Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 811 ggr
tlover
3/23/16, 8:25 AM

Hur fixar man barnvakt?

Hej

Jag och min man ska eventuellt flytta långt bort från alla i familjen och vänner i några år pga studier. Vi vill däremot fortfarande ha möjlighet till barnfri tid för oss själva men som det är nu så är det mor/far föräldrar som är barnvakt så vi vet inte hur man skaffar en barnvakt som inte hör till familjen.

Hur hittar man en barnvakt på ett ställe där man inte känner nån? (jag vet bara om en vän från iFokus som bor i området men vi har aldrig träffats IRL).

Sen när man väl hittar nån, hur kan man lite på personer som man inte/knappt känner med det viktigaste man har?

l'm back

Annons:
Sindri
3/23/16, 9:02 AM
#1

Kommer ni inte har barnet på förskola? Där kan man få ett bra nätverk att söka barnvakt, prata med andra föräldrar, personal mm.
Annars kanske det finns en öppen förskola där man kan göra samma sak.

Idrottsförening där man kan söka kontakt med ungdomar. Man måste givetvis ta referenser, träffa den tilltänkta barnvakten och se hur hon/han interagerar med barnet.

Har ni jättetur bor något annat barn i passande ålder i närheten och ni kan byta med varandra, låta barnen sova över hos varandra när ni t ex vill gå ut en kväll.

Hur det funkar eller inte beror ju också på lite hur gammalt barnet är.
Men det kan nog ta ett tag innan ni hittar någon som funkar perfekt, och hur orolig man är beror ju också lite på en själv och på barnet.

Jag tycker det var väldigt svårt att hitta barnvakt när våra barn var små, och inte släkten kunde.
Det var några tuffa år, vi fick ibland gå bort själva, men idag tycker jag väl inte att det var så farligt. Man har gott om tid på sig när barnen klarar sig själva.

Denna kommentar har tagits bort.
Intehärutandär
3/23/16, 10:47 AM
#3

Dagis är bra som skrivet. Sedan vet jag att det ska finnas sidor som heter barnvakt.se eller något liknande. Hur det fungerar där vet jag inte. Ska finnas något för grannar med - och det är ju också en praktisk lösning.

Sagolikt
3/24/16, 10:45 PM
#4

Barnvakstjänster går att köpa genom olika företag, typ Veteranpoolen och Hemfrid.

JossanH
3/25/16, 8:47 AM
#5

Ja det där låter svårt. Väljer ni bort förskola så tycker jag tipset om öppen förskola låter jättebra. Där får man se hur föräldrarna är med sina egna barn och då skulle jag ha lättare att lita på någon. Själv bor vi nära både morbröder och fastrar till våra barn men träffar dom inte tillräckligt mycket för att lämna barnen där. Med äldsta skulle det gå men inte yngsta som kräver en god, etablerad relation för att komma över sin blyghet i början. Lämnar aldrig ett ledset barn. Jag vet några föräldrar från öppna förskolan som jag skulle kunna lämna mina barn hos, men också flera stycken som jag inte skulle vilja lämna barnen hos.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
3/25/16, 9:03 AM
#6

Vi kommer att ha dottern på förskolan så det blir väl där vi kollar i första hand, tyvärr så är jag dålig på det sociala och det blir antagligen jag som kommer att hämta och lämna men vi får väl lösa det på något sätt. Jag önskar däremot att vi skulle kunna veta säkert innan vi flyttar.

l'm back

Annons:
LoAEmma
3/25/16, 5:08 PM
#7

# 4 hade ju bra förslag :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: