Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 884 ggr
Sparven88
2016-04-04 11:20

Föräldrapenning

Hej! Började diskutera föräldrapenning med en kompis häromdagen varpå hon frågade om jag plockat ut mina lägstanivådagar tillsammans med sgi-dagarna nu när jag är hemma mammaledig. Hon menade att de är dagar man aldrig blir färdig till att plocka ut när man sen väl börjat jobba. Vad har ni för erfarenhet ang detta?

Annons:
Ria74
2016-04-04 13:08
#1

Jag använde lägstanivådagar när jag inskolade på förskolan. Första 180 dagarna måste man väl ta sgi-dagar eller är jag helt ute och cyklar?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sparven88
2016-04-04 13:12
#2

Nej du har helt rätt, men där efter kan man ju plocka Längstanivådagar. :) Ja det är ju ett alternativ i och för sig. =)

Ria74
2016-04-04 14:22
#3

Jag var arbetslös när dottern föddes så det var extra viktigt för mig att skydda sgi. Brukade blanda sgidagar med lägstanivådagar från dottern fyllde 1 år :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

soundtrack
2016-04-04 16:02
#4

Jag använder lägsta dagarna till att vara f-ledig på 20% från jobbet just nu (tar ut 1 dag/v). Jag planerar dessutom att använda dom till att ta ledigt över julen tex. Min sambo kommer utöver sin semester vara f-ledig i sommar och kommer använda en del av lägsta dagarna då. Man har ju tills barnet är 12 på sig att ta ut dom, så jag känner mig rätt säker på att dom kommer gå åt.

Sarah
2016-04-04 16:40
#5

Vi sparar de dagarna till efter hon fyller ett. Då måste man ta ut 5 dagar i veckan för att behålla sgi. Vi har klarat oss på inte ta ut fullt hittills, så vi fyller ut till 5 dagar i veckan, med de dagarna sen.

OlgaMaria
2016-04-05 18:41
#6

Man kan blanda sgi och lägsta-nivå som man vill. 

För vår del måste vi ta ut föräldradagarna innan barnen slutat första klass, men för barn födda efter 2014 får man ta ut dem innan barnen blir 12.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: