Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 8654 ggr
Minnix
3/13/16, 11:11 AM

Tandsprickning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är Milo 10 månader och vi har sedan ungefär 2 veckors tid kunnat ana något nere i tandköttet. I fredags tog det fart och ett riskorn låg tydligt, men han har sedan fredag morgon matvägrat, tar sig för munnen, dreglar och gnäller. På kvällen kom feber och den har hållit i sig sedan dess. 39.1 ungefär och han är kokhet hela tiden men leker och stojar emellanåt trots att han sover väldigt mycket mer! När han vaknar och upptäcker smärtan på nytt så gråter han förtvivlat :( ger Alvedon men får bara i honom välling och ersättning. Hur länge ska det vara såhär? Han sover oroligt på natten, jättemycket på dagen och varje gång jag ger en supp Alvedon så gråter han nå fruktansvärt! Känns som ett övergrepp :(

Annons:
[Thiah]
3/13/16, 11:14 AM
#1

Tyvärr kan det hålla på länge :( Man kan sätta flytande alvedon direkt på tandköttet. En kall bitring kan också hjälpa. Eller att han Suger på t.ex. fryst banan.

Minnix
3/13/16, 12:03 PM
#2

Hur länge är feber ok? Han verkar inte särskilt förkyld i övrigt men jag vet ju inte om han smittar… Eftersom det råder delade meningar ang feber och tandsprickning. Det finns ingen vetenskaplig fakta säger vissa, andra säger att tänderna passar på att bryta igenom när immunförsvaret är försvagat iom pågående förkylning. Samma med diarré som han oxå har. Vissa säger att det inte har med tänder å göra alls, andra säger att ökad produktion av saliv ger diarré. Känner mig helt lost… Vill bara att han ska sluta ha ont :(

Lilolizeit
3/14/16, 1:01 PM
#3

Om febern hållt i sig, så hade jag ringt 1177 för råd. Tycker dom är jätte bra!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
3/14/16, 3:49 PM
#4

vi har det likadant 😕

Minnix
3/30/16, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 ååå Hur gick det för er? Milo hade feber i 3 dagar sen blev han bättre och piggare. Tanden kom upp och allt vart bra inom en vecka :) nu borstar han tanden varje kväll ;)

[TanatosNyx]
3/30/16, 9:51 PM
#6

Det kom en liten bissing här med, men han har fortfarande fler knölar och ont samt är rutten i magen till och från. Maken påstår sig ha sett en till tand idag, men jag hittade den inte fastän jag kollade och kände noga.

Annons:
Intehärutandär
3/31/16, 1:53 PM
#7

Min son har alltid haft feber + diarré vid tandsprickning. Första bittänderna tog inte så många dagar. Tuggtänderna var värre, de kom flera styckna samtidigt så han var alldeles svullen i munnen. 

Då var det tutte, yoghurt, kräm, gröt osv som gällde.

sunflower185
4/4/16, 5:18 PM
#8

Hur länge kan bebisar ha "besvär" av tänder innan de kommer upp? Vår dotter har dregglat maaassor sen hon var tre månader, nu är hon 6 mån. Hon har varit lite gnällig på dagarna i typ två månader redan (hon är annars en solstråle). Vid bvc sa tanten att hon känner att tänder är på kommande, men nääär ska dom rackarna komma då? Redan när hon var tre månader trodde jag att tänder var på G…

fluffis
4/4/16, 8:15 PM
#9

Första små symptomen upptäckte jag vid två månader. Vid sju månader kom tänderna :) Värst var det kring fem månader vill jag minnas.

Sparven88
4/14/16, 10:15 PM
#10

Igår hade vi, eller sonen, en pissedag, bara skrek och skulle vara hos mig hela tiden. Hade han kunnat krypa tillbaka in, hade han nog gjort det.. . Kunde ana att det nog var tänder som spökade.Idag fick jag det bekräftat. Kunde känna början på en tand.. Han har varit väldigt gosig idag och för första gången har jag upplevt honom som mammig. Ikväll tempade vi och han hade lite feber. Nu sover han, och jag hopoas han har ro att sova gott inatt! Häftigt ändå det där med tänder. Först känner man ingenting på tandköttet och en stund senare kan man känna att det börjar spricka upp en tand. Men aj vad ont det måste göra:/

[WickedAlly]
4/14/16, 11:32 PM
#11

De är ju åtta månader nu också och den där berömda separationsfasen lurar runt hörnet för många av oss med jämngamla barn. Hade ett helvete med äldsta sonen och hoppas på en lite lättare period med lillebror nu.

Minnix
4/16/16, 1:47 PM
#12

Milo fick en till tand för ett par veckor sen men det märktes inte alls! Den bara var där helt plötsligt :p nu är han elva månader redan :O

Sparven88
4/16/16, 2:23 PM
#13

#11 ja det där märks tydligare. Han har blivit bra mycket mer medveten om gos, och att lägga honom på dagarna är en kamp. Igår somnade han i min famn, la ner honom efter en kvart och 2 minuter vaknade han ock skrek. Vill väldigt gärna vara i famnen och riktigt gosar ner sig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: