Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 2085 ggr
[postmortum91]
2016-03-11 14:44

Mjölkstockning antibiotika

Nu har jag mjölkstockning IGEN. Hade det förra helgen men då släppte det sjäkvmant. Nu på 1177 sa hon att hon tycker att jag ska till vårdcentralen och få antibiotika eftersom jag haft 40 graders feber från och till igår. Jag har tagit 2 ipren, därav att de sjunkit. Dick måste ju antibiotika påverka barnet mer, eller? Kan jag inte försöka till imorn och ta ipren varje gång jag får 40 grader, vilket jag gjort hittills. Svärfar kommer från Norge idag ich det känns riktigt drygt att tvinga sig till vårdcentralen nu när de kommer om 15 min. Jag har masserat ich försökt tömma, dock har jag inte duschat, det får jag göra ikväll när svärfar åkt och sambon kommit hem.

Annons:
Inkanyezi
2016-03-11 14:58
#1

Det är så pass allvarligt att du inte ska ta alltför stor hänsyn till att svärfar kommer. Han kanske rentav kan köra dig?

sisela
2016-03-11 17:22
#2

När man har en ny liten bebis så måste man sätta bebisens och egna behov före eventuella gästers. Åk till vårdcentralen och duscha om du behöver. Har sett att man kan hälla upp varmt vatten i en stor skål och luta sig över så bröstet doppas. Då kan det komma ut mjölk. Kom ihåg att massera försiktigt, mest bara stryka ut mot bröstvårtan. För kraftig massage kan göra det värre.

[postmortum91]
2016-03-11 22:44
#3

Bebisen mår väl inte dåligt för jag har mjölkstockning? Jag har stockning på flera srällen ich jag har ingen aning om varför den här gången. Kan man bröstpumpa när man har mjölkstockning?

sisela
2016-03-11 22:58
#4

Nej inte direkt dåligt, men det är ju alltid bäst för barnet att mamman mår bra. Om det blir värre så kanske det tillslut göt för ont för att amma och det är ju väldigt onödigt att låta det hå så långt. Jag har i alla fall inte supermycket extra energi att lägga på att må dåligt eller underhålla gäster, och som ny förälder så har man verkligen en anledning att hålla på sin rätt att ta hand om sig själv och bebis först av allt.

jackiejohn
2016-03-12 13:43
#5

Jag drogs med mjölkstockningar de första veckorna, massage, varm dusch, tömma bröstet samt bankad vitkål som jag la runt brösten (inte på bröstvårtan) som fick sitta i ca 2h. Jag var ju på sjukhus i ett par veckor så personalen hjälpte mig hela tiden. Värt att veta är att man inte ska ha råa vitkåls omslag för ofta då det har en viss hämmande effekt på mjölkproduktionen (jag märkte dock aldrig av det) Jag åt penicillin 2 olika sorter/4tabletter om dagen i 10 dagar och jag började äta när dottern var 11dygn alltså 32+5 veckor gammal då hon är prematur. Hon fick min mjölk ändå, hon blev lös i magen men det var ett litet pris att betala så jag var riktigt sjuk (hade livmoderinflamation pga kvarglömde fosterhinnor) Åk till vårdcentralen, dåligt mående påverkar bebis och mjölkproduktion. Svärfar kanske kan skjutsa dig, har svårt att tro att han inte skulle ha förståelse för att du behöver träffa en läkare.

[postmortum91]
2016-03-12 14:36
#6

Pratade med kvinnomottagningen på telefon och hon sa att jag inte ska ha antibiotika eftersom jag inte har sår på brösten. På henne lät det som det typ inte fanns mer hjälp än att de skulle göra ultraljud för att se hur det ser ut

Annons:
jackiejohn
2016-03-12 15:04
#7

6# Testa gärna att banka rå vitkål och lägg om brösten/bröstet det kyler och tar bort smärtan samt verkar hävande mot mjölkstockningen, men ha det inte för länge och inte för ofta. Det kan som sagt en viss hämmande effekt på mjölkproduktionen :)

Upp till toppen
Annons: