Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2215 ggr
[postmortum91]
3/11/16, 9:45 AM

Ligga på mage

Clara är nu 2 veckor och 5 dagar. Ska hon börja träna att ligga på mage nu? Isåfall hur länge åt gången/dag?

Annons:
Sparven88
3/11/16, 10:58 AM
#1

Vi var rätt sena med att lägga sonen på mage. Men han låg allt som oftast på mage mot vårt bröst och sov/gosade. På så vis fick han ändå möjligheten att använda ryggen och nacken. Däremot var han stabil i nacken väldigt tidigt, så när han väl låg på golvet så orkade han hålla upp huvudet. Men trots att han inte låg så mycket på mage i början är han enligt bm väldigt stark i rygg och nacke, så man behöver nog inte känna att de måste ligga på magen och träna. Du kan ju testa att lägga henne men bara en kort stund. Hon kanske inte alls gillar det och då säger hon nog ifrån om det blir för jobbigt.

[postmortum91]
3/11/16, 11:09 AM
#2

Jag har henne också på bröstet och då höjer hon huvudet mycket, så det kanske också är träning

Sparven88
3/11/16, 11:15 AM
#3

Ja men det är det ju. Jag inbillar mig att man inte behöver lägga dem på golvet för att de ska få träna nacke/rygg. I alla fall inte när de är små. Jag var tvungen å kika på mina bilder när jag tagit första magbilder på sonen. Då var han precis 1 månad.

fluffis
3/11/16, 1:29 PM
#4

Min bebis gillade inte att ligga på magen så han var nog två månader innan vi började lägga honom på mage. Först bara en halv minut åt gången och inte ens varje dag. När han började vända sig själv från rygg till mage vid fyra månader blev det mer. Idag är han sex och en halv månader och stark i nacken tycker jag, men fortfarande ligger han inga långa stunder på mage innan han tröttnar och blir ledsen eller arg. Runt fem minuter kanske, ibland mer, men jag är inte så bra på att uppskatta tid :) Det är så olika från barn till barn så lita på din egen intuition. Idag finns det inte mycket som man SKA göra eller inte, som när jag var var liten på 70- och 80-talet. Och ännu mer styrt var det ännu längre tillbaka :)

[WickedAlly]
3/11/16, 2:21 PM
#5

Ingen av våra har legat på magen, jag har slarvat väldigt med det. Men de har legat mycket på mig och maken, och har båda fått godkänt på BVC. Wille var stark redan från början och David blev det rätt snabbt :) Det är bättre att ta det som det kommer faktiskt, det blir ju ganska mycket nackträning utan att man tänker på det :)

Zelmabus
3/13/16, 9:28 AM
#6

På BVC sa de att de ska ligga på mage i ca 30 min/ dag (dock behöver det ej vara i sträck utan i omgångar ) för att öva upp nacken. Man måste givetvis vara med och ha koll på dem då

Annons:
Intehärutandär
3/13/16, 8:52 PM
#7

Lägg tjock filt på golvet och prova. Bra nackträning.

JossanH
3/13/16, 9:28 PM
#8

Bär man barnet mycket i tex sjal/sele så får de mycket nackträning. Våra barn har inte velat ligga på mage så då har vi struntat i det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
3/14/16, 9:22 AM
#9

Det beror väldigt mycket på hur bebis växer och deras anatomi hur mycket man måste låta dem träna. Många bebisar tränar sin nacke tillräckligt utan att man behöver tänka så mycket på det. Men andra som kanske har ett större huvud och som lägger på sig mycket vikt fort måste man hjälpa så de får träna nacken varje dag, annars hinner de inte med att träna upp i sig i takt med hur fort de växer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilolizeit
3/14/16, 12:59 PM
#10

Sjukgymnasten vi har gått till (sonen är prematur) rekommenderar att barn får ligga på mage 10ggr/dag minst. Fick ett häfte där ifrån, ska se om ja hittar det, de var lite tips på olika sätt att ligga på mage-träning,.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

SegerSims
3/14/16, 4:55 PM
#11

Det är bra att de får ligga en del på magen då det lätt kan bli att barnet får en plattare sida på sitt huvud. Min son gallskrek varje gång han låg på mage och hans huvud blev lite mer platt på ena sidan så man får träna dom att vrida huvudet så de ligger lika mycket på varje sida. En sak att tänka på. :)

JossanH
3/14/16, 6:49 PM
#12

#11 ser flera barn på tex öppna förskolan med platt bakhuvud. Tror dock inte att magträning ett par ggr om dagen hjälper mot det. Dock hjälper det att bära barnet mycket och om man ligger på sidan och nattammar så kan man variera sida varannan natt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lilolizeit
3/14/16, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hittade inte den jag tänkte på. Har ju fått en del då sonen hade början till skallasymetri. Men här var en annan bild..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Sarah
3/14/16, 10:21 PM
#14

Tror precis som Jossan då det kommer till platta huvuden. Det där med att de ska sova på rygg, även om anledningen är god, så ger det platta skallar.

Lilolizeit
3/14/16, 10:24 PM
#15

Sjukgymnasten vi går hos säger att det inte funnits många runda huvuden på bäbisar efter 1992, då man bytte från mage till rygg.. :P

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Pontiac57
3/14/16, 10:33 PM
#16

Det jag läst mig till är även att kudde ska hjälpa barn att få mindre platt skalle. Vi använder oss av pandakudden och den är lätt för honom att vrida huvudet själv i.

Intehärutandär
3/15/16, 1:46 PM
#17

En släkting till mig fick barn 9 månader efter mig. Hon fick fara till Göteborg pga platt skalle. Hon fick samma råd som jag fått då jag var gravid (tydligen missade hon det). Att lägga barnet på sidan - och vända varannan sovstund. Efter det rätade hennes jäntas skalle ut sig. 

Ang ligga på mage så får man prova sig fram. Jag la honom direkt då vi kom hem på en tjock filt med någon intressant leksak (senare spegel) framför.

Ria74
3/15/16, 9:36 PM
#18

Dottern hatade att ligga på golvet på mage så hon brukade få ligga på mig på mage istället och då var det roligt att pilla mamma i ansiktet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: