Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 2996 ggr
Hoseok
2/18/16, 7:13 PM

Barn som far illa - vad göra?

Jag är aktiv på ett spel med många barn som är aktiva spelare. Då och då stöter man såklart på barn som mår dåligt på ett eller annat vis och det går att ha i åtanke att barn ljuger om vissa saker och överdriver. Dock så anser jag att sådant kan läggas åt sidan för om ett barn ljuger om sådant finns det oftast en rot till det onda.

Har pratat i några dagar med en individ på 13 år som ser upp till mig väldigt mycket och hon har berättat mycket om sin situation med familjen. Kortfattat behandlar hennes mamma henne riktigt illa psykiskt, hennes bror slår henne ofta och hennes pappa är psykiskt sjuk och inte särskilt närvarande. Hon har ingen vän hon litar på riktigt.

Har rådat henne att vända sig till BRIS och prata men hon vågar inte ringa och kön till chatterna brukar vara alldeles för långa för att hon ska ens hinna komma in i själva chatten.

Har även rådat henne att vända sig till kurator, UM och andra saker som kan hjälpa henne vidare i sin situation. Hon är livrädd för att ta någon sin helst åtgärd. 

Hur hade ni gått tillväga i en sådan här situation? En del av mig funderar på om jag som vuxen ska ta åtgärder eftersom hon far illa och inte vågar göra något åt det själv.

Men en annan skulle kunna snacka om att "det inte är upp till mig" och att jag inte ska lägga mig i. Vilket jag inte riktigt ser logiken i. Ser jag att någon far illa så vill man ju inte ignorera det. Just nu är jag inget mer än ett stöd på ett spel som förhoppningsvis är hennes frizon där hon kan känna sig säker. Frågan är om det räcker?

Som sagt, vad har ni för tankar? Jag vet inte hur mycket mer jag kan säga till henne över en chatt liksom.

Annons:
Aleya
2/18/16, 7:23 PM
#1

Vet du ens vart denna tjejen bor och ens faktiskt existerar? Jag hade faktiskt inte anmält bara så, särskilt när det gäller folk på internet. Hade jag hört och märkt det irl så hade jag såklart anmält. Men det är ju bara jag. Hur skulle du själv känna om du anmälde och inser att människan inte existerar? Tillägg: men i slutändan är det du som ska leva med ditt val. Men ska du anmäla så säg innan till henne. Då vet hon att du menar allvar och skulle det vara en "skämtare" så ev skulle dom kanske säga om dom bara driver med dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2/18/16, 7:23 PM
#2

Det enda jag kan säga med säkerhet är vad min person som jobbar inom men utom socialvården lite samtidigt sa till mig. Om jag bara på egen hand mår dåligt finns det lite de kan göra. En anmäla om det finns barn hos mig måste de ta på allvar omedelbart. Jag tror det hör ihop med just fenomenet att tyvärr saknas det resurser för att ge alla det de behöver. Så jag skulle fokusera där du KAN göra något och lägga en anmälan om du tror det behövs.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2/18/16, 7:24 PM
#3

Jag tycker definitivt att man ska lägga sig i när barn far illa. Ring in en orosanmälan till socialen, uppger du din identitet tar de den på högre allvar än om du är anonym, men då gäller det ju att du har hennes IRL-uppgifter. 

Men innan du gör detta, så berätta för henne vad du tänker göra och varför.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
2/18/16, 9:26 PM
#4

Jag håller med övriga i tråden. Anmäl om du kan få fram hennes IRL-uppgifter och berätta för henne att du kommer att göra en anmälan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TanatosNyx]
2/18/16, 9:47 PM
#5

"inte upp till mig" är roten till MÅNGA av dagens samhällsproblem! ta reda på allt du kan, och anmäl.

Hoseok
2/18/16, 10:23 PM
#6

Tack för eran feedback! Jag ska se hur det eskalerar och om jag kan få bättre kontakt med henne. Jag är glad att i alla fall finnas där för henne och få henne att känna att hon har någon att prata med. 

#5 Håller helt och hållet med.

Annons:
AnnaFagerell
2/19/16, 7:02 AM
#7

En vuxen människa som sitter och spelar och chattar med barn på nätet är för mig en varningssignal!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

thea_thea
2/19/16, 8:29 AM
#8

#7 Du har inget att oroa dig över. Absolut ingenting. Kneko är inte någon pedofil.

[TanatosNyx]
2/19/16, 8:48 AM
#9

Det beror alldeles på, jag spelar med extremt blandade människor, mååånga är vuxna människor, och lika många i typ yngre tonåren. Vi pratar ett spann på 12-60 år ungefär. De som föga förvånande uppför sig bäst är äldre män. Många pappor spelar för att slappna av på kvällarna när barnen sover (men ungdomar ännu är uppe). De brukar axla en utmärkt roll i spelet också. Min erfarenhet är att ungdomar blir väldigt råa, grova i Språket och ibland rentav elaka mot varandra utan vuxnas tillsyn.

Att tro att vuxna inte behövs i spelvärlden är naivt. Man spelar, får upp pulsen, det är svårt, motgångar triggar och pang så är man osams om ingen styr upp och organiserar.

Klart man ska vara försiktig på nätet, men man behöver inte bli nojjig och överbeskyddande.

Hoseok
2/19/16, 12:25 PM
#10

#7 Nu tycker jag du ska lugna dig en aning. Internet är inte guld och gröna ängar hela tiden, det är självklart att man ska ha det i åtanke. 

Men menar du på allvar att jag och andra vuxna som spelar det här spelet (Som för övrigt inte ens är ett barnspel, det bara är folk i alla åldrar) inte ska få prata med barn som vänder sig till oss för att få hjälp? 

Jag pratade med många vuxna på internet när jag var 13 som hjälpte mig att överleva och inte rent utav ta livet av mig ibland. De fanns där för mig när ingen annan fanns. I min mening när jag var 13 så var ju jämnåriga dumma i huvudet och kuratorer/psykologer lyssnade inte. Att ha en vuxen människa på ett spel där man mådde bra, som man kunde vända sig till när man mådde som sämst, var en tillgång jag önskade alla barn kunde ta del av.

Så jag tycker du överdriver en aning. Det är absolut inget fel på att en vuxen människa sitter och stöttar ett barn som mår dåligt, var i sig det är verkligheten eller internet.

[TanatosNyx]
2/19/16, 12:51 PM
#11

Jag tror man behöver vara insatt själv, annars ser man bara allt media blåser upp.

AnnaFagerell
2/19/16, 7:09 PM
#12

#10 å andra sidan kan du ju inte veta om personen i andra sidan är 13 heller

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[TanatosNyx]
2/19/16, 7:23 PM
#13

#12 Jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra?

Annons:
AnnaFagerell
2/19/16, 8:37 PM
#14

#13 att bara för att folk säger en sak betyder ju inte att det är sant! Hade en pedofil i bekantskapskretsen i många år utan att veta om det. En av de värsta personer polisen varitmed om med tusentals barnbilder i datorn. Så tyvärr, jag är skeptiker

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[TanatosNyx]
2/19/16, 8:48 PM
#15

Nej, å andra sidan kan man aldrig lita på någon. Men om ingen vågar lita på någon, hur ska vi då bygga upp förtroende för varandra och skapa en trevlig atmosfär? Vi kan ju inte leva i konstant skräck och misstro, hur kommer det att se ut om några generationer? Det räcker med att ha huvudet på skaft.

Hoseok
2/19/16, 10:01 PM
#16

#14 Så din filosofi är att alltid utgå ifrån det värsta? Håller helt och hållet med #15.

[VinterMaran]
2/26/16, 3:42 PM
#17

Tycker synd om män i denna fråga, man kan inte vara snäll mot barn som man tydligen utan att misstänkas för att vara pedofil. vi har lekt mycket med grannens barn och även passat dom, de lever i en familj där de blir psykiskt misshandlade och föräldrarna är inte snälla mot dem. (Ja vi har ringt till soc, och anmält). Men då ska min sambo alltså vara pedofil för att han bryr sig om barn?

Ria74
2/26/16, 4:16 PM
#18

Hur har det gått TS?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Hoseok
2/27/16, 2:32 AM
#19

#16 Har haft lite kontakt med henne och låtit henne prata ut med mig när hon känner att det behövs. Jag känner personligen att jag inte kan göra mycket nu bara över detta spel. Jag har sagt till henne att om hon känner att det finns något jag kan göra så finns jag till hands.

Upp till toppen
Annons: