Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1871 ggr
tlover
2016-05-05 23:42

Föräldrarna får böter om barnen mobbar

Skolorna i Shawano i Wiskonsin i USA har börjat dela ut böter åt föräldrarna till barn som mobbar om inget görs åt problemet på 90 dagar.

Bötern är på 366$ vilket motsvara 3000:- på ett ungefär.

Vad tycker du om detta? Bra eller dåligt?

edit Glömde länken http://www.expressen.se/omtalat/nyheter/skolan-tar-krafttag-mot-mobbarna-ger-boter-till-foraldrarna/

l'm back

Annons:
Jaguar_
2016-05-05 23:49
#1

Kan nog sätta fart på något, men om det är ett barn som inte bryr sig så är det bara föräldrarna som blir straffade. Tycker snarare att böterna ska gå direkt till den som mobbar så den få stå för sitt dåliga beteende.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Honestyisdead
2016-05-06 00:18
#2

#1 Barn brukar inte ha pengar. Så det fungerar ju inte.

Jag tror det fungerar bättre att barnen stängs av från allt som är roligt. Och inte får umgås med andra under raster än att föräldrarna får böta.

frejaspluto
2016-05-06 01:52
#3

Det blir inte bättre om man stänger av barnet på skolan, man vet inte vad som händer i deras hem . Det blir bara värre, det kommer att " skada" mobbaren hårdare senare.mobbare är dom som söker uppmärksamhet oftast. Det är bättre isåfall med böter. Det är bättre med kommunikation , kvarsittning med läxor, upplysning vad som kan ske hur man mår vad en kompis är för ngt. Kanske samhällstjänst inom ny skollag . Om någonsin att det blir ngn.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
2016-05-06 01:56
#4

Kommer ifrån USA så jag vet om den lagen. Det är inte bara där…

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Honestyisdead
2016-05-06 02:17
#5

#3 Ingen har skrivit något om att stänga av barnet från skolan.

Jaguar_
2016-05-06 10:03
#6

Gött att det görs något åt det iaf någonstans i världen,,,,detta med friends organisationer funkar ju inte precis :P tror snarare den är mer en mobbad möter en annan mobbad och blir vänner medan mobbaren in te tas hand om. Men jag säger inget mer där då jag inte är insatt. Det är bara så det verkar vara.

Men det är tråkigt att man måste straffa föräldrar så hårt för att få dom att bry sig om sina barn mer och ta tag i problemet med sitt barn.

Och Hera då funkar ju bara min plan troligt på deras peng man får varje månad om de har t ex veckopeng/månadspeng. Men det är klart man måste hitta något som faktiskt få barnet att bry sig genom att kanske ta något som den gillar. T ex om ungen går på fotboll så ta bort detta. Det är så du menar antar jag och där håller jag med att sådant kan fungera. Det var två i min klass som började mobba. Deras föräldrar tog tag i det på en gång så det varade bara 3 dagar. Tyvärr vet jag inte hur de tog tag i saken och fick dom att tänka och sluta med de de höll på med. Det var effektivt i alla fall och de båda mobbarna sa förlåt till den de mobbat och allt gick bra efter detta.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Loris M
2016-05-06 11:17
#7

Det kan tyckas vara en extrem metod men jag tror att det kan vara effektfull. Föräldrar får 90 dagar på sig att lösa problemet och om de inte känt sig motiverade att göra något åt det innan blir de det nu. Lite sorgligt att det är förlusten av pengar som ska behöva vara det som motiverar dem att ta tag i sitt mobbningsbenägna barn, men det gör i alla fall att de verkligen går till botten med problemet. Det är kanske är först nu som föräldrarna för fullt engagerar  sig i sitt barn. På så sätt vinner även det mobbade barnet på det. Oftast finns det en anledning till varför ett barn mobbar ett anat och många gånger är det relaterat till mobbarens familjesituation.

frejaspluto
2016-05-06 13:02
#8

#5,va? Skrev bara från det jag tänkte.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Honestyisdead
2016-05-06 13:18
#9

#6 Menar att det inte är alla barn som får vecko/månadspeng. Ja, syftade på tex fotboll eller aktiviteter som skolan anordnar. Tex roliga timmen, bad och utflykter. 

#7 Ibland är det inte något föräldrar kan påverka. Så jag tänker på hur det kommer gå för en sådan familj där det dessutom kanske är en förälder som lever på bidrag.

Jaguar_
2016-05-06 13:48
#10

#6 Precis. Man får ju göra vad man kan där liksom men  om man inte har något att gå på varken peng eller fritidsintresse blir det klurigare.

Men det är som en har nämnt här. Det är ju något som ligger bakom och lurar som får ett barn att mobba. Att komma till grund och botten med detta kan ta tid beroende på vad för relation man har till sina föräldrar. Men med denna böteslappen så tror jag nog att man som förälder försöker med alla medel att luska ut vad det är, antingen själva eller med hjälp av utomstående.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Loris M
2016-05-06 18:13
#11

#9 Visst kan det bli så att de som har det kämpigt ekonomiskt drabbas hårt. Men de behöver inte böta om de gör något åt problemet. Jag vill påstå att föräldrar alltid kan göra något. Prata med skolan, prata med sitt barn ordentligt, prata med de drabbade, försöka komma på en lösning och hur de ska gå vidare…. Svårare blir det kanske att bedöma (och vem ska göra det i så fall) om de gjort tillräckligt för att lösa problemet för att slippa böta.

JossanH
2016-05-07 10:01
#12

Jag tror inte på att bötfälla föräldrarna. Kanske föräldrarna redan arbetar långa dagar för att få det att gå runt, de har inte tid att försöka förändra sitt barns beteende och de har inte råd att betala bötern, alternativt måste jobba ännu mer för att få ihop pengar för att betala bötern. Inget av det gynnar barnets situation i en sådan familj. Kanske kommer barnet från en strulig familj där det mår dåligt och blir slagen. Kanske får barnet ännu mer stryk om denne inte skärper sig och föräldrarna måste betala. Leder inte heller till något bra för barnet. Situationen blir inte bättre. Det skulle också kunna vara så att där finns kärleksfulla föräldrar som hela tiden kämpar med att förändra sitt barn men inte klarar det, en böter löser inte deras problem heller. Jag tror oftast att problemet måste lösas på "riktigt". Varför beter sig barnet som det gör? Hur ser familjesituationen ut? Vad har barnet för vänner? Fritidsaktiviteter etc? Kanske är det fritidsaktiviteterna som är enda stället då barnet inte beter sig som en mobbare? Kanske är det fritidsaktiviteterna som bidragit till att mobbare. Beter sig som hen gör? En bättre idé vore att ge föräldrarna till mobbaren ekonomiskt stöd för att söka hjälp och har de inte sökt hjälp så får de böta. Men en ordentlig utredning av den som mobbar och om dennes situation borde till.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aliena
2016-10-06 15:45
#13

Låter utmärkt. Borde gälla även om barnen vandaliserar el stör lektionerna. Som det nu är kan det vara svårt att köra ut ett barn som stör. Om barnet vägrar, så måste läraren bli handgriplig = läraren blir anmäld för misshandel. Om eleven går ut kan han fortsätta att störa, t ex sparka på dörren.  Öht finns det föräldrar som inte bryr sig och inte har respekt för skolan.

Ofta läser man om hur mobboffers föräldrar pratar med skolans personal men inget händer. Men vad gör mobbarnas föräldrar?

Men om föräldrarna lever på soc, då har de inga pengar till böter.

Annons:
densomundrar
2016-10-07 20:06
#14

Förstår tanken och den är ju generellt jättebra i teorin men är ju inte speciellt bra i praktiken. Hur mycket man som förälder pratar med sitt barn kan dom ju tyvärr inte styra dom se stunder dom inte är med barnet, som i skolan, vilket är jättetråkigt för det ska inte heller vara ett problem som lägga helt och hållet på lärarna. Ärligt talat så vet jag inte hur man ska få bukt med just mobbingen men jag tror inte att detta är rätt sätt, även om jag förstår tanken.

Upp till toppen
Annons: