Annons:
Etikett22-bilder-filmer
Läst 1489 ggr
josephineochestelle
3/16/16, 9:58 PM

Lägga upp bilder på nätet på barn

Hej! Jobbar som förskolelärare och hade en fin bild från dagen där de små sitter ute och ritar med gatukritor denna soliga dag som varit. Är det ok att publicera denna på min privatinställda instagram om jag dolt ansiktet på alla ansikten som syns? Mvh

Annons:
thea_thea
3/16/16, 10:01 PM
#1

Ja, det skulle jag tycka. Eller det beror på om du har typ 30k följare eller om du har 100

josephineochestelle
3/16/16, 10:02 PM
#2

Ja, jag har ju åt 100 hållet. Men vad säger lagen? Vet du det? Tack för ditt svar!

taylor__lambert
3/16/16, 10:05 PM
#3

Lagen säger att den som tagit bilder är den som har rättighet att använda den som denne tycker, dock när det gäller bilder på andra så bör man ju tala med barnens föräldrar. Men ja, suddar du ut ansiktena så vet ju ingen vem barnen är

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

josephineochestelle
3/16/16, 10:06 PM
#4

Fick höra "någon kan ju känna igen kläderna på dem." Tycker det är lite väl överdrivet! Tack för ditt svar!

taylor__lambert
3/16/16, 10:07 PM
#5

Visst kan man ju det. Men jag skulle tala med föräldrarna, någon kan ju leva under skyddad identitet också

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Aleya
3/16/16, 10:09 PM
#6

Jag skulle inte göra det. Tänk dels på att det är barn som kanske har skyddade uppgifter. Om än det är ett konto som är privat så lägger jag aldrig ut bilder från jobbet eller arrangemang som sker med jobbet. Man kan aldrig vara säker på hur bilder används.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sagolikt
3/16/16, 10:19 PM
#7

Jag vet inte vad lagen säger men jag tycker att det är olämpligt och skulle inte gjort det när jag jobbade som förskollärare. Jag skulle ju tycka att det var konstigt om mina kompisar som är sjuksköterskor och socionomer la upp bilder på patienter/klienter på instagram, suddade eller inte. Dessutom är det ju i det här fallet barn, de kan inte själva ta ställning till frågan. Att fråga föräldrar skulle kunna leda till att det blir otydligt (du vet, gränsen personlig/privat). Din instagram är din privata, inte professionella (antar jag).

Det är väl inte nödvändigtvis så att inget som har med ditt jobb att göra ska upp på instagram, jag menar bara att barnen inte hör hemma där. Om du laddar upp en bild på själva kritan skulle jag inte motsäga mig det.

(Förlåt, nu märker jag verkligen ord här… Jag har inget emot om t ex föräldrar tror att det heter förskolelärare men du jobbar ju som det. Du borde ju efter 3,5 års högskolestudier veta vad ditt yrke heter. Du är anställd som förskollärare, jag lovar). ;)

Ria74
3/16/16, 10:20 PM
#8

Jag hade inte gjort det om jag inte hade föräldrarnas tillstånd.

Hade en förskollärare lagt ut en bild på mitt barn även om ansiktet var dolt på sin privata blogg eller instagram hade jag inte gillat det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

josephineochestelle
3/16/16, 10:54 PM
#9

Tack för era svar! =)

jackiejohn
3/16/16, 11:04 PM
#10

Du får inte publicera bilder på andra människor utan deras medgivande. Jag får inte ta kort med min privata telefon/kamera på mitt jobb, tycker inte en förskolelärare borde få göra det heller. På dotterns dagis så har varje avdelning en iPad som de tar bland annat kort med och sätter in i barnens pärmar men de bilderna publiceras inte under några som helst omständigheter på socialamedier. Jag som föräldrer hade blivit förbannad om jag såg bilder på mitt barn på en förskoleläraren privata konto (insta,fb…etc) och hade ringt dennes chef nästkommande vardag. Menar inte att låta sur och grinig så hoppas du inte tar illa vid dig för det är inte menar som nåt angrepp.

tlover
3/17/16, 8:20 AM
#11

Har ni inga som helst riktlinjer? Vi fick skriva under ett papper då vår dotter började förskola och bilder på henne fick eller inte fick publiceras på deras hemsida på nätet.

Nu är ju ett privat konto något helt annat men om man säger såhär, vi lever inte under skyddad identitet och vi tillät inte att bilder på vår dotter skulle publiceras på deras hemsida. Jag skulle definitivt inte gilla det om någon förskolelärare skulle lägga upp bilder på min dotter sen privat.

l'm back

NatasjaHemby
3/17/16, 9:45 AM
#12

#10 "Du får inte publicera bilder på andra människor utan deras medgivande." Menar du att det är allmänna regler för förskollärare? För som privatperson har man ju full rätt att göra det, så länge inte bilderna är tagna på ett kränkande sätt (ex. i duschen) eller används i ett kommersiellt syfte.

SE*Simbelmynes

jackiejohn
3/17/16, 11:38 AM
#13

12# Nej men vi hade uppe det på ett möte på jobbet häromdagen, det är inte okej på något plan att överhuvudtaget ta kort med provat mobil/kamera och publicera på nätet. Vi hade en incident där en praktikant gjorde detta och publicerade på nätet, hen åkte ut samma dag. Jag jobbar som undersköterska på ett äldreboende och har svårt att tänka mig att inte samma regler gäller inom barnomsorgen. Och på jobbet är du inte privatperson, du är en yrkesperson då att du får ta bilder hur du vill som privatperson på din fritid är orelevant i denna fråga :) Vi fick likadana papper som Tlover när vår dotter började dagis, vi vill inte att de publicerar bilder på henne på deras hemsida och vi lever inte under skyddad identitet.

Annons:
NatasjaHemby
3/17/16, 11:52 AM
#14

Aha, okej. Ville mest bara veta om du menade att det inte är okej som yrkesperson eller i allmänhet 🙂 Det hade varit intressant att veta om det finns några mer allmänna regler för vård- och omsorgsyrken eller om det är upp till varje arbetsplats att sätta sina egna riktlinjer. Eller åtminstone ifall alla de kommunala för-/skolorna har samma regler.

SE*Simbelmynes

Aleya
3/17/16, 11:58 AM
#15

#14 Fotoförbud på mitt jobb.
Och jag har hört samma att man helst ska fråga innan man publicerar bilder på folk. Annars kan man faktiskt få problem. Så man ska fundera en och två gånger innan man tar ett foto.

http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/min-kompis-har-lagt-ut-en-bild-pa-mig-pa-sin-facebooksida-far-han-gora-det-utan-att-fraga-mig/

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
3/17/16, 12:13 PM
#16

Jobbar inom barnomsorg fast i ett grannland. Vi måste ha medgivande av föräldrarna till allt egentligen. Syns bara ryggen på nått barn kanske det skulle gå igenom när det gäller daghemmets publicering men annars är det big nono.

Tystnadsplikten borde ju också komma emot här. Jag får inte avslöja vilka barn jag har på mitt daghem och sätter jag ut en bild på instagram där ett barn kan identiferas (t.ex. via skor, mössa, kläder) så borde det vara olagligt. Men svensk tystnadsplikt kanske är väldigt annorlunda?

jackiejohn
3/17/16, 12:25 PM
#17

16# Tysnadsplikten/sekretessen här är hård. Det gäller samma för oss inom vården så har svårt att tro det är slappare för skola och dagis

[Thiah]
3/17/16, 12:34 PM
#18

#17 hos oss är det skillnad på skola och daghem när det gäller vissa saker. Jag får t.ex. säga att jo jag har Kalle i min klass men jag får inte säga att Kalle går i min dagisgrupp. (om man ska göra ett simpelt exempel).  De följer nämligen olika lagar än så länge. 

Men mellan vården och förskola (vi kallar det daghem i finland) har jag svårt att se att det skulle vara stora skillnader.

Loris M
3/17/16, 1:45 PM
#19

#0 

Jag tycker att din fråga är väldigt märklig med tanke på att du jobbar som förskollärare. Du borde veta att det inte är okej någonstans. Har de inte tagit upp det förskollärarutbildningen? Jag vet i alla fall att det diskuteras mycket om etik i samband med fotografering på utbildningen men även på förskolorna. Inte bara om det är okej att publicera utan också om det överhuvudtaget är okej att fotografera barn utan att fråga om lov barnen själva. Alldeles för ofta tar vi för givet att de vill vara med på bilden eller struntar helt enkelt i deras åsikter bara för att vi är vuxna  och har den makten att kunna bestämma.

Det är inte reglerat i Skollagen (förutom då att barnen inte får utsättas för kränkande behandling, vilket en del bilder kan upplevas så av barnen), men de flesta kommuner har riktlinjer när det gäller fotografering och publicering på nätet. Föräldrar skriver oftast under "samtyckeskrav" där de kan välja bort att deras barn blir fotograferat eller att bilder hamnar på nätet. Det är väldigt allvarligt att bryta mot det. Jag vet att många kommuner har gått så långt att de förbjudit all fotografering av barnens ansikten, även om bilderna enbart ska visas på förskolan. Eller en del kommuner har infört att inget förutom barns händer få synas på bilder.

Att du skriver i #4 att det är lite överdrivet att de kan känna igen kläderna, tycker jag är otroligt oetiskt och konstigt. Om du struntar i riktlinjer och det du eventuellt borde ha lärt dig på utbildningen, och bara använder sunt förnuft. Skulle du vilja att vem som helst kan lägga upp en bild på dig på nätet när du sitter på gården (eller då ritar med kritor) och din mage kanske syns, eller du kanske har snor i ansiktet, smutsiga kläder…? Troligen inte. Att barnen dessutom kanske inte ens vet att du tagit kort på dem och än mindre att du tänker publicera det på nätet, gör ju verkligen inte saken bättre. 

Jag ber om ursäkt att jag har en så hård ton, men jag tycker verkligen att det är jättemärkligt att du som förskollärare ställer en sådan fråga. 

Det finns mycket forskning skrivet om det (etiska aspekter), men en bok som jag rekommenderar till både pedagoger och föräldrar och som är skriven på ett lättbegripligt och bra sätt samt utifrån ett barns perspektiv är: 

Svenning, B. (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur.

[TanatosNyx]
3/17/16, 7:18 PM
#20

Du har redan fått bra svar i tråden, men jag som hobbysömmerska ville bara göra min röst hörd angående kläderna. Man ser väldigt lätt om det är mina kläder. Jag är inte direkt enda föräldern som syr mitt barns kläder. Det är dessutom bland det roligaste med hela sömnaden att sätta "sin lapp" på kläderna, med namn eller logga på.

Annons:
Sarah
3/18/16, 2:49 PM
#21

Kan bara hålla med #19. Det är en konstig fråga. Visst, jag lägger själv öppet ut bilder på min dotter, så man kan tycka att det är hyckleri, men jag hade blivit väldigt upprörd om någon på förskolan hade gjort det. Det är inte deras val att göra och jag förväntar mig att dottern är skyddad från sociala medier etc när hon är på sitt "jobb".

lkmf
3/29/16, 11:45 PM
#22

Tycker inte det är ok kan ju vara så att föräldrarna av olika anledningar inte vill ha sina barn på nätet behöver ju inte enbart bero på skyddad identitet.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

JeFo
3/30/16, 8:28 AM
#23

Vi fick skriva på papper om det var ok att våra barn och vara med på bild. De bilderna är isf fall med på skolans Facebook och skolans egna sida. På "vår" skola med ca 150 elever finns det några med skyddad identitet.

Upp till toppen
Annons: