Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1481 ggr
Litenloppa
5/8/16, 10:15 AM

Babysitter

Vi har fått en babysitter av sonens mormor, en sådan modell som går att ställa i olika lägen från nästan helt liggläge till nästan helt sittande. När vågar man börja använda den? Och hur länge åt gången? Har läst nåt om att dom absolut inte får sova i babysittern, gäller det även om den här liggläge? Den blir ju nästan lika plan som babynestet då? Känns lite knepigt att flytta honom om han skulle somna till där, åtminstone just nu är han jättesvår att få att sova dagtid. Det finns så mycket annat roligare att göra ^^

Annons:
Ria74
5/8/16, 10:29 AM
#1

Vi hade en som gick att lägga ner helt, där fick hon sova en stund på dagen i fullt liggläge när hon var ca 3 månader.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Litenloppa
5/8/16, 11:38 AM
#2

Det man ska tänka på är ryggen va? Att dom kan få ont i den om dom sitter där för länge för tidigt?

frejaspluto
5/8/16, 11:52 AM
#3

Min dotter låg och sov i babysittern från ca 2-3 månader, hon sov överallt, babygym eller vad det kallas saker som hänger och ligger mjukt. låg hon och somnade med. Barn säger till landet är ngt obehag, man märker det också.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

LoAEmma
5/8/16, 6:26 PM
#4

Japp det är ryggen, inte mer än 15 min åt gången för de minsta har jag hört. Samtidigt så sa en barnläkare att det inte är någon fara för ryggen deras om dom sover där heller (pratade om det i samband med att dottern hade rs och behövde sova mer sittandes).

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

frejaspluto
5/8/16, 6:44 PM
#5

Typ samma här, hon var som en klocka, när hon låg i babysittern, runt 20 min sa hon till. Det kommer jag ihåg, det var så häftigt för mig och se och upptäcka att hon va på alerten och sa verkligen ifrån , hon va glad mm.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Pontiac57
5/8/16, 9:19 PM
#6

I liggposition är det ingen fara även som spädis men är den något upprätt så kan ryggen bli sned om dom sitter i den längre stunder åt gången. Blev varnad av barnsjukgymnast att dom som inte är ställbara skadar när dom saknar muskler

Annons:
mollyt
5/9/16, 6:47 AM
#7

Bra tråd, jag har inte köpt en babysitter ännu men är på väg.

Men jag har då en fundering som jag tänkt på ett tag angående det här med ryggen… Många har ju sitt babyskydd på vagnen också, det kan ju inte vara så bra för ryggen heller? Att först sitta i bilen och sedan knäppas på vagnen och åka runt på affären eller vad man nu gör. Det borde väl vara lika illa som att sitta i en babysitter?

Sarah
5/9/16, 8:27 AM
#8

Jag pratade med bvc om babyskyddet och långa stunder i det, för ryggens skull. Hon sa att det var gamla rön och att man idag inte avråder från ex länge bilturer.

mollyt
5/9/16, 9:02 AM
#9

#8 men då borde bebisar kunna sitta även en längre stund i babysittern? Alltså ingen fara att sitta längre än 15 min så som jag fick känslan av i tidigare inlägg i tråden. Eller tänker ni att det är skillnad?

Sarah
5/9/16, 9:10 AM
#10

#9 borde stämma. Jag hängde aldrig upp mig på tider. Man märkte när hon blev trött på den. Men använde den väldigt lite generellt.

Litenloppa
5/9/16, 9:14 AM
#11

Jag tänker lite att babyskyddet kanske ger en bättre kroppsställning? En sån enkel sitter som bara är tyg på en ram ger kanske inte tillgängligt med stöd och kräver att bebisen kan kompensera genom att spänna sina magmuskler?

Pontiac57
5/9/16, 1:29 PM
#12

Sjukgymnasten sa såhär: Babyskyddet ger stöd och stabiliserar ryggen så dom inte sjunker ner åt ena hållet och på så sätt bättre. Däremot så rekomenderar dom inte att sätta det på vagnen då stötarna tar mer på ryggen när den är böjd. Babysittern har ju inget som helst stöd i sittled och "tillåter" därmed barnet att sjunka ner åt ena hållet och därmed bygger dom upp ryggen snett. Man gör som man själv vill men jag tar endast babyskyddet på vagnen kortare stunder och aldrig efter en längre biltur då iaf min lille vill sträcka ut ryggen. Jag va också väldigt försiktig med babysittern (som ändå är ergonomisk) då han blev som en banan när han låg plant eftersom han blev starkare i ena sidan trots korta stunder i den. Det är väldigt individuellt och min lilla säger inte alltid till när det blir jobbigt så man får helt enkelt hålla koll på andra sätt.

Litenloppa
5/10/16, 3:31 AM
#13

Jag tror vi avvaktar lite med sittern. Han har fått prova den så mormor fick ett fint kort bara :) Men ligga på filt på golvet borde vara ok även nu? Vet liksom inte riktigt vart jag ska göra av honom när jag gör sånadär måste grejer som gå på toa eller äta ^^

Annons:
mollyt
5/10/16, 8:03 AM
#14

Tack för informationen #12 Det låter logiskt!

LoAEmma
5/10/16, 11:24 AM
#15

Litenloppa, hur gammal är han?
Du kan absolut ha honom på en filt på golvet, min lilla som är drygt två månader älskar sitt babygym på golvet också! Och vi använder babysitter, både en på golvet och en som man sätter på barnstolen vid bordet. Blir inga långa stunder då hon ledsnar men det är jättebra grejer för utvecklingen deras samt att man ju inte kan bära dem dygnet runt liksom. 
Vi har även en vagga i vardagsrummet där hon kan sova på dagtid :)

Och jag tar med babysittern in på toa om jag måste dit när hon är vaken ;)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Niini
5/13/16, 11:32 PM
#16

Lillebror har mer eller mindre bott i babybjörnsittern sedan dag ett. Där och i bilstolen var i principbenda ställena han sov på första månaden. När jag tog upp det vid bvc så sa både läkare o hälsovårdare att det var ok.. Viktigast att han (o jag) fick sova.

[TanatosNyx]
5/14/16, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

vi använda babysitter av just sån modell mycket flitigt åt alvin från ca 1 månads ålder, dvs från "nyfödd" eftersom han är 1 månad tidig. 🙂 Det var många timmar per dag.

[WickedAlly]
5/14/16, 12:39 PM
#18

Våra ungar satt mycket i babysitter från de var någon vecka tills de var fyra månader. Fullt liggläge hela tiden men de var nöjda så länge de såg oss andra. Smidigt att kunna flytta runt allt eftersom man grejar.

probiotica
5/16/16, 9:24 PM
#19

Jag köpte en begagnad mamaroo. Dvs en eldriven babysitter. Den använde min son från de han föddes till nu få han är fem månader. Nu är han för stor för den men den har varit super. Han har sovit i den och de har inte han mått dåligt av snarare tvärtom. Följ ditt hjärta de du känner är rätt ska du följa! Lycka till

Upp till toppen
Annons: