Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 761 ggr
[postmortum91]
4/11/16, 3:30 PM

Hur har ni gjort?

Jag har världens otur :P Nu är jag sjuk istället med 40 graders feber. Dessutom har Clara haft en tuff dag då hon krävt uppmärksamhet ständigt. Sambon provjobbar i ett halvår och det ser lovande ut för en fast tjänst på 100%. Han har kämpat för det i 7 år så det är verkligen en klump som kommer släppa. Nu till frågan, kan man be sambon stanna hemma från jobbet för att jag är väldigt sjuk och behöver hjälp? Vad hade ni gjort?

Annons:
Sindri
4/11/16, 3:33 PM
#1

Om det är hans drömjobb så får man hoppas att det är en vettig arbetsgivare och då är en VAB-dag inget problem.
Så kommer det att bli då och då under åren. En dag med stöd kan göra underverk för dig. Sömn är ett bra sätt att tillfriskna på.

Ria74
4/11/16, 3:41 PM
#2

Känner du att du inte alls orkar och ingen annan kan ställa upp och hjälpa till någon timme så är det självklart att din sambo får stanna hemma.

Jag har snart provjobbat i 6 månader och hoppas på att få fast i nästa månad, men har inte vågat stanna hemma för sjukt barn eftersom detta är ett jobb jag absolut vill ha. Hade jag varit sjuk själv hade det ju såklart varit en annan sak.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

LoAEmma
4/12/16, 8:15 PM
#3

Ja absolut! Som jag förstår det så får han ta ut föräldrapenning eller nåt när du är för sjuk för att ta hand om barnet. Vad säger han själv?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

fluffis
4/13/16, 3:42 PM
#4

40 grader, oj! Själv ligger jag däckad och börjar yra vid 38,5-39 grader 🙂 Hade absolut inte varit kapabel till att ta hand om ett barn då.

Någon VAB kan man inte ta ut när bebis är så liten. Tror det är from åtta månader som man kan göra det. Det man får göra är att man kan sjukskriva sig hos försäkringskassan och så kan den andra vårdnadshavaren ta ut föräldraledighet istället. Om din sambo kan eller vill ta ut föräldraledighet, med tanke på hans jobbsituation, är något som bara ni/han kan svara på.

Såg förresten att detta var två dagar sedan. Hoppas du mår bättre nu!

Upp till toppen
Annons: