Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 858 ggr
[postmortum91]
2016-03-29 23:03

Hjälp - vad är fel?

Min dotter på fem veckor har idag haft en dålig dag och jag vet inte varför. Hon vaknade vid 4 på natten och höll mig vaken fram till 10 på förmiddagen (inte jätteovanligt). Sedan sov hon som hon brukar fram till 14.30 sedan dess har hon inte sovit alls. Hon somnade precis och jag ligger med hjärtat i halsgropen varje gång hon gör ljud för jag är skiträdd för att hon ska vakna. Under dagen har hon skrikit och gnällt HELA tiden. Enda gångerna hon är tyst är när hon ligger på skötbordet, när jag håller henne i famnen ich gungar upp och ner eller när hon får ligga med bröstet i munnen. Hon har aldrig varit så här krävande förut. Så fort jag fått henne att somna i famnen och jag efter 5-10 min lagt ner henne så vaknar hon och skrikee. Varje gång jag ammat henne tills hon somnat och jag sakta försöker resa mig så vaknar hon till och skriker. Dessa problem brukar jag aldrig ha annars, inte så här mycket. Hon har ju inte sovit sedan 14.30. Har hon magknip? Hon verkar ju inte ha det varje gång jag lägger henne på skötbordet. Vad är felet?

Annons:
tlover
2016-03-29 23:08
#1

Jag skulle gissa på magont. Har du gått barnmassage? Kanske ska du testa att massera magen isåfall (när hon är vaken länge nästa gång såklart).

l'm back

Hoseok
2016-03-29 23:09
#2

Försök se om hon verkar ha ont någonstans först och främst.
Sen ring sjukvårdsupplysningen istället, de kommer ha betydligt bättre svar än vi som är här. :) Hoppas det löser sig.

[TanatosNyx]
2016-03-29 23:32
#3

Välkommen till första redigt jobbiga utvecklingsfasen :) Visst kan det vara magknip mm, det ska man så klart utreda först. Men kring 5-6 veckor kommer första rejäla utvecklingssprånget, och nu måste bebisen aktivt säkra mammas mjölkproduktion, det gör bebisar genom att snutta som tokar och vara väldigt missnöjda. Överlevnadsinstinkt, försvinner tutten kan man svälta ihjäl.

Kolla appen wonderweeks så ser du utvecklingssprången där när dom är, och vad din bebis utvecklar för färdigheter. :)

PerhapsimAnna
2016-03-30 12:55
#4

Jag tänkte också tipsa om wonderweeks, den är toppen! Våran dotter var likadan och är likadan när hon håller på att utveckla nya förmågor. Hon kan bra vaken jättelänge och vara jätteledsen flera dagar o sen vaknar hon en dag och kan oftast visa någon ny förmåga. Hon har än så länge haft 3 sånna faser där hon är extremt ledsen och aldrig nöjd, inte ens vid tutten och ju nu så bor hon vid mina tuttar och ända sättet att natta är att liggamma eller promenera med henne i bärsjalen, alltså närhet närhet närhet. Jag vill också minnas att hon hade en del magont då också så vi fick hjälpa henne ett par gånger om dagen att få ut den värsta luften så hon kunde slappna av :)

fluffis
2016-03-30 15:23
#5

Jag vill även tipsa om appen gravidkalender och babyapp som handlar om utvecklingssteg. Den har hjälpt oss mycket. Jag minns de tre första månaderna som en enda lång period av tröstande och tröstande (men riktigt så illa var det det nog egentligen inte:)). Jag tyckte det var extremt jobbigt men sen jag slutade leta fel och började acceptera läget så kändes det bättre.

Pontiac57
2016-03-30 16:32
#6

Såna dagar kommer ibland. Min kille ville konstant ligga vid bröstet och inte sova. prova massera magen och cykla med benen så brukar det kunna ge med sig lite om det är magknip. Vi började även ge 1 tesked rapsolja dagligen vid ca 4-5 v ålder och det hjälpte mycket :)

Annons:
sunflower185
2016-03-30 17:05
#7

Åh, vår tjej var också sådär vid 5-6 v åldern, skitjobbigt! Det kan ju hända hon har magont, men som andra nämnt så kommer den första jobbiga fasen runt de veckorna..

LoAEmma
2016-03-30 18:49
#8

Vilket datum är hon född?

Min lilla tjej är född 20 februari och vi upplever en skillnad på henne nu, vill bara sova nära, äta mycket mer (flaska) och mer ögonkontakt, nåt leende har vi anat också. 
Men hon är ju född några veckor för tidigt så enligt Wonder weeks så är hon inte där än, hennes hjärnas utveckling är bara på andra födelseveckan liksom…så jag vet inte?!
Men hon "klarade" enmånadskollen hos doktorn iallafall.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

soundtrack
2016-03-30 19:02
#9

#8 det där med att man ska gå på BF-datumet verkar inte alltid stämma. Min dotter följde WW ganska exakt utifrån sitt födelsedatum, som var 2 v efter BF.

LoAEmma
2016-03-30 19:08
#10

Ska man då hellre ange datumet då hon faktiskt är född tro…?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

soundtrack
2016-03-30 19:11
#11

Du kan ju prova, på oss stämde det som sagt :) sen vet jag inte om det är skillnad på prematur och barn som är födda efter BF.

[TanatosNyx]
2016-03-30 19:11
#12

I början stämde inte ww för oss heller, men nu gör det de till punkt och pricka (korrigerad ålder)

LoAEmma
2016-03-30 20:32
#13

Tanatos, angav du beräknad eller faktisk födsel?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
2016-03-30 20:54
#14

beräknad/korrigerad. Hade faktisk först i början, men det blev helt fel efter ett tag, då läste jag att man visst skulle skriva korrigerat på prematurer :)

[postmortum91]
2016-03-30 21:58
#15

Skönt att jag inte är ensam :P
Då är det säkert en utvecklingsperiod då :)
Hon har varit lite lättare idag, men det är fortfarande krävande i jämförelse med innan. dock har hon börjat sova 4 timmars period på natten, vilket är najs :)

#8 hon är född 22 februari och är 2 veckor för tidig.

LoAEmma
2016-04-01 12:23
#16

#15 Min tjej kom 20 februari och var också tidig!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: