Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 800 ggr
emmaaaa
2016-04-24 17:15

Flaskmatas

Hej! Min dotter är snart 4 månader och jag helammar henne, hon äter och växer precis som hon ska :) Jag har köpt en bröstpump för att börja pumpa och vänja vår dotter vid flaska så att pappa/sambon/vem som hels kan mata henne så jag kan åka iväg och träna mm mm :) Men hon verkligen HATAR flaskan, hon blir såååå förbannad!. Vi har testat i en vecka nu utan framsteg… Har även testar 4 olika flaskor, vi har testat ersättning, testat när jag inte är hemma alls, jag har testat, gett när hon varit hungrig och även nyammad, avbrutit amningen för att lura med att stoppa in flaskan men inget funkar… sked och kopp, även det funka ej.. Vad kan vi mer göra? Har ni några tips? Även om jag älskar att amma så kan jag känna mig lite låst, ska tex på möhippa om 2 veckor som skulle underlätta så väl om flaskan funka så jag slipper åka hem vid varje Amning eller ha med henne dit..

Annons:
Sarah
2016-04-24 19:39
#1

Med olika flaskor, är det olika nappar också då? Har ni kollat hur stort hålet är? Vissa nappar har väldigt små hål och är anpassade för de minsta, när de är 4 månader kan de ta ett lite större hål, annars kan de bli frustrerade för att det inte kommer för långsamt.

emmaaaa
2016-04-24 20:02
#2

#1 ja precis, skrev lite otydligt :) det är alltså olika nappar. Det där med hålen måste jag kolla upp, för två flaskor fick vi låna av min kompis vars dotter flaskmatades från födseln (de är lika gamla) så då kanske de flaskorna är anpassade för spädbarn. MAM flaskan sög hon åtminstone på även om hon inte åt eller va man ska säga. Två utav flaskorna vet jag är anpassade för hennes ålder för dom köpte vi för en månad sen :) Men får kanske ta och köpa en egen MAM flaska i rätt ålder, eller som vi åtminstone vet är i rätt ålder och testa. Super tack för tipset, hade inte alls det i tanken :)

fluffis
2016-04-24 20:20
#3

Separata dinappar till MAMflaskorna köper vi hos vår ICAhandlare. Vi har bytt upp oss i storlek var eller varann månad det första halvåret.

Sarah
2016-04-24 20:20
#4

Iaf på mam står det en siffra på, på sidan av nappen. En 2a borde vara lagom för er. Vi har haft nappar av alla former och alla funkar för oss, men kanske värt att testa ex en rundare än mam, som är mer som ett bröst.

frejaspluto
2016-04-24 20:29
#5

Ja, napphålet gör en stor skillnad kolla upp om det är det som stör, MAM rekommenderas från BVC och Apotek.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[TanatosNyx]
2016-04-25 10:35
#6

Det är inte alla bebisar som vill ta flaska när man ammar. Man kan locka dem med vaniljsocker i ersättningen till exempel om man måste få dem att ta flaska, annars vänta ut dem. Tids nog tar hon flaskan, även om det är en smula elakt. Sen får man fundera hur viktigt det är att bebisen tar flaskan, är det värt det? Mår man dåligt så ska man självklart jobba på det, men är det mest en bekvämlighetsgrej för en själv och inte så viktigt så kanske man ska ta sig en funderare på om man inte borde respektera bebisens vilja mer.

Annons:
[TanatosNyx]
2016-04-25 10:38
#7

Innan någon tar illa upp av min kommentar så kan jag tillägga att vi flaskmatar här hemma, och i början stenvägrade han flaska. Men han fick så lov i samband med att jag gjorde en kontraströntgen med radioaktiv jod. Han valde att svälta större delen av dygnet. 

Vid 8 månader var vi urless på att amma båda två, han bara bet och bet och bet. Då kom flaskan fram igen i samband med sjukdom och matvägran, och då tog han den och har aldrig velat amma igen.

Jag hade även en dipp i mjölkproduktionen när han var nån månad gammal, då tog han flaska utan problem, för han var utsvulten.

Sparven88
2016-04-25 10:47
#8

#6 haha "vaniljsocker i ersättningen"! Smart knep! Hade min son kunnat läsa här nu, hade han säkert börjat vägra flaska bara för att få vaniljsocker i maten! ;) Sonen tog inte heller flaskan i början. Vi försökte ändå vänja honom vid flaskan, just för att kunna ha barnvakt någongång. Men sen gick ju amningen inte så bra ändå, så till slut blev det bara flaskmatning.

[TanatosNyx]
2016-04-25 11:02
#9

Läste det på nån sajt om flaskmatning och knep till flaskvägrare. Kan ha varit typ flaskmatning.se eller nåt åt det hållet. Var många månader sedan jag läste det. Sen tar man ju bort det så klart när bebisen accepterat flaskan :p

emmaaaa
2016-04-26 09:51
#10

Tack för alla som svarat :) Vi har testat sugnappar till flaskor som är mer formad som en bröstvårta men även dom dissar hon totalt, igår fick jag låna en sugnapp med nr2 av en kompis till en mam flaska, ska testa den idag :) Är det vaniljsocker eller kan man använda vaniljpulver? :) Ja självklart kan vi inte tvinga vår dotter till att ta flaska om hon inte vill, det handlar inte om att jag ska sluta amma totalt :) utan ibland skulle det underlätta en hel del om flaskan funka, i alla fall för oss! Skulle aldrig tvinga henne till något vi märker att hon mår dåligt av! Vi testar flaskan i typ 3 minuter varje gång för redan då märker vi om hon blir förbannad och då slutar vi när vi ser att hennes humör börjar bli dåligt såklart :)

Sarah
2016-04-26 10:08
#11

Tror igen dömer ngn för att de vill kunna lämna över en del matande ibland :) Det är jäääääääätteskönt att kunna ge flaska :)

frejaspluto
2016-04-26 10:08
#12

Inte vanininsocker, vaniljpulver, min åsikt , börja inte med sockersuget, tidigt. Men gör som ni känner. Lycka till 🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[TanatosNyx]
2016-04-26 10:53
#13

Barn blir inte sockerberoende för att man ger det tillfälligt. Tänker dock inte starta diskussion om det, men socker används även inom vården till spädbarn.

Annons:
frejaspluto
2016-04-26 10:57
#14

Inte sånt socker. Det är smaklökarna som inte glömmer , att sjukvården ger just det sockret helt ok, inga argument om det ,men jag själv skulle aldrig börja med socker. Skrev ju det upp till var och en. Men det är inget jag vill diskutera på utan du och jag har sagt vårt.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Thiah]
2016-04-26 12:21
#15

MAM flaskor är toppen. Och vi bytte som sagt enbart natt och inte flaskan. Men Joel ville länge ha den mindre nappen. Tror vi hade strl2 väldigt länge…. Joel är alltså enbart flaskmatad.

emmaaaa
2016-04-26 13:03
#16

Vi kämpar vidare och ser va lilla damen här bestämmer sig för :) Precis som du säger #11 så skulle det va kanon och mega skönt om flaskan funkade även om vi som sagt inte ska gå över till det helt så kan det va skönt att veta att den finns om det skulle va något speciellt :) Testa att ge lite vetten nu med napp nr2, den va lika hemskt den tydligen haha. Det roliga är att hon liksom inte ens försöker suga, hon rynkar på näsan och protesterar så fort flaskan/nappen nuddar läppen och tungan, sen är det typ "kört"

frejaspluto
2016-04-26 16:12
#17

Håller med #11 💜💜

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Ria74
2016-04-26 20:59
#18

Dottern vägrade alla flaskor utom Tommee tippee så den använde vi oss av hela tiden 🙂

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

LoAEmma
2016-04-27 22:13
#19

Man kan behöva tjura på o hålla tills hon suger o känner att det är mat i, då kan det släppa. Nu låter det som hon vägrar bara hon känner nappen? Å alltså inte hinner komma till att känna smak av maten? Vaniljsocker, inte vaniljpulver som ju har smak av vanilj men inte är sött om kan tänker rätt :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: