Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 680 ggr
[postmortum91]
4/18/16, 12:44 PM

dop

Vad ska man tänka på när det gäller dopet?
När döpte ni era barn? Jag tänkte boka in dop i juli, då är Clara 4-5 månader beroende på datum. 

Vilka ska man bjuda?
Ska man bjuda på mat och tårta eller bara tårta?
Hur mycket kostar det ?

Ge tips om allt ni kan komma att tänka på.

Annons:
[postmortum91]
4/18/16, 12:50 PM
#1

bjuder man med prästen till mottagningen efteråt?

Velinga1984
4/18/16, 1:22 PM
#2

Att bjuda prästen gör man som man vill, vissa gör det och andra inte :)  Hur ert dop ska se ut bestämmer ni själva. Själva dopet kostar ingenting, det är allt runt omkring som kostar som tex kläder, fika, eventuell lokalhyra etc. 

Vi kommer i år ha namngivning/välkomstfest i trädgården med mat och fika. Inbjudningarna är klara och ska bara bli postade ;)

frejaspluto
4/18/16, 2:13 PM
#3

Man kan göra efterfesten vart som helst. Det behöver inte vara i kyrkan. Men vi hade det. Jag har ett stort nätverk med människor. Vi är spontana och hur spontana är ni? Vi bestämde oss dom som står nära oss, Nära barnet, min bäste kompis är gudmor. Gudfar min mans bäste kompis . Då är det verkligen bästa kompisar som kan vara tillhands också. Vi tog bara smörgåstårta, läsk. kaffe stod kyrkan för. För att slippa diska efteråt köpte vi finare engångsartiklar till dopet, 40 personer och betalde smörgåstårta, läsk, juice. och engångsartilkar. 2.300kr.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Sparven88
4/18/16, 3:33 PM
#4

Vi bjöd de närmsta så att säga, var cirka 35 (eller vi skulle varit det. Det blev värsta snöstormen så mina 2 syskon och deras familjer kom inte, då vi bor 25 mil bort. Vi blev ungefär 20 pers.) Vi hade beställt smörgåstårta och sen vanlig tårta till kaffet. Eftersom vi inte blev så många hade vi hur mkt mat som helst över. Vi beställde det från Maxis bageri. Billigare och framför allt väldigt gott! Vi bjöd med prästen, men han hade ett annat dop att rusa iväg till. Några dagar senare när sambon och jag käkat smörgåstårta till både lunch och kvällsmat var vi rätt nöjda över att få äta något annat ;p

Intehärutandär
4/18/16, 3:43 PM
#5

Jag döpte i Juni, då sonen var 7 månader. Utomhus vid gammelgårn.Fikat hade vi i pappas trädgård. Jag gjorde en Prinsess- och en gräddtårta.Bullar, mjuk kaka och 7 sorters småbröd. Kostade inte mer än fikat. Vi var de närmaste.ca 10 st kanske.

[Thiah]
4/19/16, 5:59 AM
#6

Vi hade gemensam bröllopsfest och namngivning och i flyttningsfest hemma hos oss. Bjöd på allt möjligt i mat och drickväg. Var säkert en 35 sammanlagt. Blev ganska dyrt men då hade vi 3 fester i en.

Annons:
jackiejohn
4/19/16, 5:18 PM
#7

Vi hade dopkalaset i församlingshemmet brevid kyrkan och efter som vi haft dopet i kyrkan behövde vi inte betala något för församlingshemmet. Jag beställde prinsesstårtor från ett lokalt bageri, och sen hade vi kaffe/läsk. Ca 35 pers. men det gick inte på mer än ca 2500kr då är dopklänning medräknad i den summan. Vi köpte inga nya kläder till oss utan plockade bara sonika fram finkläder ur garderoben :) Vår präst kunde inte närvara efteråt, men vi bjöd henne.

Upp till toppen
Annons: