Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1705 ggr
probiotica
2016-03-21 19:38

Nattning

Vi har efter 3 mån kommit på hur vi ska natta vår lilla son. Ja iaf de som funkar. Jag el sambon lägger honom i vår säng. Han gormar för fullt när detta sker allt från 5 min till en timme. Men sen ger han sig och somnar. Vi jobbar på att sätta babyvakten och sedan gå ur rummet då han har somnat men vi har inte vågat de än.

De som jag tycker är jätte jobbigt är då han skriker och är så ledsen. Jag vet ju att han tillslut somnar men mammahjärtat svämmar över.

Jag hade en tuff start med havandeskaps förgiftning, igångsättning, skit med amningen. En son som var vaken dygnet runt. Så jag är rätt skör och jag tror de är därför jag mår så dåligt då han skriker vid läggning. Jag undrar bara om hans gormande kommer att sluta=(

Hur gör ni då ni nattar era småttingar? sover de i egen säng? Hur gör ni vi själva läggningen?

Annons:
[WickedAlly]
2016-03-21 20:01
#1

Vår yngsta är sju månader och han somnar när han är trött i soffan. Ammar honom till sömns. Sen tar jag med honom till vår säng när jag själv ska sova. Jag tycker inte att det känns värt att de ska skrika sig till sömns. Skriker de är det mest troligt något annat de vill ha först. Han kanske vill vara i famnen istället? Små barn har ju stort närhetsbehov. Och att försöka ha rutiner med så små är sällan någon idé, de ändrar sig från en dag till en annan. Man kämpar för det mesta bara i onödan med trötta föräldrar och ledsen bebis som resultat.

JossanH
2016-03-21 21:35
#2

När dom varit så små har de alltid varit med oss i soffan/sängen och somnat på/bredvid oss när de varit trötta och själva velat somna. Jag skulle aldrig kunna låta dom skrika när dom är så små, utan försöker tillgodose så att bebis inte skriker utan är nöjd. Oftast handlar det om att bebisen vill somna i famnen och tryggheten. Jag mår dåligt i hela kroppen när bebisar skriker. Det är helt normalt och en känsla man SKA känna. Det har naturen fixat åt oss för vår överlevnad. För att vi inte ska lämna våra barn gråtandes utan se till att de får sina behov tillgodosedda 😊 så det är egentligen bara bra att du känner så. Ni kommer alla känna er mer tillfreds om ni hittar en nattningsrutin som inte innebär att bebis gråter och du mår dåligt över det. Mina barn har sovit med oss i soffan upp till typ 6 mån- 1 år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sisela
2016-03-21 22:00
#3

Vi gör också som 1 och 2. Hon somnar när hon är trött. Oftast efter en Amning omkring kl 20. Så får hon ligga på soffan med sitt täcke. Ibland lägger vi in henne i hennes säng. Vi har bara en tvåa så inget problem att höra om hon vaknar. Hon brukar vilja ammas lagom till att vi går och lägger oss. Jag har aldrig nattat henne, alltså försökt få henne att sova när jag tycker det passar. Hon är 3,5 mån.

Intehärutandär
2016-03-21 22:09
#4

Min sov med mig till han var 5 år. Från start så läste vi sagor, sjöng och lyssnade på kassettbands-sagor. Han somnade tryggt i min famn på 5-10 min. Kolsvart skulle det vara med. 

Läste nog sista sagan för honom då han var 10-11 år, då han ville läsa själv. Har aldrig haft bekymmer. Han har varit duktig på att gå i sömnen var och varannan natt, men då har jag bara lett in honom i sängen igen. Nu är han 17 år och går i sömnen varje natt - in på toaletten för nattkiss. Vi kan ha samtal då, men det minns han aldrig. 😃

Sarah
2016-03-21 22:17
#5

Inget skrika till sömns här heller. Skulle hon vara ledsen så gör vi oftast ngt annat ett tag, eller så bär vi och tröstar. Låter henne inte gråta utan kroppskontakt. När hon börjar bli trött går hon och jag och lägger oss tillsammans, i vår säng. Vill jag vara uppe längre så väntar jag tills hon somnat. Ofta ligger en av katterna bredvid henne då. Hon kan knorva runt en del, men oftast är det jättebus tills hon däckar numer. Läggningen har varierat, ibland har det varit perioder då vi kunnat läsa lite, ibland har det varit mycket bökande när hon halvsovit, ibland mycket gråt och då bar vi istället. Men alltid är det kroppskontakten som varit viktigast. Och mat, mat är viktigt vid läggningen :p Det är väl de två sakerna som är rutinen, mat och kroppskontakt.

Destany
2016-03-21 22:18
#6

När sonen var liten så vaggade vi honom till sömns i famnen o sen la ner honom. Sen hade han en period då han bara somnade i vagnen. Har aldrig låtit honom skrika sig till sömns då blir nattningen bara negativ för barnet. Har aldrig haft problem med sonen när han ska sova under dessa 3 åren han levt . Vet en som låtit sina barn skrika sig till sömns o hon har haft ett helvete varje läggning i 5 år

Annons:
Pontiac57
2016-03-21 23:11
#7

Vi går alltid och lägger oss samma tid, för oss har det funkat. Vi matar, byter blöja ich kläder och lägger honom i hans säng. Då sätter vi på vaggvisa, håller hand och pussar på honom. Så han somnar alltid i sin säng inom 5 minuter och han är snart 3 månader. För oss funkade det inte att vagga/mysa/mata tills sömns för han vaknar så fort man lägger ner honom

PerhapsimAnna
2016-03-21 23:42
#8

Vi har fått in en väldigt bra nattningsrutin sedan vi införskaffade en ergonomisk bärsele (Tula). Runt 18-19 matar jag rejält, vi låter henne ligga i babygymmet( en lite stund på mage o en liten stund på rygg) sen byter vi blöja och tar på pyjamas och så får hon en sista slurk mjölk och sedan sätter vi henne i tulan hos sambon och då somnar hon på 5 minuter, där sover hon ca en halvtimma sedan lägger vi ner henne i egen säng där hon ligger i babynestet med ett tunt täcke i ett kolsvart, lagom svalt rum (vårat sovrum) och sedan sover hon 7-9 timmar i egen säng. Detta har fungerat väldigt bra i drygt 2veckor, hon är snart 11 veckor. Innan gjorde vi typ samma men bar runt henne i famnen ist men då blev hon störd av vaggandet när hon väl somnade så det fungerade inte så bra för oss.

[WickedAlly]
2016-03-22 07:45
#9

#7 Nä, alltså det är ju jättebra att det funkar för er, det är ju så skönt när man hittar sin grej. Det folk reagerar på är nog inte att bebisen inte vaggas utan att han är ledsen, och det verkar ju inte er bebis vara och har förhoppningsvis inte varit i början när ni införde rutinen heller :) En bebis som bara får ligga och gråta sig till sömns ger snart upp försöken att få kontakt och sina behov tillgodosedda, man kan tycka att bebisen vant sig vid vanorna medan det i själva verket är så att bebisen inte orkar skrika för ingen hjälper ändå. Nu säger jag inte att ts gör så, bara allmänt liksom.

Pontiac57
2016-03-22 12:33
#10

#9 det håller jag med dej helt och hållet om, ville bara beskriva ett alternativt sätt :)

LoAEmma
2016-03-22 17:06
#11

#8 Sover hon utan nån nattmatning då alltså? Låter som himmelriket! :D

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

PerhapsimAnna
2016-03-22 22:05
#12

#11 Ja precis! Det är som att någon trycker på offknappen runt 19-20 på kvällen och sen vaknar hon 7-10 timmar senare för mat och blöjbyte och sedan brukar hon sova 3 timmar till efter matningen så jag är väldigt lyckligt lottad. Det kom av sig själv som en blixt från klar himmel. Nu har jag jinxat det så många gånger så det kommer säkert komma o bita mig i rumpan snart :P

sunflower185
2016-03-23 09:17
#13

Vår dotter var också väldigt skrikig av sig på kvällarna de första tre månaderna, alltid vid läggning. Var ett helvete rent ut sagt, kände mig som världens sämsta mamma. Kändes som att ingenting fungerade, hon grät fast man höll henne i famnen, på bröstet, försökte sjunga för henne, vyssja…. Kunde hålla på ca 15min till en timme…

Men plötsligt slutade det, vid ca 3 mån,  och nu är hon betydligt gladare vid läggning. Dock bökar hon runt en hel del (är ca 5,5 mån nu) och det tar en stund innan hon somnar. Ibland får man plocka upp henne och gå med henne i famnen ca 10-15 min innan man lägger ner henne igen och då somnar hon rätt fort. Men hon  är en sån filur som inte har tid att sova för tillfället ;)

Annons:
sunflower185
2016-03-23 09:26
#14

Kan ju också tillägga att dottern sover i egen säng, men den senaste veckan har jag lagt henne och sova i vår säng på dagarna eftersom hon varit lite orolig (nån fas som hon går igenom kanske??) och i vår säng somnar hon betydligt fortare för tillfället. Jag ligger bara bredvid henne tills hon somnar. 

Jag har konstaterat att hon är en sådan typ som vill vara ostörd när hon ska somna. Alltså om jag börjar buffa på rumpan, smeka huvudet, sjunga lite etc… så blir hon irriterad och då tar själva läggningen mycket längre. Ifall hon bara bökar runt och inte alls verkar vilja sova tar jag upp henne och så får hon vara med mig en stund tills hon blir trött igen (brukar inte ta länge, typ 10-15 min som jag skrev i tidigare inlägg).

[TanatosNyx]
2016-03-24 18:16
#15

Oj jösses, höll på att sätta i halsen innan jag hade läst trådstarten 2 ggr. Jag läste nämligen att ni planerade att lämna ungen vilt skrikandes med endast babyvakten. Puh! 🥵

probiotica
2016-03-28 12:49
#16

Ojoj många svar alltså vi lämnar absolut inte honom själv. När han blir trött och gnällig då spelar de ingen roll vad vi gör om vi bär honom etc etc de enda slm funkar har varit att lägga sig i vår säng med honom. De har gått bättre och bättre med skriket. Alltså de är sällan han gormar mer än 15 min. Jag el sambon ligger nära honom pussar på honom och sjunger. De har gått bättre och bättre. Ja alla sätt är bra utom de dåliga:-) svårt de där med vad som är bäst de är väl antagligen olika för alla familjer.

[TanatosNyx]
2016-03-28 13:11
#17

Jag läste som sagt fel :)

De flesta ungar protesterar när det är läggdags när de väl blir såpass medvetna :)

probiotica
2016-03-28 13:35
#18

Ja, de är väl så:-/ nu i påsk har han varit nöjd med att ligga brevid oss på soffan och sen då han har blivit super trött har vi lagt honom och ha. Har nästan somnat utan protest. Antar att både han och vi har fått in rutiner sen verkar de ju vara faser. Jaa jag tar hellre fajten på kvällen och ha. Sover till halv sex än vara vaken heeeela natten:-/

[TanatosNyx]
2016-03-28 13:56
#19

Ja det går upp och ner i perioder :) ibland vill man bara gå och gräva ner sig haha.

probiotica
2016-06-29 09:10
#20

De har gått framåt sen sist jag skrev. Sonen har fått ett eget rum och nattningarna går väldigt bra!! Lägger honom ger honom lite att dricka samt nappen säger Gonatt går ur rummet och sätter mig med en bok. Ofta ligger han och jollrar och ganska snabbt somnar han. Ibland kan jag behöva gå in och ge han nappen några gånger. De har gått mkt bättre nu då han sover i sin egen säng samt eget rum!

Annons:
Upp till toppen
Annons: