Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1482 ggr
[GråHäxa]
2016-04-17 15:47

Säker samsovning?

Hej

Ni som samsover med era bebisar, hur gör ni för att det skall vara så säkert som möjligt? 

Våran tjej är 10 dagar och sover mellan oss i sitt babynest. Eller jag vi försöker att ha henne i babynestet men hon vill helst sova på oss. Ibland så kan hon sova några timmar i nestet men när hon skall ammas måste jag ta upp henne och sedan vägrar hon att ligga i det igen. I natt somnade jag med henne på bröstet efter amningen, och det kändes ju inte helt säkert får jag säga. Har bullat upp med kuddar runt om så att hon inte kan falla i golvet, men jag blir ju orolig att hon skall få luftvägarna täckta när hon inte ligger på rygg i nestet. 

På dagen sover hon gärna i vagnen eller nestet men på natten är det bara på oss som gäller. Hur gör ni? Vad fungerar för era bebisar?

Annons:
Sparven88
2016-04-17 16:25
#1

Vår son sov bara på mitt bröst de första två månaderna ungefär. Ibland skulle han tvunget ligga med huvudet neråt mellan mina bröst och då fick han så klart rätt dåligt med luft, lyfte huvudet, tog ett jätteandetag och sen ner igen. Så höll han på ett tag innan han insåg att det kanske inte var så smart att ligga så.. Sambon sov på soffan ( på hans initiativ..) så vi kunde arrangera sängen efter vårt önskemål. Vi hade sonens liggdel i sängen som han sov i. Där sov han gott och tryggt :) annars bullade vi också upp med kuddar och dyl.

Ria74
2016-04-17 16:43
#2

Vi gjorde oss skyldiga till relativt osäker samsovning . Molly ville bara sova på sidan med sin filt över huvudet och med mitt täcke på sig. Jag sov ganska lätt där några månader till hon klarade att vända sig på egen hand och jag vågade slappna av lite mer.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

LiNo86
2016-04-18 02:02
#3

Vår dotter sover i sitt babynest mellan oss i sängen. Har gjort så sedan första natten, nu är hon snart 12 veckor. Ammade tidigare på natten och då somnade vi, så hon låg kvar vid bröstet de gångerna.

Litenloppa
2016-04-18 08:39
#4

Min son är drygt 2 veckor och sov de första 10 dagarna på mage på mitt bröst medan jag halvsatt i sängen. Nu har jag börjat liggamma och han somnar vid bröstet liggande på sida, när han somnat flyttar jag mig lite bakåt så han får fritt framför ansiktet. Sen ålar han sig intill mig igen iofs så jag får fysa bort hans överkropp stup i kvarten ^^ Säker samsovning är det väl inte men enda sättet att få någon vettig nattsömn får någon av oss. Sonen vägrar sova i nest eller spjälsäng på natten. Han har dock inget täcke utan bara pjamas på sig och jag sover i linne och har en filt över benen bara. Och jag sover ju väldigt lätt nu för tiden!

Litenloppa
2016-04-18 08:43
#5

Jo, Jo har spjälsängen brevid vår säng med så när jag har lagt mig med sonen drar jag den nära så kan han inte ramla ur sängen.

JossanH
2016-04-18 16:29
#6

Vi har 3 resormadrasser på golvet som familjesäng. Där sover föräldrar och 2 barn som blir 4 och 2 år i sommar. När första var liten sov hon emellan oss med huvudet i höjd med våra huvuden. Då hade jag så mycket mjölk att jag inte kunde amma i sängen utan risk för att drunkna, så då gick jag upp och ammade och hon somnade om i sängen vid våra huvuden. Andra har jag ammat i sängen och ofta minst 5 ggr per natt tills jag slutade amma vid 17 månaders ålder. Hon har alltid sovit på sidan mot mig eller med bröstet i munnen. Hade mitt täcke på mig till midjan och så hade vi en tunn ullfilt på oss tillsammans. Ibland sov jag i en uppdragen t-shirt också om det var kallt om axlarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
typjessica
2016-04-18 20:07
#7

Vi sover 2 vuxna och två barn i 1,80. Minsta 4,5 månad som sover på sidan, mage mot mage mot mig. Haha alltid sovit så och vi delar mitt täcke. Så vi kör inte säker efter regelboken utan vi kör efter det som funkar för oss.

[GråHäxa]
2016-04-19 10:41
#8

Liggdelen i sängen var bra, det testade vi natt och det kändes ändå säkert, synd att man inte har långa och flexibla bröst så att man hade kunnat amma i den där också 😃 Jag tycker att det är så läskigt att man inte är 100 % vaken när man hanterar bebisen på natten. Jag gör så konstiga saker slumrar till medan jag ammar henne och pratar tydligen något påhittat språk haha.  "bla blu ja höhö aa mm du kommer tycka de är fint blll aa hulaa ii höhö" Min man hade frågat vad jag försöker säga då hade jag blivit irriterad över att han inte fattade vad jag mena 🤔 Hjärnan har checkat ut tror jag :P

Sparven88
2016-04-19 11:04
#9

#8 haha appropå att inte veta vad man gör på nätterna.. Min sambo brukar traska i sömne på nätterna, och härom natten gnällde sonen och jag var som vanligt påbäg upp. Sambon sa :nej jag tar honom, och gick upp. Dagen efter så frågade jag sambon om han kom ihåg att han varit uppe sövt om sonen men det hade han inget som helst minne av.. 😞

Sarah
2016-04-19 12:55
#10

Har eg aldrig gjort ngt för säkerheten utom att ha henne högt upp i sängen och inga kuddar i närheten. Ändå vaknar vi ofta med henne i famnarna. Eller nu när hon far runt mycket i sömnen, med hennes huvud i magen och fötterna i ansiktet.

mollyt
2016-04-20 07:33
#11

Jag nattar dottern (1 månad) i egen säng efter sista "kvällsamningen" där hon får somna i min famn efter amningen och sedan lägger jag henne i sitt babynest i sin säng - som står intill min sida av sängen.

Sedan vaknar hon efter några timmar och då lyfter jag över henne till mig och liggammar. Om jag är vaken så har jag burit tillbaka henne till sin säng, men ofta så somnar jag. Så då ligger jag ut mot kanten av sängen och dottern ligger in mot mitten. Min man har problem med ryggen så han går ofta in där halvvägs genom natten in i gästrummet och sover i gästsängen som är mycket hårdare än vår vanliga säng så då ligger dottern och jag själv i dubbelsängen. Jag har alltid henne in mot mitten och så flyttar jag sida om henne beroende på vilket bröst hon ammar. 

Både dottern och jag är väldigt varma, brukar sova mage-mot-mage och hon får dela mitt lakan (sover inte med täcke för jag är för varm!). Ibland har dottern fått sova med egen tunn filt istället för mitt lakan men då upplever jag att hon blir för varm.

Min man och jag har tidigare sovit med katterna i sängen de senaste 5 åren, så vi vill tro att  i är ganska vana med att inte "rulla över" någon i sängen. Nu får katterna inte vara i sovrummet längre, men jag är inte orolig för att jag skulle rulla över dottern. Jag vaknar av att hon bara byter andningsläge beroende på sömncykel så nej, känns osannolikt att jag skulle kunna lägga mig på henne. Skulle dock aldrig ha henne i sängen med oss om någon av oss skulle ha druckit alkohol!

Upp till toppen
Annons: