Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1177 ggr
[postmortum91]
4/5/16, 8:30 PM

Rapa VS sova

Om min dotter 3 dagar i sträck har kolik från 6 på morgonen till 11 på kvällen, ska jag då väcka henne om hon lyckas somna ordentligt under Amning? Jag gjorde det förut men vet helt ärligt inte om det var bäst. Kolik förstör ju hennes sömn, därför försöker man lindra det genom bl.a att rapa henne, men att väcka henne för att kunna rapa henne för att kunna eventuellt kanske kunna lindra besvären något känns ju tveksamt. Nu efter att hon rapat vaknade hon ju till och började skrika direkt igen och har inte kunnat somna om. Vad tycker ni? Rapa eller sova?

Annons:
Ria74
4/5/16, 8:34 PM
#1

Dottern hade kolik. Vi rapade oftast mitt i matningen när set var risk att hon skulle somna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

LoAEmma
4/5/16, 9:16 PM
#2

Har hon väl somnat skulle jag nog inte väcka…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Intehärutandär
4/5/16, 9:52 PM
#3

Om hon inte rapar, så finns risk att det finns överflödig mjölk i halsen som hon kvävs av. Därför är rapning så viktigt.

[TanatosNyx]
4/5/16, 11:16 PM
#4

Vi rapade alltid i början, men ju större han har blivit desto mer har vi rapat på signal. Numera söver vi ofta genom att ha honom över axeln, 2 flugor i en smäll.

OlgaMaria
4/6/16, 9:32 AM
#5

Ofta kan man lägga upp på axeln direkt efter Amning och låta dem somna där - ofta kommer det en rap då om man håller dem upprätt en stund, även om de inte är riktigt vakna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LoAEmma
4/6/16, 12:37 PM
#6

Men va kan dom dö om man inte rapar dem också???

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
Intehärutandär
4/6/16, 12:54 PM
#7

#6 Risken finns alltid. En bäbis kan få i sig mer än den behöver. Då ligger den mjölken kvar i strupen. Överflödet brukar komma upp med rapning.

LoAEmma
4/6/16, 1:03 PM
#8

Ok min kräks hela tiden så knappast nån fara :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Intehärutandär
4/6/16, 1:27 PM
#9

#8 Knappast skulle jag inte säga. Men kanske ingen fara.

[TanatosNyx]
4/6/16, 1:48 PM
#10

Nu har jag inte läst någon källa på detta men med egen erfarenhet behöver man passa de minsta/nyfödda bebisarna iallafall. Vi rapade noga tills alvin kunde röra huvudet någorlunda och vända sig mot sidan, sedan fick han sova ostört när vi hade liggammat. Han knorrade och bökade hemskt om han behövde rapa. Han var också en riktig kräkbebis, tyvärr kan jag intyga att det inte är en fördel.

mollyt
4/6/16, 2:22 PM
#11

Kanske rapa sådär mot slutet och sedan låta dottern somna vid bröstet? Jag har förstått att många barn tycker att det är tryggt att ligga sådär intill mamma. För jag förstår att du vill låta henne sova när hon väl somnar …

Pontiac57
4/6/16, 8:25 PM
#12

Det dom sa till mig på neo va att det va viktigt att rapa och ffa om man gav ersättning (varför vet jag inte) men eftersom jag har en riktig kräkbebis så fick jag även rådet att rapa ofta. När vi har rapat ofta så har han kunnat somna vid bröstet och fått mycket mindre magknip :)

LoAEmma
4/6/16, 8:50 PM
#13

Min väninnas bebis har dom rapat typ tio gånger på ett år bara, så det där är så olika med olika barn men vid kolikisar är det bara att rapa mycket!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
mollyt
4/7/16, 8:09 AM
#14

På BB-hotellet sa de åt oss att det inte var så viktigt att rapa henne om hon inte fick ont i magen och vaknade strax efter. Utan då sa de att om hon somnat så kunde hon få sova vidare, att vi inte behövde väcka henne för att rapa. Känns ju inte så bra att de säger tvärt om många andra? Jag rapar henne inte alltid, på nätterna låter jag henne gärna ligga uppe på bröstet/axeln när jag sitter upp. För att se att det inte kommer kräk. Men hon rapar väldigt sällan, kanske bara någon enstaka rap men absolut inte varje gång vi försöker rapa henne. 

Å andra sidan verkar hon inte ha problem med gaser eller så, hon är sällan ledsen och verkar inte ha ont i magen. Så då ska det snarare "rapas" för att hindra kräkning?

soundtrack
4/7/16, 8:50 AM
#15

#14 vi fick också info av BB att man inte behöver rapa på rutin. Vi rapade bara när hon signalerade att det behövdes, vilket var sällan.

[WickedAlly]
4/8/16, 9:07 AM
#16

Till oss sa de aldrig något om att rapa, hm. Wille hade höftskena och var därför svårrapad, med enormt mycket magknip/kolik som följd. David rapade jag typ hela tiden, hehe, ville inte ha det sådär igen. Men sen fick han magknip ändå..

teezan
4/8/16, 10:47 AM
#17

Rapade typ aldrig Idun, fick ingen information om att det kunde vara farligt att inte göra det  (var orolig som det var då vi samsov så var kanske tur på ett sätt…). Hon hostade om hon somnade med något i halsen. Vet att de sa att man kunde rapa efter måltiden om de verkade ha ont i magen men Idun verkade inte ha problem med det & jag ville inte heller väcka om hon somnat.

Zelmabus
4/10/16, 11:08 PM
#18

Det är först denna vecka som My har rapat, innan har hon aldrig gjort det, inte ens på BB när barnsköterskorna försökte . Visste inte att det var viktigt

Upp till toppen
Annons: