Men längre tid tog det i alla fall inte :)

Sarah
5/11/16, 10:24 AM
#3

Hade ont i ca 2 månader, men sex blev inte smärtfritt innan jag slutade amma. Slemhinnorna är påverkade av amningshormonerna och blir skörare och torrare.

[Thiah]
5/11/16, 12:18 PM
#4

Ärret tar ganska lång tid på sig att faktiskt läka. Upp till 6 månader vore inte konstigt. Då mjuknar ärret, blir ofta lite slätare och mer hudfärgat. Nerverna däremot kan ta lång, lång tid. Mitt ärr är två år gammalt och har fortfarande en annan känsla runt det. Ärret reagerar också på men sen och hormonerna i samband med det. Det blir ömt och stelare. Vid sex är själva ärret stelare, mindre tänjbart än resten av vaginan så ibland spänner det till. Själva smärtan vid sex försvann kanske 3 månader efter förlossningen och då med mycket glidmedel och försiktighet. Underlivet läker fantastiskt bra men det är också en kroppsdel som ska kunna töjas, svullnad, växa mm och detta med hjälp av hormoner. Så läkningen handlar om mycket mer än själva såret.

frejaspluto
5/11/16, 4:05 PM
#5

Jag sprack inte hade ingen bedövning, ville bara ha nått just in case, lustgas fanns men behövde det inte. Födde min dotter på 25 min. 6 h. Förvärkar. Var öm i ca 3 veckor.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

mollyt
5/12/16, 10:40 AM
#6

#2 #3 #4 Tack, det känns ändå tryggt att höra att fler hade ont även efter att stygnen var borta - och att det blev bättre. Jag har blivit lite orolig även om det känns lite fånigt när det trotts allt inte gått så lång tid ännu … 

Det låter ju alldeles rimligt att ärret inte är "mjukt" och att det kommer vara känsligt ett tag. Vi kör med mycket glid (kokosolja och ibland glidmedel utan konserveringsmedel), det är klart att det gör skillnad men det tar tid och blir liksom aldrig riktigt skönt heller för jag spänner mig ändå. Amningen kan jag inte påverka, kommer att helamma henne minst 6 mån om jag kan, och sedan delamma efter det. 

#5Jag födde också utan bedövning, provade lustgasen men den passade inte mig. Jag är inte öm annars på något sätt, utan bara av beröring där jag sprack. I övrigt kände jag mig ganska som vanligt på någon vecka. Just därför tror jag att den här smärtan "stör mig" mer då den blir så tydlig kontrast till hur underlivet mår i övrigt.

Annons:
Sarah
5/12/16, 11:45 AM
#7

Om det gör ont efter du slutat amma, då hade jag börjat oroa mig. Inte innan :)

frejaspluto
5/12/16, 12:43 PM
#8

#5 Haha, det är inte kul faktiskt , det kändes som jag skulle kissa på mig all dess knippandet! första dagarna hade jag lite ondare.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: