Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1147 ggr
[postmortum91]
2016-05-08 23:05

Hur gör ni?

Min sambo hade tänkt vara borta i helgen och umgås med kompisar. Vi har en dotter på snart 3 månader och jag helammar och kan själv knappt lämna hemmet utan henne. Dessutom ska han lämna hunden här hemma för han ska över till Norge och vi har inget pass till hunden. Detta känns förjävligt att han tänker lämna mig själv en helg med barn och hund för att själv roa sig. Vad tycker ni?

Annons:
Em_
2016-05-08 23:10
#1

Att du tar igen det en annan helg när dottern börjat gå, är snorig, trött och konstant uttråkad ;) Men lite irriterad hade jag nog också varit.


Calcifer
2016-05-08 23:22
#2

Jag tycker det beror på om du luftat dessa tankar till honom. Vet han inte hur du känner kanske han tror att det är helt okej och att du inte har något emot det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sarah
2016-05-09 00:12
#3

Allt hänger ju på vad du/ni sagt om det. Generellt tycker jag inte att det är fel. Alla behöver egentid. Att du sen inte har det nu alls, är ju om man ska vara krass, ditt val. Du kan lämna huset utan henne, om du verkligen vill. Då får han vara med henne och se till att hon får i sig mat med flaska. Funkar inte flaska så är ju även det ett val ni gjort. Men, som #1 säger, du får tillbaka det sen. Min kille har varit iväg ngn natt ibland och även om jag var lite nervös för det innan, så tyckte jag att det var lite extra mysigt att vara själv med dottern då vi inte fick och väntade på honom. Kände mig fri på ett annat sätt, även om det låter konstigt :) När jag har varit hemifrån nätter så har jag tagit med henne. Är inte redo att vara borta från henne en hel natt.

[Thiah]
2016-05-09 05:19
#4

Vid 3 månader hade maken redan varit iväg en natt från oss. För mig är egen tid självklart och makens vänner bor en bit bort så det blir övernattning om han ska dit.

mollyt
2016-05-09 06:54
#5

Svårt, men intressant! Jag hade nog tyckt det var okej - men vi har ingen hund utan bara katter. Så jag har lite svårt att tänka mig in i hur mycket jobb det är att stimulera och gå ut och gå med en hund tillsammans med bebisen.

Men egentid tycker jag är viktigt. Min man har varit iväg på några få kvällar (typ AW med jobbet) under dotterns 7 veckor. Jag tycker att det har varit bra - han får roa sig och jag får vara "fri" precis som #3 säger. Annars så handlar min eftermiddag mycket av att planera kring när maken kommer hem då dottern och jag promenerar och möter honom när han går hem från jobbet. Så på ett sätt kan jag tycka att det är lite "skönt". Men jag tänker också att jag kommer vilja ta igen den där "egentiden" senare. Jag helammar och vi pumpar inte och ger inte flaska - vilket är aktiva val vi gjort. Så jag är till freds med att vara hemma med dottern.

Hur har ni ert sociala nätvärk? Har du någon vän eller släkting som kan komma över i helgen? Vara sällskap till dig och kanske avlasta med en hundpromenad om du vill? Du kan ju passa på själv att göra något roligt av helgen istället för att känna att du bara "sitter hemma" och väntar på din sambo.

[WickedAlly]
2016-05-09 08:30
#6

Jag ser egentligen inte riktigt problemet, men det beror kanske på att jag alltid gör nästan allt själv med barnen. Gubben var borta i fyra dagar i höstas då Wille var 1,5 och David tre månader. Och det gick hur bra som helst. Våga tro på att du klarar det :) Angående hunden så tänker jag nog mest att det blir många mysiga barnvagnspromenader och mycket podtid, hehe. Har du tur så är vädret på din sida också :) Men det är ju lätt för mig att säga såhär såklart, eftersom det är så JAG känner. Känns det inte alls okej så säg till, så får han kanske skjuta upp sin resa tills du är redo? Men annars, våga tro på dig själv. Om ett tag är det kanske din tur att få egentid och då får han ta dottern :)

Annons:
frejaspluto
2016-05-09 08:54
#7

Du är inte van vid detta ser jag och du är nog lite orolig. Du får hitta en rutin. När du har ammat ut med hunden. Jag antar att hon sover efter amningen. Det är inte svårt. Ibland behöver föräldrar kvalitets stund utan familj och du kommer ta igen detta utan dåligt samvete. Ni får komma överens. Jag slutade när min dotter var amma 4-6 månader. Gick över till flaska sen började hon smått och prova mat. Efter 7 månader. Fortfarande flaska, då.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[TanatosNyx]
2016-05-09 09:05
#8

Nu var ju jag riktigt sjuk vid den tiden, men jag hade blivit vansinnig.

Ria74
2016-05-09 10:14
#9

Allt beror ju på hur man har det. Min sambo började jobba när dottern var 7 dagar och var alltid borta till fredag. Sen åkte han till Kanada en vecka när dottern var i den åldern.

Jag hade inget problem med det, men känner du att det inte är okej så får du berätta för din sambo och säga att nej det är inte okej.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

frejaspluto
2016-05-09 10:34
#10

Min make gjorde detsamma va hemma i 10 dgr sen jobbade han jag har honom helgerna och då är det verkligen kvalitetstid med hela familjen. Jag är mer hemma ska upp heltid snart. Jag har varit för bekväm och vara hemma och jobbat deltid och jobbet behöver mig . Just i vårat val har jag råd och vara hemma heltid, valt och jobba för det är roligt och skönt, Heltid egentligen inte. Men brist på personal. Nu kommer det se annulunda ut i vårt schema kommer se min dotter men inte lika mkt till att umgås. Så hur du än gör kommer du också jobba eller annat kommer imellan inte se din familj kanske? Lika mkt? Så jag skulle se detta som kvalitetstid med din dotter på annars sätt än bara helammande mamma.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Pontiac57
2016-05-09 13:37
#11

Ta en diskussion med honom, det är viktigt att det känns bra för båda. Självklart är egentid viktigt! Men att vara borta flera dagar/nätter är mycket om det sätter mycke press på dig. Jag tror absolut du fixar det men känns det inte bra så säg ifrån!

JazzBass
2016-05-09 13:40
#12

Då jag ibland behöver åka på kortare arbetsresor på max några dagar, brukar sambons föräldrar (pensionärer) eller bara hennes mamma komma över och hjälpa till. De bor 450 km bort, så de ser ju inte barnbarnet precis varje dag och kommer därför gärna på en några dagars visit om de får en orsak till det. Utan den hjälpen hade det nog blivit lite väl tungt ibland för sambon under mina resor, även om hon också fixat ett dygn eller två helt på egen hand också. Vi hade också hund i början, men han fick gå vidare till hundhimlen då sonen var ett drygt halvår gammal. (Hunden var gammal och sjuklig). Första arbetsresan gjorde jag då sonen var knappa 4 månader. 

Att bara åka iväg och ha kul med kompisarna och lämna sambon i sticket utan hjälp med nånting skulle inte jag ha kunnat göra med gott samvete, men det kanske beror på att jag har en ganska stor roll i skötseln av hemmet och barnet. Om jag inte hade haft det så hade det nog varit lättare att sticka iväg för nån dag då man skulle vara säkrare på att de kommer fixa det fint även utan mig nån kortare period.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sarah
2016-05-09 14:12
#13

#12 Man måste släppa kontrollen :P Min kille gör inte på samma sätt som jag med vår dotter och det ar lite jobbigt i början då vi bytte föräldraledigt. Men, det var bara att vara tyst om saken och anta att han klarar sig på sitt sätt. Dottern kommer inte ta skada bara för att han inte gör som jag tycker är bäst.

Annons:
frejaspluto
2016-05-09 14:57
#14

Självklart om du känner att det blir förjävligt situation och blir lämnad i sticket, prata med honom. Destinera du och han är öppna så kommer ni långt i livet , ha en starkare relation ✨🌹

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

JazzBass
2016-05-09 15:12
#15

#13 - Det har du helt rätt i. Jag uppfattade dock det mest som att TS inte vet hur hon ska klara av en helg ensam med alltihop då det ju kan kan ju bli väldigt tungt.  Huvudgrejen i mitt inlägg var väl att försöka få lite hjälp av föräldrarna såna här gånger.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

frejaspluto
2016-05-09 15:18
#16

Du är kanske bara för bekväm ? Och han hemma… Prata , kommunicera ☀️☀️☀️

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[TanatosNyx]
2016-05-09 15:42
#17

alltså hänger man med lite i trådarna här så är det direkt oförskämt att antyda att ts skulle vara "för bekväm" 😡

frejaspluto
2016-05-09 15:58
#18

Hihi, det är ju inte så jag menar man blir ju bortskämd från både håll han och hon. Jag med jag ville ju inte att min make skulle jobba man va lite bekväm för man för man va två stycken en blir det svårare, man vet ju inte hur man ska hantera situationen ju…

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Emmmie
2016-05-09 23:19
#19

Vad jag har förstått så har din dotter kolik, det hade min son också och i mitt fall hade det absolut inte varit okej att min man åkte bort över helgen under den perioden. Det var väldigt jobbigt att vara själv bara den tiden på dygnet som han arbetade. Nu går det hur bra som helst att vara ensam i flera dygn med sonen men aldrig under kolikperioden, jag hade blivit skvatt galen om han ens föreslagit det.

Jaguar_
2016-05-11 12:24
#20

Jag hade nog accepterat att han åkt ändå. Hade inte haft några problem med att vara med vårat barn själv och hunden vi valt. I vårat fall ska vi ha två hundar. 😎 Det får han gottgöra någon annan gång. Typ lagat all mat själv till mig och såna grejer och tagit vårat barn nån annan gång när man inte ammar längre.  Man hjälps ju åt i slutändan i vilket fall 😉men jag kanske är ganska så lugn av mig gällande detta ämne.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
[postmortum91]
2016-05-11 14:35
#21

Det är så bra och skriva här inne. För innan jag skrev och fick svar från er så tänkte jag bara på ett sätt. Sedan när jag ser hur ni resonerar så har jag öppnat upp mig mot det. Dock blir det inte nu till helgen för han har lovat att passa Clara när jag ser på Eurovision, men nästa helg eller nått så kan han få åka iväg om han fixar så hans mamma kan ta hunden så länge. Då kommer det kännas okej för mig ^^

frejaspluto
2016-05-11 16:02
#22

Skönt att ni klarar situationen 🤗✨✨✨✨☀️

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[TanatosNyx]
2016-05-11 17:41
#23

Jättbra! Ladda med matlådor också :)

Pontiac57
2016-05-11 18:41
#24

Det låter som en bra deal ändå. Ibland är det inte lätt att ta hand om både bebis och hundar så om man kan ha hundvakt är det ju kanon :)

jackiejohn
2016-05-11 20:46
#25

Vår dotter hade mycket magknip, kvällarna bestod av Amning och skrik/gråt. När dottern var 3 månader (1månad egentligen, född 9v förtidigt) åkte mannen på kurs i 4 dagar. Vi har 2 hundar, 2 katter, får och hästar. Samt att vi eldar med ved och pannan är ute i verkstan. Detta var även mitt i vintern. Det gick fin fint! Finns ingen som helst anledning till att sätta upp problem/hinder i förväg. Lilli fick hänga i selen och snutta bäst hon ville när jag gjorde kvällssysslorna, rastade hundarna och tände i pannan kvällstid. Visst skrek hon men allting går och sen får man försöka tänka att man inte är ensam 7dagar i veckan 365 dagar om året.. Utan det handlar om en/ett par dagar. Vet att du mått dåligt ts, när jag var ensam de 4 dygnen men Lilli så hade inte jag sökt hjälp än men jag hade en kraftig förlossningensdeprission så jag mådde dåligt då jag blev "lämnad". Nu hade han fått åka om det varit nöje också men i detta fallet var det kurs.

OlgaMaria
2016-05-12 08:05
#26

När min man varit iväg har jag bett om hjälp från mina föräldrar eller liknande. Bra att ni har en lösning för hunden i alla fall! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
2016-05-12 10:44
#27

Bra #21 att ni hittat en lösning som känns bra för er!

#25 bra att få höra! Visst har du rätt i att man inte ska förutsätta det värsta! Jag är imponerad att det gick så bra för dig att vara själv med alla de sysslorna!

Annons:
Upp till toppen
Annons: