Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 935 ggr
tlover
4/26/16, 10:16 AM

Hur gör man om båda föräldrarna blir sjuk?

Vår dotter har just repat sig från hennes första magsjuka, nu är hennes pappa också sjuk, så sjuk att jag måste ta hand om honom också, vad kan vi göra om jag blir sjuk också?

Ingen av våra föräldrar har jättehögavlönade jobb så vi kan nog inte be dom ta ledigt bara sådär.

l'm back

Annons:
Åsa S
4/26/16, 10:28 AM
#1

Vem som helst får ju VABBA inte bara barnets föräldrar så om inte era föräldrar kan ta ut VAB för erat barn kanske nån god vän kan göra det som kan hjälpa till att ta hand om barnet medans ni är sjuka.

tlover
4/26/16, 10:31 AM
#2

#1 Jaså, det visste jag inte. Då kan det kanske gå. Vi har själv aldrig tagit ut VAB dagar utan bara tagit ledigt de få gånger som det varit aktuellt för oss hittills så vi har inte så stor koll.

Tack

l'm back

frejaspluto
4/26/16, 10:50 AM
#3

Skaffa det på försäkringskassan , sjukanmäl erat barn hejat första karensdagen, ni kan göra sen anmälan . Skaffa appen och skriv in era personliga löner, arbetsgivare. Om ni vill prata med ngn ring. Oftas så får man din ersättning efter 24 h. Anmäl sjukdagarna och tom.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

tlover
4/26/16, 2:44 PM
#4

#3 Vi har varken arbetsgivare eller löner (egna företag) det är just därför vi inte gjort nått tidigare men vi får klura ut nått

l'm back

Maria
4/26/16, 2:52 PM
#5

 Men är inte VAB-dagar grundade på lönen man har?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
4/26/16, 2:53 PM
#6

#5 Den är väl grundad på SGI, eller? (Kan som sagt inte sånt)

l'm back

Annons:
tlover
4/26/16, 2:56 PM
#7

jag kom på att det spelar antagligen ingen roll. Vid det laget vi båda är sjuka (om jag också blir sjuk) är hon för frisk för VAB.

Hur gör man då?

l'm back

typjessica
4/26/16, 3:59 PM
#8

VAB står för vård av barn, inte vård av sjukt barn! 😊 så det innebär att om ordinarie vårdare för barnet (föräldrar, förskola osv) inte kan ta hand om barnet tillfälligt har man rätt att ta ut vård av barn. Min sons farmor hjälpte oss när vi jobba båda två så vi slapp dagis. Sen vart hon sjuk en vecka och då fick vi vabba. Det var helt ok för fk.

tlover
4/26/16, 5:57 PM
#9

#8 Okej, vad bra

l'm back

Maria
4/26/16, 6:00 PM
#10

Om man googlar på SGI så hittar jag denna meningen:

 När en person inte längre har arbetsinkomster är huvudregeln att den sjukpenninggrundande inkomsten slutar att gälla.

Så jag får inte riktigt ihop det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
4/26/16, 6:03 PM
#11

#10 Men har man startat företag inom de senaste två åren (vilket gäller både för mig och min man) så är det andra regler. Då får man SGI baserat på vad en anställd med motsvarande arbetsuppgifter skulle få i lön. (alltså om jag har ett eget företag som mekaniker så får jag SGI baserat på vad en anställd mekaniker skulle få i SGI).

Sen så får man ju aldrig lön i enskild firma så även efter 2 år så räknas det annorlunda.

l'm back

Maria
4/26/16, 6:08 PM
#12

#11 Aha, då fattar jag🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Intehärutandär
4/27/16, 1:17 AM
#13

Man får göra som vi ensamstående, kämpa på. Barn överlever någon dag på smörgås och yoghurt eller rester från frysen och att få kolla på film till man själv är pigg nog att göra något mer avancerat.

Annons:
Velinga1984
4/27/16, 7:55 AM
#14

#13 Så har vi det fortfarande eftersom sambon måste jobba även om jag är sjuk. Känner att jag haft "tur" att levt ensamstående med barn innan vi blev ihop. För det måste bara gå, och det gör det även om det just då är en tråkig tid för barn.

Sarah
4/27/16, 8:53 AM
#15

Brukar också tänka på hur det är för ensamstående i de situationerna. Man klarar allt man måste :)

tlover
4/27/16, 9:12 AM
#16

Hittills har jag då klarat mig. Min mamma tror att jag kommer att göra det också, jag fick visst väldigt sällan magsjuka som barn.

l'm back

tlover
4/27/16, 11:23 AM
#17

#13 Fast skulle jag bli lika illa som min man och han fortfarande är bättre går inte det. Min man vaknar inte ens om dottern gallskriker bredvid honom, han är helt utslagen och han märker inte ens att han varit borta. Mycket kan hända då om dotterns skulle få för sig att leka eller liknande.

l'm back

Ria74
4/27/16, 2:28 PM
#18

Dotterns pappa jobbar borta alla veckor. Magsjuk blir jag inte, men gallstensanfall får jag ca en gång per månad och då är jag helt utslagen. Dottern får se på tv obegränsat då och det får bli mackor, youghurt eller varmkorv till jag kan klara av att gå upp igen. Allt går när man måste :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
4/27/16, 7:10 PM
#19

#18 Vad händer om dottern slår sig eller liknande och du så inte märker det då?

Det låter väldigt osäkert, skulle jag och min man vara så illa som han var i början samtidigt så skulle det ju vara som om dottern var helt ensam hemma. Det hade väl gått om hon var äldre men hon är bara 15 mån.

Som tur är så verkar min man bli bättre nu så även fast jag börjar må lite dåligt 8har inte spytt än däremot) så kommer hon nog ha nån som passar henne iallafall.

l'm back

Intehärutandär
4/27/16, 8:59 PM
#20

Små barn lämnar ju inte rummet. Det ser man till med nyckel eller uppvänt handtag och ett öga öppet hela tiden - som man gör som förälder. Man kan ha leksaker och tv - och t o m få äta i sängen om mamma/pappa är dålig.

#17 Ja, då är det illa - men jag tror då att även om Du är jättesjuk så kommer Du ha kraft att knuffa till sambon - så han vaknar. Blir Du medvetslös, så får Du ligga på lasarett och barnet om det inte går att lita på pappan - ivägskickad till släkting eller jourhem.

Jag har varit väldigt sjuk, men ett öga öppet har jag alltid haft och då han varit 4-5 år så har han nått kylskåpet och kunnat göra en smörgås till både sig och mig.

Annons:
tlover
4/27/16, 9:46 PM
#21

#20 Fast det där med "ett öga öppet" går ju inte om man är riktigt sjuk och det är ju det jag undrar över i #0

l'm back

Ria74
4/27/16, 9:58 PM
#22

#19 Jag hör om hon skriker så borta är jag inte. Hon får sitta i sängen med mig och äta, pyssla och se på tv. Blir jag så dålig att jag i princip är medvetslös får jag ju såklart ringa någon. Faster, kompis, granne, vem som helst.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
4/27/16, 10:06 PM
#23

#22 Det var just därför jag undrade lite, eftersom både min mamma och svärmor är väldigt lågavlönade, Moster är väldigt lågavlönad, svågrar och systrar bor många mil bort och vi inte har några nära vänner i närheten så visste jag inte hur det skulle lösas om även jag blir så sjuk som min man.

Men kan man få ersättning kanske det funkar med nån av våra föräldrar om vi blir så sjuk.

För min man vaknade inte fastän hon gallskrek länge just bredvid honom, faktum är att han har varit totalt utslagen (dvs inte vid medvetande fast snarare sovandes djupt än medvetslös gissar jag) flera gånger väldigt länge de senaste dagarna så blir jag sjuk tänker jag inte alls räkna med att jag kan "hålla ett öga" på dottern.

l'm back

LoAEmma
4/27/16, 10:38 PM
#24

Din mamma får ju vabba med din dotter om ni båda är jättesjuka om jag fattat det rätt.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

tlover
4/27/16, 10:40 PM
#25

#24 Jag har fått reda på det nu tack vare den här tråden, jag trodde inte att man fick det innan (eller jag har säkert läst det nån gång men med sömnbrist så har man inte det bästa minnet).

l'm back

Ria74
4/27/16, 10:48 PM
#26

#23 Jag vet man blir lite lätt panikslagen när man funderar på hur man ska lösa det i "skarpt läge". Men det brukar lösa sig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: