Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1327 ggr
Zyperior
2016-04-17 09:54

Dotter kräktes inatt, råd?

Min dotter kräktes inatt, ganska rejält, vid ett tillfälle. Hon är 4 år.

Hon visar inga andra sjukdomssymptom. Hon va lite hängig och trött i fredags och hade lite feber. Men på lördagsmorgonen och under dagen va hon frisk som en nötkärna. Iaf som jag märkte. Hon åt dock inte jättebra under dagen. Sen som sagt på natten till idag så kräktes hon ner sig själv. Det blev till att hoppa in i duschen och byta sängkläder. Hon fick dricka vatten och sen somna om. Hon har inte kräkts något mer sen dess. Hon har ingen diarré.

Ska jag vara orolig för magsjuka, (känns som det borde vara mer frekvent och med fler symptom)?
Kan det vara allergi eller matförgiftning?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Ria74
2016-04-17 10:15
#1

Dottern kräktes också ungefär likadant för nån vecka sedan. Jag visste inte heller om det var magsjuka eller något annat.

Fick sen reda på att flera barn på förskolan haft det likadant så jag antar det var någon form av magsjuka fast det var så lindrigt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

frejaspluto
2016-04-17 10:17
#2

Vad har ni gjort under helgen eller innan? Får ni bra info från förskolan om det är mkt magsjuka och annat? Var ni Ute på vift? Det är mkt feber och försyldningsäsong nu, alltid våren som skiftar på väderleken innan det verkligen stabiliserar sig. Allt påverkar ju varmt och kallt. Vårt dagis är dom duktiga på sätta ut info på en gång så man kan vara mer beredd.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Zyperior
2016-04-17 11:06
#3

Vi va ute och reste lite lokalt här där jag bor. Va hemma hos mina farföräldrar, som visserligen hade maginfluensa för 1,5 vecka sedan. Men influensa hade ju varit betydligt tydligare symptommässigt.

Men eftersom hon kräktes inatt, kan jag ta henne till dagis imorgon? (Hon är som sagt symptomfri nu) Har viktiga möten på jobbet imorn, men vill såklart inte riskera något utbrott eller så.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Lottie57
2016-04-17 11:28
#4

Hej!  När små barn kräks kan det bero på så mycket men det är alltid allmäntillståndet som gäller. De ska orka med en aktiv dag på förskolan,ha barnet ätit bra hemma och när barnet har kräks är rekommendationen att vara hemma 48 timmar efter kräkningen.

frejaspluto
2016-04-17 12:14
#5

Hihi, ahhaa, dina farföräldrar , haha, kanske det där det kommer ifrån! Det är ju då himla viktigt och städa efter magsjuka. När min dotter var magsjuk i den åldern vädrade jag tätt mkt och dammsög torka golv, möbler dör hon va mest. Lego och bollhav är den värsta fienden tycker jag. Alla stoppar i munnen leksaker,! Jag la alltid lego. Diskmaskinen en smart grej! När min dotter började på dagis så berättade hon att dom rengör mkt för småbarnen . Sen dess gör jag det med även idag. Hon är skapar, bygger tjej, kreativ! 😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Zyperior
2016-04-21 22:05
#6

Vi stannade hemma under veckan och hon va trött och hängig på måndagen samt åt ingenting. När jag fick i henne en yoghurt på kvällen kom den upp igen.
Sen på tisdagen va allt kanon igen. Pigg och kry och började äta lite smått igen. Samma på onsdagen. Så det gick 48 timmar från sista symptomet och hon va tillbaks på dagis idag. Inga problem rapporterades och hon hade ätit bra också tydligen.

Jag kommer hem, lagar fiskpinnar och potatis med broccoli och majs till. Hon äter 1,5 fiskpinne och 3 broccolibitar. Hon va väldigt hungrig när maten va klar ska tilläggas. Sen får jag påpeka för henne att hon måste försöka äta mer. Hon tar lite potatismos, men kommer av sig, så jag säger att hon måste äta två gafflar potatis och lite majs innan hon får den glass till efterrätt jag lovat henne. Efter första gaffeln kommer allt upp igen i två omgångar. Hon är frisk i övrigt, pigg, ingen diarré, ingen feber.

Har lite dåligt samvete att jag försökte "tvinga" henne att äta det sista innan hon kräktes, men vill trots allt bara få henne att börja äta ordentligt igen efter de dagar hon ätit väldigt lite när hon va sjuk.

Ringde 1177 och de sa att det kunde va efterdyningar efter "magsjukan", men det lät ganska luddigt tycker jag. Kan det stämma? Är hennes mage känslig efter att hon haft magsjuka utan att hon är utsatt för bakterier/virus?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Thiah]
2016-04-22 05:04
#7

Jag är själv känslig nästan en vecka efteråt. Så jag äter mest youghurt och dylikt ganska länge efteråt.

Upp till toppen
Annons: