Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1382 ggr
LoAEmma
4/23/16, 11:27 AM

Lillan är förkyld, hur kan jag hjälpa?

Hej! 
Nu vill jag ha era bästa tips på lindring för en tvåmånader gammal tjej med förkylning! Hon har slemhosta, lite snuva och sover å sover. Vill inte äta, fått i henne 100 ml bara nu på morgonen. Hon behöver ju vätska!

Hur ska vi göra för att hjälpa henne må bättre?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
4/23/16, 11:31 AM
#1

Använd en snorsug och håll koll på hur hon kissar. Mindre än 5 kissblöjor/dygn - åk in. Orkar hon inte vara vaken alls - åk in. Får hon 38 i feber eller mer - åk in.

Sover gör dom när dom är sjuka, det är bra så länge dom dricker. Så håll koll och avvakta under dagen, blir det inte bättre och hon börjar kissa dåligt så ska ni vända er till barnakuten/barnmedicin. Dom vill säkert att ni ringer 1177 först.

LoAEmma
4/23/16, 11:34 AM
#2

Òk ja hon har ju typ alltid kissat när man byter så det hänger väl på hur länge man väntar med att byta liksom.
Ska kolla tempen igen sen. Men hur få i henne ersättning när hon vägrar?
Barnakuten? Här finns bara "vanlig" akutmottagning?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
4/23/16, 11:39 AM
#3

Då är det vanliga akuten ni söker till :)

Vi använde en doseringsspruta och sprutade lite sockervatten (ja man får ösa på med sockret när dom är sjuka) i kinden på alvin, först blev han förbannad, sen upptäckte han hur törstig han var.

Du kan söta ersättningen också om det krävs för att hon ska dricka.

[TanatosNyx]
4/23/16, 11:45 AM
#4

Jo, en sak till.. om det blir akutellt att åka in med henne, se till att försöka fånga lite kiss i en behållare och ta med, innan hon slutar kissa helt. (förvara kisset i kylskåp) De vill nämligen leta UVI och ha urinprov om det blir så. När man har en sjuk bebis som inte dricker och dessutom är otrygg hos doktorn, då har man ett hopplöst många timmar långt jobb att jaga kiss!

vallhund
4/23/16, 11:45 AM
#5

Glöm inte att tillföra salt i vätskan, den skall vara typ 0,9 mg/ml.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LoAEmma
4/23/16, 12:22 PM
#6

Nu äter hon :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
Intehärutandär
4/23/16, 2:12 PM
#7

Palla upp hennes säng med, så snor rinner ut lättare. Lägg kudde under madrass, så hon lyfts upp litet.

[TanatosNyx]
4/23/16, 4:05 PM
#8

Sedär vad bra! Ibland behöver man bara is i magen :)

frejaspluto
4/23/16, 4:48 PM
#9

#7 håller jag med om. Andas mkt bättre, för sex år sen fanns det ngt som var superbra en mojäng med litet handtag, liten slang och typ pump eller sug liknade man lägger lätt på näsan och har för mig man suger upp snoret och sköljer, diskar ur grejerna allt snor samlades nånstans förutom våra munnar. 😅 Detta är till små barn som inte kan snyta själv. Jag kommer inte ihåg vad den hette då va den superpoppis! Den finns nog kvar på Apoteket . Har inte småbarn längre….. Ska faktiskt kolla upp.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
4/23/16, 4:50 PM
#10

http://www.nosefrida.se/sv/naessug.html Nässfrida, kallas det, asbra check IT out! Nässuger

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

LoAEmma
4/23/16, 6:40 PM
#11

Japp en näsfrida har vi, har dock inte testat den än. Hon har inte mer synligt snor i näsan än vanligtvis, men kanske är mer längre upp som inte syns?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
4/23/16, 6:42 PM
#12

droppa mjölk el koksalt i näsan en liten stund i förväg, sen suger du rejält flera gånger så ska du se att det kommer. Lyssna på hur det låter när du suger, finns inget snor så låter det inget speciellt, är hon snorig så hörs det när du suger.

frejaspluto
4/23/16, 6:53 PM
#13

Prova det kan ligga mer uppe i näsan .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
[TanatosNyx]
4/23/16, 7:04 PM
#14

Jag tänker också som så att en hel del snor och slem sväljs ner på dessa småttingar, vilket säkert får dem att tappa aptiten, kanske må illa och bli dåliga i magen, så det är en förklaring utom halsont till minskad aptit.

Jag märkte det på Alvin då han plötsligt spydde sjukt mycket rent slem. Alltså vi pratar decilitervis..

LoAEmma
4/23/16, 7:09 PM
#15

Mm fy bubblan! Fick bara i henne ca 50 ml nu sen var det stopp. Får nog ge lite o ofta istället.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
4/23/16, 8:09 PM
#16

Ja, huvudsaken är att hon tar emot något :)

LoAEmma
4/24/16, 3:35 AM
#17

Hade såna indragningar i mellangärdet när hon andades så vi åkte på akuten. Inlagda på barn över natten, de misstänker RS. Gråter ögonen ur mig om det är det så vi måste stanna.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
4/24/16, 5:11 AM
#18

Det är RS…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
4/24/16, 8:11 AM
#19

Åh nej men lilla hjärtat! Det kommer bli bra <3

LoAEmma
4/24/16, 8:22 AM
#20

Fyfan det här var tufft. Inlagda igen och jag hatar det. Hon får inhalera adrenalin var tredje timme nu, bara att hoppas detta är kulmen.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
vallhund
4/24/16, 8:36 AM
#21

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

frejaspluto
4/24/16, 9:05 AM
#22

💐🍀🌺

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Pontiac57
4/24/16, 10:08 AM
#23

Hoppas hon kryar på sig snart!

Sarah
4/24/16, 11:56 AM
#24

Åååh :( hoppas hon kryar på sig snabbt

lkmf
4/27/16, 7:57 PM
#25

När min lillkille var förkyld fick jag tipset att droppa bröstmjölk i näsan det hjälpte faktiskt:)

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

LoAEmma
4/27/16, 10:07 PM
#26

Tack för tipset men hon har RS-virus så vi är på sjukhus och får hjälp.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: