Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 755 ggr
Litenloppa
2016-04-25 11:39

Sovrutiner, när och hur?

När har ni börjat "styra" mer över era barns sömn? Min son är bara en månad gammal så än så länge får han sova och vara vaken när han vill. Han får "gå och lägga sig" när jag ska sova, oftast nån gång mellan 21-23 lite beroende på om jag ser att han är trött/pigg. Dagtid sover han som sagt när han vill och hur länge han vill. Ofta blir det två längre tillfällen; en gång på förmiddagen och en på eftermiddagen då han sover ca 3 timmar i sträck. Och däremellan tar han små tupplurar på 15-30 minuter efter Amning t ex. Men när ska/kan/bör man börja försöka få in sovrutiner? Och hur börjar man? (Yes det är första barnet och jag känner mig en liten smula vilsen ibland trots alla böcker ^^)

Annons:
fluffis
2016-04-25 15:46
#1

Om ni går upp på nätterna så är ett tips att försöka ha det så mörkt och tyst som möjligt. Genom att göra det så ska bebisen så småningom förstå att det är skillnad på natt och dag, och på natten är det tyst för då sover man :) Det kan ni börja med redan nu. Annars kan man nog inte styra så mycket egentligen. Det bästa är att försöka hänga med och hålla ut tills bebisen sover längre på nätterna :) Om man mår fruktansvärt dåligt av att gå upp på nätterna, så skulle man kunna försöka ge ersättning på kvällarna så att bebisen kanske blir mättare längre och sover längre. Men om du har fått Amning att fungera och mår hyfsat bra så är det nog ändå bäst att undvika flaska så länge som möjligt.

Litenloppa
2016-04-25 16:13
#2

Jo vi försöker vara trista att hänga med på natten om vi måste upp. Det är dock väldigt sällan vi behöver gå ur sängen, vaknar han så räcker det oftast med mat sen är han nöjd igen och somnar om efter en stund. Amningen funkar bra och jag tycker jag känner mig utvilad de flesta mornar även om jag fått vakna 2-3 gånger på natten och amma :) Så vi har det ju väldigt bra. Jag mest funderade då en del verkar lägga sina barn för natten vid 19-20 på kvällen. Det hade ju varit himla trevligt att som vuxna kanske hinna se nån film ihop på kvällen ibland. Men i dagsläget tror jag inte att vi skulle kunna lägga sonen och förvänta oss att han ska fortsätta sova så tidigt. Han sover oftast så att han vaknar runt kl 20 och sen somnar vi för natten som sagt men den tiden styrs ju av när jag märker att han börjar bli trött. Och jag har tänkt lite på om vi gör oss själva en otjänst som låter honom sova lite som han vill dag och kväll. Kanske är det dags att försöka styra om vanorna lite så att han somnar för natten redan 19-20? Eller är han för liten?

Sarah
2016-04-25 16:30
#3

Det är för tidigt och för att inte säga näst intill omöjligt att få till egna rutiner och styra sömnen. Jag styr en del nu, då Elva är 9 månader, genom att hålla henne vaken senare på kvällarna :P Det är för att jag inte hinner umgås med henne så mycket annars då jag jobbar på dagarna. Skulle hon somna vid 19 skulle vi ha för lite tid tillsammans.  Förut somnade hon allt mellan 21 och 00, men nu är det sällan hon somnar innan 23 :) Det får bli annorlunda den dag hon börjar på förskolan.

Intehärutandär
2016-04-25 16:32
#4

Så tidigt har jag följt sonens rutiner, då han blev kanske 4-5 månader så hade vi mer mina rutiner - att han somnade 18-18:30 med Amning och saga/sång. Och så fortsatte tills han blivit några år gammal. Runt lekis, så la han sig 18:30-19:00 på samma sätt med saga. I högstadiet vart läggdags 21:00 och sällan saga, då han ville läsa själv eller lyssna på någon video.

Litenloppa
2016-04-25 17:18
#5

Okej men då är jag inte helt fel ute som tänker att han sover det han behöver när han behöver och det är bra så.

fluffis
2016-04-25 17:22
#6

Jag tycker det är bra att ni följer er bebis :) Det är alldeles för tidigt att styra tycker jag. Hinna se film ihop på kvällarna kanske ni kan göra vid 4-8 månaders ålder om ni har tur :) Man får ta det successivt. Vid två och en halv månaders ålder sov min son från 22 till 6 och nu vid åtta månaders ålder från 20 till 7.30. Ungefär :) Vad roligt att höra att ni mår bra! :)

Annons:
Litenloppa
2016-04-25 18:09
#7

Ja vi hade nog tur och fick ett väldigt enkelt barn efter den allra första tiden. Han somnar som sagt för natten 21-23 nån gång och sen vaknar han och vill ha mat med 2,5-3 timmars mellanrum. Men förutom att vakna för att mata så sover vi ofta till mellan 7 och 9 på morgonen. Nån gång t o m till 10.30. Så jag känner egentligen inget behov av att styra med hans sovtider utan det dök bara upp en tanke att vi kanske trasslade till det för oss längre fram men allt verkar ju vara som för de flesta andra när bebisarna är såhär små.

frejaspluto
2016-04-25 21:30
#8

Dom är fortfarande för små med sovrutiner sover och äter i stortsett. Det kommer ni märker hur vaken barnet blir efter 3-5 månader. Jag tar i barnets takt men vissa ggr måste man styra upp det. Ni märker övergångarna från mindre sömn och mer vakenhet, jobbig period för många men för och nackdelar.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

JossanH
2016-04-25 22:15
#9

Vi har inte direkt styrt våra barn alls utan plötsligt har de själva funnit en rutin som passar dom. Nu somnar båda vid 20-21:30. Det tog nog drygt ett år innan de hamnade på samma bana och började vara trötta vid samma tid på kvällen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
2016-04-25 23:11
#10

Runt halvåret har jag automatiskt börjat införa en någorlunda vettig nattningstid. Hade ingen tanke på det alls innan men det bara blev så. Storebror kunde jag då natta i sovrummet och så var vi i vardagsrummet. Men med lillebror, som är åtta månader nu, så har vi inte alls kommit dit. Vet inte om det är jag eller han som inte är redo men något tar emot, så han får somna i soffan hos oss. Däremot försöker jag natta mellan åtta och nio, så att någon rutin finns. Ser på film gör vi tillsammans när han somnat, då ligger han i ena änden av soffan och vi i andra bara. Gör annars som fluffis skrev, är skittråkig på natten så att de förstår att det inte är dags att leka. Tänder heller aldrig någon lampa. Mina barn har vaknat ofta på nätterna men de har också somnat om väldigt snabbt :)

Upp till toppen
Annons: