Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1011 ggr
fackdack
2/28/16, 9:29 PM

2 års dag

Hej jag har en dotter som blir 2 nu den 1 mars. Min man har köpt henne en jätte stor Mimmi staty och en tablett eller spel plata förlåt min dåliga svenska men jag vet inte vad det heter haha men jag tyckte att det var lite för mycket för en två åring och menade på att hon kunnde få andra leksaker. Och han säger ja kan hon få med men det är något som alla barn önskar sig? Men är det så när man e två år? Okej hon sitter med min telefon och med min spel platta hela tiden så kanske jag över reagerade lite? vad tycker ni? PS hennes platta kostade 200€ motsvarande ca 2000kr och hennes Mimmi kostade 400€ Mimmi tyckte jag var ok då hon är ett stort faann från henne

Annons:
Ria74
2/28/16, 9:37 PM
#1

Min dotter är 2,5 år och hon har ingen surfplatta. Kommer inte att köpa någon till henne heller förrän hon är äldre. Hon är ganska oförsiktigt med saker så den hade garanterat gått sönder snabbt. Men det är ju väldigt olika vad barn gillar och klarar av.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sindri
2/28/16, 9:48 PM
#2

Känns väldigt sorgligt med en tvååring som sitter stilla hela dagarna framför en skärm.

Det är ju oerhört viktigt att barn rör på sig och aktiverar både sina kroppar och sin fantasi - hur skall de annars hålla sig friska?
För en tvååring finns ju hur mycket saker som helst som aktiverar både kropp och hjärna.

fackdack
2/28/16, 9:50 PM
#3

Ja min surfplatta är på lagning då det inte gick som hon ville på sitt spel :/ men hon kan den dock bättre en vad jag kan :s men annars e hon ganska försiktig med saker och det är ingen sprillans ny samsun eller så utan det är en sådan billig modell som dom har försökt att härma Samsung med men får hoppas att den håller :o

Intehärutandär
2/28/16, 11:13 PM
#4

Jag köper alltid pedagogiska saker till barn. Böcker är viktigt t ex. I den åldern finns fina pekböcker i form av Lexikon med bild och text som man kan läsa med barnen för de ska lära sig tala/tala rent.

Annars saker som t ex att lära sig knyta, knäppa knappar, pricka rätt, precision, baka osv.

[TanatosNyx]
2/28/16, 11:35 PM
#5

Men är det så när man e två år? - nej! Det beror helt på vart man som förälder har lagt ribban. Umgås barnet med kompisar som har det så, så är det klart att din unge kommer att vilja ha det likadant. Om man som förälder i stället ser till att barnet kommer ut och leker/upptäcker världen, så är en surfplatta knappast ens över huvud taget lämpligt till ett så litet barn.

[WickedAlly]
2/29/16, 8:54 AM
#6

Ja, böcker är verkligen kanon tycker jag också :) Här sitter tvååringen ibland med min telefon men det är sällan och bara när det kör ihop sig. Prova att aktivera henne på andra sätt så kanske plattan kan få vara en del av kvällsrutinen istället om man nu vill använda en sådan ibland. Angående priserna så är det väl inget konstigt om man har råd :)

Annons:
fackdack
3/1/16, 12:10 AM
#7

Hon leker oftast med sina leksaker vi läser några gånger om dagen tyska och svenska kör vi här. Hon sitter inte ofta på dagarna på plattan utan bara när vi sitter hemma på kvällen tittar film osv. Vi är väldigt utåt riktade. Med hund och barn så blir man nog det automatiskt :) försöker träffa andra barn och så men ganska svårt då jag inte känner någon med så små barn men blir nog sen när vi flyttat. Får iaf hoppas det har även tänkt gå och kolla om man får smita in på något dagis eller så ;) men iaf hon sitter ju inte 24.7 på plattan

Sindri
3/1/16, 12:16 AM
#8

Det låter bättre än vad du skrev i början. 🙂

Om ni bor i Sverige är ni nog tyvärr inte välkomna in på dagis, men däremot finns det på många ställen en s.k. Öppen förskola. Jag vet att Svenska Kyrkan driver en del, men det är absolut inget krav att man skall vara medlem, eller med någon som helst religiös propaganda.

Du kan också fråga på Barnavårdscentralen om det finns andra grupper för barn ex.vis. med sång, dans eller så.

Efter tvåårsåldern märker man att barn får lite större behov av att träffa andra barn.

fackdack
3/1/16, 11:44 PM
#9

Naja vi skall flytta till Norge nu då min sambo fått bättre jobb och vi större hus :)

fackdack
3/1/16, 11:45 PM
#10

Men tack alla för era tips. Det hon vart gladast över i dag var det hon fick av mormor. Plus minne statyn plattan tänkte hon nog inte så mycket på :) men lyckad dag :)

JossanH
3/2/16, 9:48 AM
#11

Bra att det blev lyckat :) Har ett barn på drygt 3,5 och en på drygt 1,5 år. Vi äger inte ens en platta i familjen. Dock älskar båda min telefon och den får dom kolla på (youtube) ibland när de måste hålla sig vakna i bilen. Har inga spel på den. Och det fungerar alldeles utmärkt ändå :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: