Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 697 ggr
Soleii
4/16/16, 6:04 PM

Tjej som vägrar ryggläge + sovtips

Hej! Jag behöver lite tips och råd om min 3,5 månaders bebis :) 1) lilltjejen har fått smak på att sitta, antingen i babysittern eller med oss hållande henne. Så fort jag lägger henne på rygg för golv/gymtid så börjar hon liksom göra situps, vill upp och blir missnöjd. Korta stunder går bra om man har tur. Det oroar mig lite eftersom jag tänker att det är viktigt att hon ligger på rygg och tränar på att tex vända sig. Hur ska jag få henne nöjd på rygg igen? Magen funkar en stund, i påskas började hon rulla från magläge men gör inte det nu längre. 2) sedan 1,5 månad tillbaka sover hon hela nätter, mellan just nu ca 21.45 till ca 7.00. Innan lade vi henne vid 22.30 men nu försöker vi skjuta bak tiden så att hon ska somna tidigare så att vi också kan vila lite på kvällen. Vill dock inte att hon ska vakna så fasligt mycket tidigare. Tips och råd på hur vi kan fortsätta? Hur har era barn sovit i den åldern? Hon flaskmatas :) vill ju sedan i förlängningen att hon sover färre men längre sovpass på dagen, nu sover hon efter 1,5-2 timmars vakentid efterso hon blir trött och gnällig annars, och då sover hon oftast 30-40 min men ibland upp till 1-1,5 timme. Många korta sovpass med andra ord :) när börjar de kunna vara vakna längre? Stort tack!

Annons:
Sarah
4/16/16, 8:32 PM
#1

Elva har inte frivilligt legat på rygg sen hon lärde sig vända. Är bara att acceptera :)

[TanatosNyx]
4/16/16, 9:44 PM
#2

Lyssna på bebis, tvångsträning gör ingen glad.

jag försökte inte störa eller lägga mig i några sovrutiner innan det närmade sig 1 års ålder. Nu går det att ruta in honom på ett helt annat vis.

Soleii
4/16/16, 10:22 PM
#3

#1 och #2 Haha, ok :) men är det inte risk att ryggen blir skadad om hon vill vara sittandes när hon är såhär liten? Såklart tvingar jag inte henne att ligga där om hon inte vill, men jag önskar att hon kunde vara nöjd så på något sätt :) Verkar så olika detta med sömn och rutiner för alla. Vi har har kört en nattningsrutin efter hennes mönster sedan hon var 1 månad, men mest för vår egen skull för att markera att nu är det nedvarvning och natt, härefter händer inga kul grejer :) hon brukar ha aktiv period vid 20-21 på kvällen så då brukade det iaf inte vara lönt stt ens försöka somna henne 😉

Sarah
4/16/16, 10:57 PM
#4

Elva har alltid sagt till när hon blivit trött i ryggen när hon suttit. De måste ju få träna. Hon satt själv från 5 månader men jag kommer inte ihåg när hon började kämpa. Hon var med på restauranger när hon var drygt 4 månader och då trivdes hon bra i barnstol kortare stunder. Vi styr inte heller sömnen. Det enda är att jag kan hålla henne vaken lite längre de kvällar killen jobbar. Jag måste till stallet någon gång mellan 19 och 20 och då är det bekvämt om hon sover… Ofta börjar hon bli trött runt 18 och då drar jag gärna på det lite. Kvällarna är dock omöjliga att styra och att få henne att somna innan hon är jättetrött är lika omöjligt. Just nu lever hon rövare i sängen bredvid mig. Hon är jättetrött men inte redo, då kastar hon sig, står på huvudet, klättrar på mig osv. Låter henne bara hållas tills hon lugnar ner sig. Brukar vara runt 23 :p liksom ingen idé att ha någon lugn och sansad läggning nu. Ja se där, nu däckade hon :)

JossanH
4/17/16, 10:02 AM
#5

Vi har följt barnets behov helt när dom varit så små. Inte alls försökt styra sömnen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

frejaspluto
4/17/16, 10:43 AM
#6

Min dotter har varit vaken tjej sen hon föddes. Alert och sover.. Hon låg på Sidan sen hon föddes , lät henne vara. Sidobarn. Och A barn Kalkade BB personalen. Runt 1.5-20 månader slutade nästan hon sova på dagarna den övergången var inte kul! Trött liten dam ! Sen sommartiden och vintertiden kommer och går ännu värre. När det var sovdags. Väck henne tidigare och lägg henne vid den tiden som ni kanske kan planera in i schemat. Även om ni kanske inte går sömn men det är vört och prova. ✨✨

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Upp till toppen
Annons: