Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1648 ggr
fackdack
2016-03-06 22:21

Åka i väg första gången länge

Hej. Jag är så ledsen men måste åka i väg och lämna pappa och dotter hemma från måndag kväll till fredag kväll. Det är första gången min dotter kommer vara så länge utan mig. Hon har varit längst utan mig i ca 4 timmar. Hon har riktigt svårt att sova då jag inte nattar henne. Få jag var och handlade och det var sov dags var jag tvungen att komma hem och natta henne då hon vart så hysteriskt! Jag är rädd att detta kommer inte gå bra och jag kommer vara över 3000 km bort :'/ saknar dem redan :'(

Annons:
Ria74
2016-03-06 22:35
#1

Det finns ingen möjlighet att dom kan följa med dig?

Hur bra kontakt har hon med sin pappa? Hur gammalt är ditt barn? Kan du förklara varför och hur länge du kommer att vara borta så hen förstår?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fackdack
2016-03-07 01:16
#2

Då vi håller på att fixa pass till henne finns det inga möjligheter. Dem säger att det kan dröja upp till 5 månader innan hon har det. Och pappan stannar hemma. För att hon inte kan följa med och så att hon känner sig lite tryggare. En att vara hos tex mormor. Jag måste dit då jag har viktiga möten att gå på. Annars hade jag absolut inte gått. Hon och pappan har en så där men bra relation. Men det är nog endå så att jag och dottern har den bästa relationen. Då hon umgås och är mäst mig mig. Även om pappan är hemma drars hon mera till mig och jag får bara göra saker som tex ge henne mat, dricka osv….

fackdack
2016-03-07 01:17
#3

Min dotter fyllde 2 år nu den 1e mars

[Thiah]
2016-03-07 04:37
#4

5 månader för ett pass? Bor ni i Sverige och är hon svensk medborgare?

OlgaMaria
2016-03-07 09:11
#5

Du är bättre än pappan i dotterns ögon, och därför ratar hon honom framför dig i alla lägen. Men nu kommer det vara pappan som får vara den stora tryggheten när du är borta. Kanske det blir jättebra för dem att få bonda med varandra. Förklara situationen flera gånger om för dottern idag, och tala uppmuntrande. Visa inte din ångest utan säg att det kommer bli jätteroligt för henne och pappa att få vara tillsammans. Att de kan göra roliga saker. Berätta flera gånger om att du kommer tillbaka efter några dagar. 

Kanske kan pappan och dottern göra något extra roligt när du är borta, någon speciell upplevelse som bara de två får dela med varandra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-03-07 09:14
#6

Det är jätteviktigt att förbereda barn på såna här händelser. Man kan underskatta vikten av det när de ännu inte kan tala och förstå allting så bra, men det är jätteviktigt att du förklarar vad som kommer hända, att du talar uppmuntrande och berättar att du kommer tillbaka. Man kan gärna börja förklara sånt här flera dagar innan, men om du inte hunnit det än så förklara flera gånger under dagen idag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
fackdack
2016-03-07 09:50
#7

Hon e född i Spanien och vi måste väta på familje boken som kan dröja 3 månader sen måste jag skicka in en ansökan om att få ett tillfälligt Persson nummer och det kan dröja upp till 2 månader.. Jo har försökt att förklara att jag ska till tante J och Opa. Men vad det känns som är det som hon inte riktigt förstår. Men jag har sagt till min man att vi måste Skype minst 20 går om dagen :/

fackdack
2016-03-07 09:55
#8

Ja alltså Papoan har redan hittat på lite saker som dom ska göra som min dotter älskar. Dom ska gå till stranden. Åka och bada i bad huset. Osv så han har planerat in på väldigt mycket att göra :) son jag e glad över då blir det nog inte lika mycket problem

OlgaMaria
2016-03-07 10:40
#9

#7 När de är små tar det många förklaringar innan de har en chans att förstå. Jag tycker det är som att det landar ytterligare en pusselbit i dem för varje gång man förklarar. Sen kan de minnas vad du sagt sen när du inte är där och pappan förklarar var du är. Då minns de att du har sagt samma sak och då kan de förstå lite mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
2016-03-07 13:18
#10

När jag slutade nattamma min då 17 månaders dottersöner pratade vi mycket om det innan och till sist kom kvällen och jag sa "ikväll ska vi inte äta bröst" med glad ton, och hon svarar "näääe" tar nappen och lägger sig och somnar. De förstår verkligen mer för deras ålder än man tror. Så prata mycket med ditt barn :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: