Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 901 ggr
tlover
3/2/16, 8:46 AM

"Viktigt att läsa för sina barn"

Ett väldigt informativt klipp om hur viktigt det är att läsa för sina barn.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22362166.ab

Nog visste jag att det var viktigt men inte att det var en så stor skillnad 😮

Tyvärr så vill dottern snarare äta böcker än lyssna på dom än så länge men innan hon kunde komma åt böcker läste vi varje dag och det kommer vi nog börja med senare också. Som tur är så har jag memorerat en saga så hon kan tugga på boken då vi "läser" den.

l'm back

Annons:
JossanH
3/2/16, 9:43 AM
#1

Första var extremt tidig med böcker och blev helt exalterad av vissa böcker och bilder. Hon var nog runt 8-9 månader när jag har film på hur hon sitter i mormors knä och gör pruttljud och vevar med händerna när en bon åkte fram! Hon började prata tidigt och uttrycker sig väldigt bra nu 3,5 år gammal. Andra har inte varit lika intresserad och inte haft samma tålamod. Hon har ju dock fått höra på många sagor men de flesta har ju varit för äldre barn då vi läst för storasyster. Andra är senare med pratet men börjar också få ett stort läsintresse nu 1,5 år gammal 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

soundtrack
3/2/16, 10:13 AM
#2

Alice (1,5 år) älskar sina böcker, vill gärna sitta och bläddra och peka och så ska vi (och allt oftare hon själv) säga vad hon pekar på. Men att läsa sagor är stenkört, hon har inte tålamod till det :P hon vill bläddra vidare hela tiden.

[Thiah]
3/2/16, 11:44 AM
#3

Ett barn bör hört 1000sagor innan skolåldern har jag lärt mig. Jobbar mycket med läsning på jobbet, älskar själv böcker. Joel har senaste 6 månaderna intresserat sig för böcker. Nu kan han sitta och lyssna på flera längre böcker medan man myser. Så det brukar komma så småningom bara alternativet finns. Sen är sagor så mycket mer än böcker. Rim, ramsor, flamsa med ord, sjunga, berätta , benämna osv… Att t.ex berätta bockarna bruse med mjukisdjur eller bara med inlevelse ett par gånger räknas också. :)

soundtrack
3/2/16, 12:01 PM
#4

Ramsor och sånger ägnar vi oss åt mycket.  Jag tror att intresset finns, är mer tålamodet som behöver bli bättre och det antar jag kommer med åldern :)

Ria74
3/2/16, 12:43 PM
#5

Jag läser regelbundet för dottern, inte förrän hon var ungefär 2 började hon lyssna aktivt på det. Innan dess var det bara korta stunder och sen sprang hon iväg.

Numera kommer hon ofta med böcker och vill att jag ska läsa :)

Som den boknörd jag själv är så gläder jag mig åt att hon verkar gilla böcker.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
3/2/16, 4:00 PM
#6

Sen lyssnar många barn på sagan fast dom bygger lego, kammar dockan eller liknande. :)

Annons:
[WickedAlly]
3/2/16, 4:29 PM
#7

Vi sitter inte och läser för Wilmer direkt ofta, provar ibland men han vill mest riva i boken. Berättar jag en saga, liksom hittar på i farten så avbryter han hela tiden och pratar om annat. Däremot pratar vi mycket om annat och jag är noga med att förklara vad jag gör om jag grejar med något och han tittar på. Själv är jag en riktigt boknörd och har alltid varit. Antar att mitt ordförråd är rätt stort, hoppas det smittar.. Men vi sjunger mycket i alla fall :)

[TanatosNyx]
3/2/16, 6:38 PM
#8

Alvin har 0 tålamod med böcker ännu, vilket jag tycker är trist. Jag var själv en riktig bokmal från dag 1 :P

Däremot vill han sitta nära och studera ansikten, tittar på munnen och härmar för glatta livet. Han pratar redan 2-ordsmeningar och förstår det mesta man säger. Munnen går i ett mest hela tiden.

Han har heller inget intresse av att peka ut någon lampa eller annat klassiskt. Han går sin egen väg..

Han är 10 månader, 9 korrigerat.

Destany
3/2/16, 7:45 PM
#9

Vi läser regelbundet för Oscar o han har sina favoritböcker som han vill höra varje dag

[WickedAlly]
3/2/16, 8:06 PM
#10

#8 Precis som Wille, han studerar ansikten och härmar väldigt mycket. Och nu vid knappa två år pratar han sex-och sjuordsmeningar, och impade hårt på BVC ;)

[TanatosNyx]
3/2/16, 9:12 PM
#11

:)

Intehärutandär
3/2/16, 10:13 PM
#12

Jag läste varje dag för min son, från magen till han var 11-12 år och ville läsa själv. Är så sorgligt med barn som varken får en ordentlig nattning eller upptäcka böckernas värld. Vi har kassett-sagor med som vi spelar om jag kanske var sjuk och rösten inte höll.

JossanH
3/2/16, 11:10 PM
#13

Förresten så är barnens farmor bibliotikarie. Gissa om de läser mycket böcker varje gång vi ses :P Det första äldsta dottern frågar är vad farmor har med sig för böcker idag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
PogoPedagog
3/4/16, 1:39 PM
#14

Tipsar opm att börja babypotta sitt barn, då blir det liksom automatsikt att man läser mkt för att ha underhållning på pottan haha. Vi läste säkert 10-20 böcker om dagen för barnen under första året :)

[WickedAlly]
3/4/16, 1:48 PM
#15

#14 Önskar att Wille hade tålamod till det, han springer bara iväg vad jag än lockar med :(

PogoPedagog
3/4/16, 2:53 PM
#16

#15 :( Ja det verkar som att det är väldigt bra att börja innan de kan röra sig så mycket så att de vänjer sig vid att det är roligt att sitta stilla där en stund. 

Nu när mina är större och sköter pottan själv måste jag ju dock säga att det inte blir alls lika mycket läst, inte ens varje dag, men nästan.

soundtrack
3/4/16, 2:58 PM
#17

Dottern pottades mycket framgångsrikt mellan 6 mån o 1 år ungefär, sen tvärvägrade hon pottan i flera månader och nu går det ibland. Försöker med böcker för att få henne att sitta men vill hon inte från början så är det lönlöst.

[WickedAlly]
3/4/16, 3:20 PM
#18

Bara för det så satt han jättelänge på toaletten nyss, hehe. Kom inget tror jag men det kvittar, det är ett stort steg framåt ändå. David däremot kissade på pottan :) Får lägga in några böcker igen, nu fick jag improvisera ihop en saga om Wille som drack så mycket mjölk att snoppen ville kissa på pottan ;) Vart likadant med Wille som med Alice då, gick kanon mellan typ 9 och 12 månader och sedan började han vägra bara sådär.

Upp till toppen
Annons: