Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 708 ggr
molbojse
4/21/16, 3:54 PM

Ska bli gudmor

Hej alla!
I augusti väntar min bästa vän barn och jag kommer få bli gudmor. Då hon från början inte alls tänkt skaffa bebis och inte märkt i tid att hon varit gravid (inne på vecka 24+4) så har hon inget annat val än att genomgå graviditeten. Hon kommer behålla, men blir ensamstående.
Jag som närstående vill ju självklart hjälpa och stötta henne så mycket jag bara kan. Hon har varit på ultraljud och det är frisk kille hon har i magen. Alla värden ser bra ut. Eftersom hon bara har tre månader kvar innan BF så är det ju mycket som ska förberedas, tänkas på, osv. Hon har regelbunden kontakt med en fantastisk barnmorska och får hjälp därifrån, men tips och råd från er som redan har barn/väntar barn är alltid uppskattat :)

Mina frågor är då, vad kan jag som närstående göra? Vad bör hon tänka på? Vad behöver hon fixa innan knodden kommer till världen?
Jag har inte barn själv så kan minimalt om både första tiden och graviditet.

Tack för svar!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Shailina
4/21/16, 4:06 PM
#1

Det du kan göra är ju att köpa en present bestående av förbruksvarer om du tänker köpa present: haklappar, "rap-klutar", presentkort på blöjer, vällingflasker, strumper, mössor och sådan. Detta är saker det kommer användas MYCKET. 
Något jag gjorde åt min vän när hon kom hem med nyfödingen var att den dagen hon skulle komma hem hade jag varit dit med flera matkasser FULL med snabb och enkel mat att göra; Micropizza, salladsingrediencer, mjölk, påsemat och annat som kommer gå snabbt och enkelt att göra som mellanmål medan ungen kanske sover i 15 minuter. Min kompis var HUR glad som helst för detta då hon förlorat en del blod och var ganska trött och kraftlös tills just den biten återhämtat sig och hon då kunde vräka nå snabbt i micron och få i sig nånting när hon var själv och inte riktig hade tiden att fixa nå mat.

Ni kommer ju förståss behöva klargöra säng och skötbord. Skötbord kan lika väl vara en paddat skötmatta hon lägger på köksbänken, tvättmaskinen, bordet, eller rakt på golvet för att byta blöjer och sådan, iaf som första början. Det behövs kläder, och om det inte finns att ärva i familjen slår jag en peng för loppis och second hand. Små bebisar växer himla snabbt ur sina kläder så man hittar hur mycket fint som helst på loppis som knappt är slitet alls och man spar hur mycket pengar som helst. 

Det behövs en bilbarnsstol. Det och barnvagn är saker jag tycker man inte snålar på tok för mycket på, men barnvagn är ju sånt man kan säga till kompisar och familj att de kan ha knytis och köpa tillsammans om de vill ge present. Bilbarnsstolen kan man även den fynda rätt billigt. Barnvagn kan det vara fördel att köpa en med ligg-bit man kan ta bort så man får "vanlig" vagn sen, så släpper man byta, men det är nog lite smak och behag vad man vill ha där :) 

En bärsjal eller bärsele är något du kan diskutera med hon om hon vill ha till sitt barn. En bärsjal gör att hon inte tröttnar så mycket i armarna i fall hon får gå och vagga barnet litegrann, och jag tror nog det är mer bekvämt än en sele, men även sele duger ju till sådana saker. Jag tror dock kanske (utan direkt erfarenhet av sele själv) att det kan vara lite enklare att smyga barner ut en sjal ner i en säng när den somnat än ut av en sele ;)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

molbojse
4/21/16, 5:01 PM
#2

Jag som är rätt händig av mig kommer virka/sy filtar, barnvagnsmobiler, mössor, tossor, koftor/tröjor och liknande. De växer ju som ogräs när det är små. Jag har ju ingen enorm inkomst (egentligen ingen alls), men nappar, flaskor och liknande går ju helt klart att köpa :) Är ju inte jättedyrt trots allt.

Hon bor fortfarande hemma (22 år) och hennes mamma är nu pensionär så hon kommer ju inte vara ensam, tack och lov. Hon har även två vänner som bor i samma område som henne så i nära anslutning till henne finns det flera stycken som stöttar och hjälper.

Säng får hon av en av dessa vänner, så det är löst. Vagn har jag kollat på Blocket, och hittade några för inte jättemycket pengar (typ 200-500:-). Jag kommer som sagt sy/virka lite kläder till knodden, samt att en annan av mina närmaste vänner har fått bebiskläder av sina syskonbarn, hon kommer få. Där är det kläder upp till 110/116. Jag tror även att min mamma har kvar lite kläder från när jag var liten.

Hon har inget körkort, så bilbarnstol blir ju ett onödigt inköp. Hon promenerar mycket dit hon ska, och är det längre sträckor åker hon kommunalt. Vi tittade på kombivagn (är det en sån med både ligg- och sittmöjlighet?).
Bärsjal vill hon ha, för att ha lite frihet. Sen vet vi ju inte än hur mammig han blir, han kanske klarar sig jättebra att ligga i mormors knä medan mamman duschar/går på toa etc.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Intehärutandär
4/21/16, 5:02 PM
#3

Påminn henne om att hon måste ha en gravidförsäkring.

molbojse
4/21/16, 5:10 PM
#4

#3 Vad gör en sån? Var kan man ordna det? Hur lång tid tar det innan den börjar gälla? Hur länge kan man ha den?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
4/21/16, 6:12 PM
#5

Undrar också vad som förväntas av mig som gudmor/fadder? Har läst lite, men skadar inte att fråga :)

Har ni gudföräldrar till era barn? Vad vill ni att de gör?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Intehärutandär
4/21/16, 7:01 PM
#6

En gravidförsäkring ordnar man från vecka 20. Den täcker bl a förlossningsskador som sprickor, fula ärr, nervskador, extra tid på neonatal eller som den kunde gjort i mitt fall ; betalat begravning och gravsten. Hon måste kolla upp vad de gäller exakt själv. Finns gratis och betal. Bättre gåva går inte att få. Det Du kan göra är att vara där på slutet och handla , hänga tvätt och följa till BM (skjutsa ). Då barnet är här, så ska Du vara en förebild för barnet.

Annons:
frejaspluto
4/21/16, 9:47 PM
#7

Gravid försäkring, vara en kompis på bra sätt, kolla upp redan barnvagnar , stora hjul för vinter, året runt. Kolla in på second hand, blocket, se till att ni hon gör en klädbugdet , se till och få köp i olika storlekar, köp för säsongen och stora reor inför nästa år. Det gör jättemkt. Jag beställer alltid sommar och vinterkläder på sommar rean och mellandagsrea. För nästa år. Man vet ganska snabbt och man får ett hum hur mkt barnen växer det gör inget om det blir förstort. Jag har tur att det finns mkt syskonkärlek här. Plus min make såklart. Min bästa kompis som är gudmor, hon ger bara från hjärtat. Det hon tycker att det är viktigast. Hon ställer upp närsomhelst. Vi har haft barnvakt 10 tal ggr på 6 år. Våran dotter ör cool tjej, glad, busig men cool, det märks inte ibland att hon ör med oss, hon smälter in inmiljön snabbt. Ställ in barnet i kö på dagis, dagmamma, skola. Det är skitsvårt just i vår del itav Sthlm och få plats . En förskola har 600 barn i kö! Men tänk på var en kompis en bra kompis det kommer du få tillbaka sen. Men du ska ha din tid glöm inte det. Ha inte så mkt krav på dig själv. ✨✨✨🌷

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

molbojse
4/22/16, 2:09 PM
#8

#6 Nej fy vad hemskt! 😭
Jag har inte körkort själv och heller ingen bil så kan inte skjutsa :( Hon har sin BVC nära, så hon promenerar dit och hem, är inte jättelångt. Kanske 20 minuter i gravidtakt. Hon läste att det är bra att promenera under graviditeten.

Ja, kollade lite på gravidförsäkring. Går det att teckna efter vecka 20? Hon fick reda på förra veckan att hon var gravid, inte förstått det innan utan bara trott att hon haft vanlig depression och blivit lat (legat i sängen och ätit för fem pers), så hon fixar ikapp allting nu. 

Än så länge bor hon hos sin mamma så hon får massa stöd och hjälp från henne, som handla mat,  tvätta osv. Ska få följa med till BM och på ultraljud så fort vi kommer hem (är i Nyköping nu och bor i Stockholm).

#7 Ja, vi har kontakt cirka 10 gånger per dag, och jag kollar upp allt jag orkar för att underlätta för henne på bästa sätt. Hon har tonvis med samtal att ringa, massor att ordna, handla, greja, lösa osv. Hur trött jag än är, vad klockan än är på natten så svarar jag när hon ringer. Vi har varit astajta som kompisar i över åtta år, och jag är mer eller mindre den enda som stannat kvar vid hennes sida, skällt ut henne efter noter när hon gjort klantiga val och älskat henne gränslöst efteråt. Hon vet att jag går genom eld för henne, så var därför hon kände att jag var den bästa gudmodern knodden kunde få :)

Ja, jag sa till henne att ställa honom i dagiskö så fort som möjligt. Sambons bror har just fått barn, och hon berättade att man inte kan ställa barn i kö förrän de fått personnumret?

Märkte ni av eran dotters personlighet redan i magen?
Lillkillen här är väldigt lugn, hon märker knappt av att han finns där. Bara känt av några få gånger att han rört sig eller sparkat. Han är blyg och envis och vill absolut inte visa sig på ultraljud. Undrar om han kommer bli likadan när han kommer ut?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Intehärutandär
4/22/16, 2:19 PM
#9

Det går utmärkt att göra nu. Så fort som möjligt. Tror inte den börja gälla förrens v 22, för då räknas fostret som barn. Hjälp henne att ordna det.

Det är bra att gå, men om hon får foglossning så kommer det bli jobbigt och göra ont.

molbojse
4/22/16, 2:29 PM
#10

#9 Vad bra! :D Då ska jag säga det! Är det som en egen försäkring eller finns den inbakad i till exempel hemförsäkringen? När kan man teckna barnförsäkring? Om han skulle ha en NPF-diagnos så finns det ju en försäkring för det, är det något som kräver en utredning innan den kan tecknas eller är det något man kan teckna redan nu, då mamman har NPF-diagnos?

Vad händer då? Vad innebär foglossning? Jag själv kan mer eller mindre ingenting om vad som händer under en graviditet (inte haft turen tidigare att få vara så här nära en graviditet).

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: