Annons:
Etikett19-utflykter-resmål
Läst 1816 ggr
tlover
3/10/16, 10:00 PM

Små barn och bussresor?

Jag och min man ska eventuellt flytta för att han ska gå skola, om vi gör det kanske vi inte kommer att ha råd med bil under en period (bussförbindelser verkar vara bra dessutom så det kanske ändå inte behövs) hur gör man med små barn och bussåkning.

De få gånger jag åkt stadsbussar (vilket det ev också blir endel åkande med) så har det inte ens funnits bälte 😮

Hon är i den storleken att ett litet babyskydd är för liten men en bilkudde för stort.

l'm back

Annons:
Sindri
3/10/16, 10:09 PM
#1

Vagn?

tlover
3/10/16, 10:11 PM
#2

#1 Vi använder inte vagn som det är nu. Är det så barnen åker säkert? Inte för att det låter så jättesäkert.

Hur gör man då dom blir så stora att dom vägrar vagn men dom fortfarande är för små att sitta utan kudde?

l'm back

Sindri
3/10/16, 10:17 PM
#3

Jag har aldrig sett stadsbussar med bälten, så en bälteskudde är ju inte sån vits med då, och det kanske man ändå inte släpar med sig.  Det säkraste känns ju att ha barnet i knät.

Varje dag åker tusentals barn stadsbuss, jag har aldrig hört om någon olycka där barn blivit skadade. En stadsbuss kör ju också ganska långsamt.
Men ingen säger ju att det inte kan hända en olycka med en stadsbuss. Man kan i.o.f.s. bli överkörd på övergångsställen också. Du får helt enkelt väga för och emot om du vill åka buss med ditt barn.

tlover
3/10/16, 10:21 PM
#4

"Jag har aldrig sett stadsbussar med bälten, så en bälteskudde är ju inte sån vits med då, och det kanske man ändå inte släpar med sig.  Det säkraste känns ju att ha barnet i knät."

Vi kommer mest att åka vanliga bussar och dom förutsätter jag att dom har bälten.

"Varje dag åker tusentals barn stadsbuss, jag har aldrig hört om någon olycka där barn blivit skadade. En stadsbuss kör ju också ganska långsamt. "

Inte nog långsamt för att ens en vuxen ska kunna ta emot sig vid ev krock, okej de flesta olyckor med bussar är snarare vid av/på stigning men ändå. Jag har själv sett endel bussar i diket.

l'm back

Sindri
3/10/16, 10:27 PM
#5

Ok - du skrev om stadsbussar så jag tog för givet att det var det det handlade om. Om du menar landsvägsbussar så åker jag visserligen inte så ofta, men alla jag åkt med på senare år har haft bälte.  Kanske det bara är midjebälte, och då spelar det ingen roll med bälteskudde.
(Är det inte nån sort EU-bestämmelse, för jag har även sett det i Spanien där de annars inte är speciellt försiktiga i trafiken.)

JossanH
3/10/16, 10:29 PM
#6

Hatar att åka buss med småbarn just pga detta! Som tur är går stadsbussarna i regel i snigelfart. Jag tänker att barnen är relativt säkra i sjal/sele om man själv försöker sitta säkert.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
tlover
3/10/16, 10:35 PM
#7

#5 Vad för slags kudde/barnstol ska man ha om det bara är midjebälte?

Jag vet inte vilken regel som ligger bakom att man ska ha bälte men den är ju vettig (jag hade själv bälte före det blev lag på det så snart det kom till bussarna).

Vi kommer nog att också åka stadsbuss då och då men mest vanlig buss.

l'm back

tlover
3/10/16, 10:38 PM
#8

#6 Jag har fortfarande svårt att se att det skulle vara säkert (även om det säkert är ett av de bättre alternativen).

Förhoppningsvis så räcker cykel och cykelvagn till det mesta.

l'm back

Sindri
3/10/16, 10:45 PM
#9

En bälteskudde har man för att barnet skall komma tillräckligt högt upp för att inte bli strypt av axelbältet. Finns inte det behövs ju ingen kudde. Men det är klart det är roligt att kunna se lite mer. I så fall en vanlig bälteskudde som man fäster midjebältet i.

Vill du att barnet skall sitta bakvänt så kan det bli värre. På vissa bussar finns ju stolar som är bakåtvända. Ni får försöka ta dem i så fall.

[Thiah]
3/11/16, 5:19 AM
#10

Vi har satt Joel i eget säte och sen bältet runt midjan precis som på oss. Det är enda sättet egentligen. En bilstol ryms inte under bältet och vagnen ska vara i bagageutrymmet på våra landsvägsbussar. Känns tryggare för mig att han då sitter i det bälte som finns. Åker vi stadsbuss är det vagnen som gäller och helst sätter jag fast vagnen i det bälte som finns.

tlover
3/11/16, 8:45 AM
#11

Är det något som görs åt problemet på högre nivå? Tex forskning på bättre lösningar?

l'm back

[Thiah]
3/11/16, 11:19 AM
#12

Ingen aning faktiskt. Och jag skulle nog h kunnat trycka in Joels lilla stol i bussätet men hade så inte kunnat fästa den i något bälte.

tlover
6/30/16, 8:16 PM
#13

l'm back

Annons:
frejaspluto
6/30/16, 10:09 PM
#14

Jättebra att du tänker så som du gör men det är 1%av 100 % som har bussbälte .jag bor mitt i stan jag har aldrig sett ovårdad busskörning, ingen som har bälte . Har inte sett ngn kånka bilstolar heller barn sitter på sätet , föräldrars knä, tom på golvet .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Intehärutandär
7/1/16, 12:00 AM
#15

Vi har inga bälten på stadsbussarna heller, men om man åker utsocknes. Nu har jag bussfobi och sonen har nog åkt buss fler ggr än mig numer. Då han var liten, så var det vagn som gällde då bussresan alltid gällde shoppingtur. 

Våra stadsbussar litar jag inte på, de kör som galningar. Trodde jag skulle dö då jag var gravid senast och tog bussen till MVC ett par ggr.

IceTee
7/1/16, 2:08 AM
#16

Jag förstår inte vad du menar med "vanlig buss". Menar du de som kör på landsbygden eller de som kör i själva staden?

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
7/1/16, 7:40 AM
#17

#16 "vanliga bussar" = länstrafiken och liknande (de som kör på landsbygden och har vett nog att ha bälte)

l'm back

Upp till toppen
Annons: